2023-01-18, 14:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Skillnaden är att med Lisa Holm vet man ganska så noga vad som har hänt, men i fallet med HA är det ingen som har en aning om vad som hänt efter försvinnandet på torget i Mariestad.

Jodå, vi vet en hel del.
Citera
2023-01-18, 15:57
Medlem
KM är det.
Citera
2023-01-18, 18:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
"Det var i början av sommaren den 13 juni 1992 skulle vi ha inflyttningsfest och på samma gång återförenas. Vi såg fram emot sommaren, kompisgänget hade spritts åt alla håll och kanter under dom senaste åren. Men den här sommaren hade alla samlats hemma i Mariestad. Vi var ett ganska stort kompisgäng på närmare 20 personer och vi tänkte det skulle bli en härlig sommar." (Pernilla Wadebäck, "Mardrömmen i Mariestad", Lotte Dalsgaard)

Just denna natten skulle då detta hända med Helena. Så kan man ju om vill uttrycka det om man misstänker att GM och MGM redan varit med på denna fest. PW säger endast i P4- dok att det var folk från Mariestad och Töreboda samt några från Stockholm som var på denna inflyttningsfest. All håll i kanter framkommer då inte riktigt i den beskrivningen då.

Om vi går in på bröderna J som då kan ha varit på denna fest då:
Den äldste brodern Gust*v Jönss*n (f.1963) bodde alltså på Österäng Egendom vid denna tid, men hans yngre broder Henr*k Jönss*n (f.1969) bodde vid denna tid i Malmö (flyttar sen vidare till Skanör 19921020) . Om vi tar då vem utav paret Vadebäck som kan ha känt dessa bröder så kan jag misstänka att det kan vara genom PWs man: Fredr*k Vadeb*ck (f.1969). Denne FW(V) hette egentligen innan PW och FW gifte sig 1993-07-10: Grah*m i efternamn, efter sin styvfader som modern bodde med efter att ha skilt sig från FW(V)s biologiske far: P-A Vadebä*ck. PW hette innan Jakobs*son. På Eniro och birthday.se, stavar de med endast "V", men när Pernilla figurerar i radio osv: "W". Det kanske är något skydd kanske som reporter kanske...jag vet inte (spekulation).

Redan 1988 bodde denne FW(V) som då hette Grah*m redan då på Kungsgatan i Töreboda. Då på nr. 32. 1991 flyttade han upp till Stöllet och då misstänker jag att han kunde studerat på Klarälvens folkhögskola. Han var tillbaka i Töreboda på just Kungsgatan på nr. 14 denna gång ihop med PW som hade flyttat in där 19920601. Han själv skrev in sig där 19920620. Alltså på den adress där denna inflyttningsfest ägde rum. Detta par bor dock inte här så länge utan flyttar sen till Österlånggatan 19 ,19921101. Lite kuriosa: Alltså den adress som TS flyttade ifrån 19921123, men då högst sannolikt en annan lägenhet förstås då.

FW(V)s mamma bodde 1988 på Slätteberg 8142, norr om Töreboda enligt Skatteverket. Det kan ju då vara så att FW(V) bodde där då som liten. Om bröderna J bodde söder om Töreboda i Fägre så kunde dessa FW(V) tidigare Grah*m och bröderna J ändå ha kunnat gått i samma skolor och känt varandra.

Frågan är om denne FW var på Stadt och PW var hemma ? Kanske långsökt. Vem den fjärde medpassageraren i taxibussen var har vi fortfarande i alla fall inget svar på. Helena ringer ju PW från Stadt om plånboken och då frågar hon om inte PW skall komma till Stadt. Kan hon frågat så om hon visste att hennes pojkvän redan var där eller var det bara en fråga från singeltjejen Helena som inte då tänkte på att PW också hade en sambo att tänka på i Töreboda ? Spekulering här.

Jag undrar lite hur te x GW har fått upp ögonen för sina "grabbar" ? Inte är det från alla de kartlagda människor som var på Stadt i alla fall , då han säger att hans gubbar inte var på Stadt. Dessa skall alltså ha känt henne väl...mmm. Var det från denna fest han fått dem ifrån, för PW borde ju givetvis gett Polisen en fullständig lista på alla som befann sig på denna fest ?

Det har alltid känts som en tystnad och ett tassande kring PWs och Helenas bekantskapskrets. Är det för GM finns nära denna krets ? Eller är det bara för ingen vill prata och ingen varken sett eller hört något ? Mmm.

GJ skriven på Österängs Egendom, frågan är om han även bodde där? Jag tror skojaren AJ hyrde det slitna huset på Österäng för att få en “finare” adress att använda i sina affärer. .
Citera
2023-01-18, 19:01
Medlem
Jo det är en fin fasad som ”godsherren” med familj så gärna vill visa upp. Frågan är vad mer som döljer sig därbakom.
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
GJ skriven på Österängs Egendom, frågan är om han även bodde där? Jag tror skojaren AJ hyrde det slitna huset på Österäng för att få en “finare” adress att använda i sina affärer. .
Citera
2023-01-19, 00:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Vad roligt att du skriver i tråden igen trots de elaka påhoppen du fick i julas, bland annat av rovfågeln.

Du har berättat att Helena åkte till Anns födelsekalas och där pratade med ThSt i telefon innan hon lämnade kalaset. När anslöt ThSt och PeVa till sällskapet?

Det är så härligt allt det du har lyckats gräva upp, att man vet ungefär var Helena finns någonstans. Låt inte rovfågeln och andra stoppa dig från att berätta mer. Rovfågeln är bara ute efter att förvirra tråden. Jag hoppades faktiskt att mobbarna lämnat tråden så att vi seriösa som försökt lösa gåtan länge kan diskutera i fred.

Det är två deltagare i tråden som INTE vill se en lösning på fallet, och det är du och Inka. Inka fabulerar ihop rent trams och lyckas få någons uppmärksamhet, och du hejar på. Om Inka verkligen hade velat, hade han kunnat skriva ut allt klart och tydligt i ett enda inlägg. Men vad gör han? Jo, han strör en massa osammanhängande trams i inlägg efter inlägg. Collusion.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-01-19 kl. 00:10.
Citera
2023-01-19, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är två deltagare i tråden som INTE vill se en lösning på fallet, och det är du och Inka. Inka fabulerar ihop rent trams och lyckas få någons uppmärksamhet, och du hejar på. Om Inka verkligen hade velat, hade han kunnat skriva ut allt klart och tydligt i ett enda inlägg. Men vad gör han? Jo, han strör en massa osammanhängande trams i inlägg efter inlägg. Collusion.
Så var vi där igen, är det nån som inte vill ha en lösning så är det väl du som bara kommer med sånt vi redan vet och spelar trådpolis, nej vi vill framåt,inte Gaga om nån asfaltsbit hit eller dit.
Citera
2023-01-19, 10:13
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Detsamma gäller dig Ugglan. I ett enda inlägg hade du kunnat, klart och tydligt, svara på den enkla frågan när du ungefär i tid hade ditt samtal med "Hanna", men av någon anledning så kan eller vill du inte göra detta.

Jag kan berätta att jag har en källa som uttryckt att du som tidigast har talat med "Hanna" någon gång under 2019. Alltså i runda slängar ca 27 år efter den olycksaliga natten då Helena försvann. Kanske man inte ska tro alltför mycket på vad som kommer fram i ett samtal efter så lång tid?

Tror knappast att du kommer att bekräfta eller dementera detta och då utgår jag från att det källan säger är sant.
Citera
2023-01-19, 11:26
Medlem
Som tidigare påtalat så tror jag starkt på att Th*mas Br*unnh*agen är en av GWs gubbar. Den andre skulle mycket väl kunna vara BW.
> Familjen B*runnhagen ägde (äger) fastigheten Sundsören 105 nära där nuvarande Torsöbron börjar. Båten kan exempelvis ha legat i Hemmingstorp. Det var inte ovanligt för fastigheter som låg däromkring att ha båten en (bra) bit från själva fastigheten. Det mesta i GWs beskrivning skulle i så fall, falla på plats.
> ThBr har förändrats kraftigt efter försvinnandet.
> Finns uppgifter om att HA seglade med ThBr på lördagen, alltså dagen innan hon försvann.
> ThBr far ägde Toyota i Mariestad och därför kan ThBr haft tillgång till en Toyota under mordnatten. Har spekulerats i tråden angående en specitik Toyota det kan handla om.
> ThBr mor drev 1992 en Duka butik precis i korsningen österlånggatan/kungsgatan och ThBr kan ha haft tillgång till en parkering i det kvarteret. Det är precis den platsen där HA sågs av vittnen allra sist.
Citera
2023-01-19, 12:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
TS var nog inte med i bilen han irrade nog på stan eller var på en annan fest, de kan ju ha kommit överens om att träffas senare på natten TS och HA ,skulle det vara så tror jag de åkte till Sandviken och då var TS den sista hon pratade med. Men jag tror att mer på att HA genomskådade PV hon förstod att han aldrig skulle lämna sin fru samtidigt som hon säkert hade blivit utsatt för nåt på natten en våldtäkt eller nåt, han fattade nog ett beslut, han visste vad som väntade om hon nådde hemmet .
Fick en fråga vem jag tror körde,det tror jag E*ik gjorde, Jag tror också att Pe*sson var med han som sängrökte som brann inne.i det sista scenariot är man nog vid Ekudden. Det här en gissning hur det kan ha gått till ingen sanning!
Båten var nog av en snabbare sort det hade PV o Pa*rik.

Det klart att namnen du nämner i sig är ju intressant ändå, men namnen ihop med varandra tror jag inte på. Det finns inte ens skulle jag vilja påstå något egentligt fastslaget kamratskap emellan TS och PV. PV bodde i Skövde vid denna tid och var mer en ensamvarg rakt motsatt till TS sociala karaktär. Nej, jag får svårt att tro att de var vänner, den enda möjliga kontaktytan bör vara golfen i Mariestad de gånger PV var där och spelade.

Den gamla gubben Pers*son (med sin vita 740) ihop med dessa går också fet bort för mig. Detta är ingen person som Helena skulle åkt med frivilligt. Aldrig.

De som kan ha definitivt känt varandra här är ju då TS och PR då som du nämner som Pa*rik. De båda kände ju också Helena givetvis. Men att dessa två skulle gjort detta ihop tror jag nog inte heller på.

EA som du nämner är faktiskt fortsatt intressant trots att han är utredd av Polis och frikänd i Rätten. Eller han blev släppt från häktet då i juli -aug 1992. Hans bils skall vara genomgången och han själv sade till Lotte Dalsgaard (Mardrömmen i Mariestad) att de hittade inte ens ett hundhår. Han skall förövrigt som han sade varit mycket noggrann med sin bil vid denna tid...Nåväl, bil är jag osäker på men jag har för mig att han skulle haft en Ford Sierra enligt tråden, men jag kan ha fel. Han skall ha lämnat då blod och hår till Polisen som han sade och var beredd att hjälpa Polisen även i fortsättningen.

Alibit är ju också kanske inte 100-procentigt när han säger till Lotte Dalsgaard att han sett närmare tre filmer på natten ensam i lägenheten. Videobandet räcker ju inte riktigt till för detta. Det var "Terminator," "Rovdjuret" och kanske då "Döden på Larvfötter", Lotte säger själv i boken att hon gräver inte vidare i detta lite "oklara" videotittande. Lite märkligt ändå. Systrarna trodde dock inte på honom som inblandad för han kände inte Helena och Gabriella skrev till honom i fängelset (P4-dok.).

Det är ändå märkligt att denne EA blev då falskt utpekad då av denne 20-åring från Töreboda, när han ändå faktiskt är lite intressant trots då att han är polisiärt utredd och avförd. Man kan ändå undra varför denne 20-åring gjorde detta ? Enligt åklagare Marianne Alden (P4-dok.) var det bara för att verka lite speciell på fyllan och sen var det för sent att backa ur. Han borde väl ändå kanske fått skjuts av denne EA förut kanske då för att ändå veta vem denne var ? Lite märkligt är det ändå detta.
Senast redigerad av IB03 2023-01-19 kl. 12:23.
Citera
2023-01-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det klart att namnen du nämner i sig är ju intressant ändå, men namnen ihop med varandra tror jag inte på. Det finns inte ens skulle jag vilja påstå något egentligt fastslaget kamratskap emellan TS och PV. PV bodde i Skövde vid denna tid och var mer en ensamvarg rakt motsatt till TS sociala karaktär. Nej, jag får svårt att tro att de var vänner, den enda möjliga kontaktytan bör vara golfen i Mariestad de gånger PV var där och spelade.

Den gamla gubben Pers*son (med sin vita 740) ihop med dessa går också fet bort för mig. Detta är ingen person som Helena skulle åkt med frivilligt. Aldrig.

De som kan ha definitivt känt varandra här är ju då TS och PR då som du nämner som Pa*rik. De båda kände ju också Helena givetvis. Men att dessa två skulle gjort detta ihop tror jag nog inte heller på.

EA som du nämner är faktiskt fortsatt intressant trots att han är utredd av Polis och frikänd i Rätten. Eller han blev släppt från häktet då i juli -aug 1992. Hans bils skall vara genomgången och han själv sade till Lotte Dalsgaard (Mardrömmen i Mariestad) att de hittade inte ens ett hundhår. Han skall förövrigt som han sade varit mycket noggrann med sin bil vid denna tid...Nåväl, bil är jag osäker på men jag har för mig att han skulle haft en Ford Sierra enligt tråden, men jag kan ha fel. Han skall ha lämnat då blod och hår till Polisen som han sade och var beredd att hjälpa Polisen även i fortsättningen.

Alibit är ju också kanske inte 100-procentigt när han säger till Lotte Dalsgaard att han sett närmare tre filmer på natten ensam i lägenheten. Videobandet räcker ju inte riktigt till för detta. Det var "Terminator," "Rovdjuret" och kanske då "Döden på Larvfötter", Lotte säger själv i boken att hon gräver inte vidare i detta lite "oklara" videotittande. Lite märkligt ändå. Systrarna trodde dock inte på honom som inblandad för han kände inte Helena och Gabriella skrev till honom i fängelset (P4-dok.).

Det är ändå märkligt att denne EA blev då falskt utpekad då av denne 20-åring från Töreboda, när han ändå faktiskt är lite intressant trots då att han är polisiärt utredd och avförd. Man kan ändå undra varför denne 20-åring gjorde detta ? Enligt åklagare Marianne Alden (P4-dok.) var det bara för att verka lite speciell på fyllan och sen var det för sent att backa ur. Han borde väl ändå kanske fått skjuts av denne EA förut kanske då för att ändå veta vem denne var ? Lite märkligt är det ändå detta.
Nej jag kan ha fel, men jag tror inte heller att de var kompisar så,de tillhörde samma Golfklubb men varför skulle TS om det nu var vid Sandviken ha dödst HA,, Nej jag tror att det fanns en orsak till det här, våldtäkt tror jag stenhårt på, i så fall vart då,kan de ha stannat till hos nån, att Er*k körde är väl inte helt otänkbart hade han en corolla (toyota)
Citera
2023-01-19, 15:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Som tidigare påtalat så tror jag starkt på att Th*mas Br*unnh*agen är en av GWs gubbar. Den andre skulle mycket väl kunna vara BW.
> Familjen B*runnhagen ägde (äger) fastigheten Sundsören 105 nära där nuvarande Torsöbron börjar. Båten kan exempelvis ha legat i Hemmingstorp. Det var inte ovanligt för fastigheter som låg däromkring att ha båten en (bra) bit från själva fastigheten. Det mesta i GWs beskrivning skulle i så fall, falla på plats.
> ThBr har förändrats kraftigt efter försvinnandet.
> Finns uppgifter om att HA seglade med ThBr på lördagen, alltså dagen innan hon försvann.
> ThBr far ägde Toyota i Mariestad och därför kan ThBr haft tillgång till en Toyota under mordnatten. Har spekulerats i tråden angående en specitik Toyota det kan handla om.
> ThBr mor drev 1992 en Duka butik precis i korsningen österlånggatan/kungsgatan och ThBr kan ha haft tillgång till en parkering i det kvarteret. Det är precis den platsen där HA sågs av vittnen allra sist.

Helena ska inte ha seglat med ThBr dagen innan hon försvann, däremot helgen innan.

Fam Br ska ha haft/haft tillgång till en parkering på en innergård i det kvarter du nämner. Jag har för mig att infarten/öppningen in till innergården var från Kungsgatan. Inledningsvis talades väl om att det var ett par vittnen som sett Helena stiga in i en bil just där, Österlånggatan/Kungsgatan.

Ja, det har ryktats från olika håll om en Toyota som hyrts ut av företaget, och som återlämnades med blod i baksätet.
Citera
2023-01-19, 17:55
Medlem
PLX309s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Helena ska inte ha seglat med ThBr dagen innan hon försvann, däremot helgen innan.

Fam Br ska ha haft/haft tillgång till en parkering på en innergård i det kvarter du nämner. Jag har för mig att infarten/öppningen in till innergården var från Kungsgatan. Inledningsvis talades väl om att det var ett par vittnen som sett Helena stiga in i en bil just där, Österlånggatan/Kungsgatan.

Ja, det har ryktats från olika håll om en Toyota som hyrts ut av företaget, och som återlämnades med blod i baksätet.

Åh fan! Du vet händelsevis inte regnumret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in