Citat:
Ursprungligen postat av
Guderian99
Men om FN står bakom ett ingripande då eller styr Judarna FN med?
Vad menar du med att Usa provocerade Tyskland under ww2 genom Lend a Lease?
Tyskarna startade ju ett angreppskrig mot Polen och mot Usas allierade England Frankrike mm. inte konstigt att de skickade hjälp De flesta tyckte väl Usa gjorde för lite som vägrade gå i krig förrän Japan anfallde?
Nej skulle jag inte påstå, tror inte den judiska lobbyn har särskilt mycket inflytande över FN, men osvuret är kanske bäst. FN fanns ju dock inte 1941. Jag ger inte heller mycket för FN och vad de står bakom eller inte.
Någon får väl faktachecka mig på detta om man vill, då jag drar det direkt från huvudet. Men USA körde leveranser till de allierade över tyskkontrollerat vatten, gång på gång trots återkommande varningar och i USA fanns en opinion som ville indvika krig och som argumenterade starkt och högljutt för att man skulle upphöra med detta, men andra krafter propsade på att man skulle fortsätta trots de tydliga varningarna och mycket riktigt så fick dessa krafter som de ville när Tyskland tillslut gjorde allvar av sina hot och det var detta som var startskottet.
Tyskland gick in för att ta tillbaka de delar av Tyskland som hamnat under polsk kontroll efter skammen i Versailles. Och det finns starka argument för att påstå att Hitler inte startade något nytt krig utan att han bara satte fart på andra akten av världskriget. Jag tror t.o.m Hitler gick till val på att han skulle ta tillbaka dessa delar. Då de tyskar som hamnat på fel sida utsattes för enorma pogromer av den polska befolkningen. Detta finns dokumenterat i brev från ambassadörer som skriver hem till Tyskland i flera år och ber om hjälp och berättar om förföljelser, mord, tysktalande skolor som tvingas stänga osv. Och man startade definitivt inget anfallskrig mot Frankrike och England, dessa startade krig mot Tyskland som följd av att man gick in i Polen. Hitler själv var en stor anglofil och Engelsmännen som ett brödrafolk som man absolut inte ville ha krig mot. Lustig förövrigt att man startade krig mot Tyskland, men inte mot Ryssland som vid denne tidpunkt var allierade med tyskarna i Molotov–Ribbentrop-pakten. Samtidigt som Tysken gick in i ena delen av Polen så gick ju Ryssland in i andra delen.
Vad gäller USA och deras roll så ska man heller inte glömma att de trots att de alltid påstår sig kriga för det goda, för att sprida demokrati eller ta bort någon hemsk despot, alltid har en baktanke att sko sig själv, så även här, det var tack vare WWII och de stora krigslån man gav sina allierade som man blev den ekonomiska stormakt man är idag.