2023-01-18, 18:16
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Ok så man ockuperade inte Afghanistan enligt den regering man själv hade satt på plats och man ockuperade inte Tyskland enligt egen utsago och det fick stöd av den befolkning man bokstavligen utsatt för hjärntvätt.

USA satte inte regeringen på plats i Afaganistan, utan man stödde den sedan tidigare internationellt erkända regeringen. Och Tyskland ockuperade man (vilket även Sovjetunionen, Storbritannien och Frankrike gjorde) i fyra år.

Skillnaden var att Sovjetunionen inte gav öststaterna självbestämmande förrän under sent 1980-tal, vilket innebär att den sovjetiska ockupationen fortsatte i nästan 45 år. Vidare så annekterade Sovjetunionen delar av Tyskland, Polen, Finland och Rumänien, samt så klart hela Estland, Lettland och Litauen.

Detta då i bjärt kontrast till USA som inte annekterade några territorier och gav Västtyskland fullt självbestämmande.

Citat:
Det lustiga är att flera st har kommit och sagt "nähä, enligt USA så lämnade de Tyskland 49". Utan att fundera ett steg till och inse att även om det vore sant så är det en längre tid än va Ryssland har varit i Ukraina.

USA (samt Storbritannien, Frankrike, Sovjetunionen) ockuperade Tyskland under 4 år. Ryssland har ockuperat delar av Ukraina i 9 år...
Citera
2023-01-18, 18:16
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
USA satte inte regeringen på plats i Afaganistan, utan man stödde den sedan tidigare internationellt erkända regeringen. Och Tyskland ockuperade man (vilket även Sovjetunionen, Storbritannien och Frankrike gjorde) i fyra år.

Skillnaden var att Sovjetunionen inte gav öststaterna självbestämmande förrän under sent 1980-tal, vilket innebär att den sovjetiska ockupationen fortsatte i nästan 45 år. Vidare så annekterade Sovjetunionen delar av Tyskland, Polen, Finland och Rumänien, samt så klart hela Estland, Lettland och Litauen.

Detta då i bjärt kontrast till USA som inte annekterade några territorier och gav Västtyskland fullt självbestämmande.

USA (samt Storbritannien, Frankrike, Sovjetunionen) ockuperade Tyskland under 4 år. Ryssland har ockuperat delar av Ukraina i 9 år...
Som fan läser bibeln...
Citera
2023-01-18, 18:53
Medlem
Citat:
Som fan läser bibeln...

Ja – vad ska man säga när man inte har några argument.
Citera
2023-01-18, 19:14
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja – vad ska man säga när man inte har några argument.
Nej det är sant, då ska du va tyst. Och fortsätt gärna med det för du verkar ha otur när du tänker.

Mitt svar var förövrigt på det här citatet och inget annat;
Citat:
Inte mycket att argumentera om där. Resterande ska jag gärna svara på senare.
Senast redigerad av HLundborg 2023-01-18 kl. 19:28.
Citera
2023-01-18, 19:42
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:

Sluta nu, det finns i princip inte en enda regering i denna delen av världen som inte sitter där och satts där med USA's godkännande och i princip inte en statskupp/militärkupp som inte initierats, sponsrats och understötts av USA. Jag orkar inte dra för tusende gången varför t.ex Saddam och Khadaffi plockades bort när de gjorde och varför Saudiarabien kan fortsätta som de gör. Vad gäller Afghanistan så uppmuntrar jag alla att läsa på om deras historia och Ryssland och USA's engagemang där.

Du kommer ingenstans med att försöka använda Ryssland och i synnerhet inte Sovjets agerande som argument emot mig, då detta är något jag i högsta grad fördömmer och förkastar.

Lustigt ändå, att om USA istället hade hjälpt till att bekämpa kommunismen när det väl begav sig, så hade vi sluppit det som sker nu, precis som vi sluppit Kalla kriget, Berlinmuren, Nordkorea, det kommunistiska Kina, 68-vänstern och kulturmarxismens härjningar osv osv.

Nåväl, folk måste inse att det är inte så svartvitt som på film, där USA är goda och Ryssland är onda. det är inte så verkligheten ser ut och fungerar.
Senast redigerad av HLundborg 2023-01-18 kl. 20:19.
Citera
2023-01-18, 20:35
Medlem
Citat:
Sluta nu, det finns i princip inte en enda regering i denna delen av världen som inte sitter där och satts där med USA's godkännande och i princip inte en statskupp/militärkupp som inte initierats, sponsrats och understötts av USA. Jag orkar inte dra för tusende gången varför t.ex Saddam och Khadaffi plockades bort när de gjorde och varför Saudiarabien kan fortsätta som de gör. Vad gäller Afghanistan så uppmuntrar jag alla att läsa på om deras historia och Ryssland och USA's engagemang där.

Du kommer ingenstans med att försöka använda Ryssland och i synnerhet inte Sovjets agerande som argument emot mig, då detta är något jag i högsta grad fördömmer och förkastar.

Lustigt ändå, att om USA istället hade hjälpt till att bekämpa kommunismen när det väl begav sig, så hade vi sluppit det som sker nu, precis som vi sluppit Kalla kriget, Berlinmuren, Nordkorea, det kommunistiska Kina, 68-vänstern och kulturmarxismens härjningar osv osv.

Nåväl, folk måste inse att det är inte så svartvitt som på film, där USA är goda och Ryssland är onda. det är inte så verkligheten ser ut och fungerar.

Nej, folk kommer inte och kan inte inse - hur mycket du än insisterar - att de som invaderar med imperialistisk avsikt,( Ryssland) och annekterar territorier/länder med efterföljande förslavning av befolkningen, inte är onda jämfört med länder som inte attackerar med imperialistisk avsikt, med efterföljande annektering av territorier/länder, och förslavning av befolkningen - sådan är verkligheten för en överväldigande majoritet av befolkningen, som inte kunde drömma om att acceptera ett liv i ett diktatoriskt ryskt imperium.
Citera
2023-01-18, 20:49
Medlem
-Tesla-s avatar
Usa gjorde en statskupp i Ukraina. De senaste 70 åren har säkert usa gjort påverkan i 45 länder med falseflag, politiska påtryckningar, mord etc.
Citera
2023-01-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-
Usa gjorde en statskupp i Ukraina. De senaste 70 åren har säkert usa gjort påverkan i 45 länder med falseflag, politiska påtryckningar, mord etc.

Tröttnar ni rysstrolde aldrig på era lögner?
Ukraina har den regering de vill ha och själva har valt – som de kämpar desperat för att behålla, eftersom de vet allt om alternativet – nämligen förslavning under Ryssland, som historiskt sett har kostat miljoner av den ukrainska befolkningens liv. Ryssland skulle kunna få ett fantastiskt positivt och givande samarbete med Ukraina och alla andra länder, om de inte hade den besatta tanken att alla andra länder måste underkasta sig ryskt styre och acceptera ryskt slaveri.
Citera
2023-01-18, 21:10
Medlem
Citat:
Nej jag sa inte att om man inte höll med mig så ska man hålla käften, jag har inte heller försvarat Rysslands agerande. Jag sa att man ska va konsekvent eller hålla käft. Jag ogillar både Ryssland och USA's beteende. Jag talade om USA's provocerande av Tyskland under WWII, men visst, precis som du säger så har man även här provocerat Ryssland, det ligger i linje med hur de brukar agera. Nåväl, det är som sagt fel när stormakterna går in i små fristående nationer och avsätter ledare och styre de ogillar och detta oavsett om det är USA eller Ryssland som gör det, det är fantastiskt att så många har svårt att förstå detta.
Men om FN står bakom ett ingripande då eller styr Judarna FN med?
Vad menar du med att Usa provocerade Tyskland under ww2 genom Lend a Lease?
Tyskarna startade ju ett angreppskrig mot Polen och mot Usas allierade England Frankrike mm. inte konstigt att de skickade hjälp De flesta tyckte väl Usa gjorde för lite som vägrade gå i krig förrän Japan anfallde?
Citera
2023-01-18, 21:14
Medlem
Citat:
Skillnaden var att Sovjetunionen inte gav öststaterna självbestämmande förrän under sent 1980-tal, vilket innebär att den sovjetiska ockupationen fortsatte i nästan 45 år.
I Västtyskland fick man rösta på vilken marknadsiberal man ville så länge de inte var kommunister eller nazister. I Östtyskland fick man rösta på vilken kommunist man ville så länge de inte var marknadsliberaler eller nazister. Alla andra partier var bannlysta.

Warsawapakten var formellt inte en ockupation. Ska vi se krasst och och i vidare bemärkelse på saker så ha USA de facto ockuperat västeuropa i 87 år. Militärbaser, beskjutning av demonstranter, påtvingad mediakontroll och hemliga gladioarmeer som skjuter statsministrar, ordnar statskupper och terrorbombar oppositionen är definitivt en form av ockupation.

Citat:

Fascistjuntan i Kiev har ockuperat Donetsk och Lugansk med amerikansk hjälp i 9 år menar du. Eller menar du att Donetsk och Lugansk fick rösta om att byta ut sin legitima, folkvalda president mot den antidemokratiska juntan som förtrycker all opposition?
Citera
2023-01-18, 21:17
Medlem
Citat:

Tror Usa missbedömde hur farliga Kommunisterna var ända tills efter andra Världskriget var det inte Patton och Churchill som ville ta Sovjet efter ww2!
Citera
2023-01-18, 22:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
I Västtyskland fick man rösta på vilken marknadsiberal man ville så länge de inte var kommunister eller nazister. I Östtyskland fick man rösta på vilken kommunist man ville så länge de inte var marknadsliberaler eller nazister. Alla andra partier var bannlysta.

Kommunistpartier ställde upp i BDR.s val 1949, 1953, 1972, 1976, 1980, 1983 och 1987
Ex-nazistiska partier ställde upp 1953, 1957, 1961, 1965, 1969, 1972, 1976, 1980, 1983 och 1987.

Citat:
Warsawapakten var formellt inte en ockupation. Ska vi se krasst och och i vidare bemärkelse på saker så ha USA de facto ockuperat västeuropa i 87 år. Militärbaser, beskjutning av demonstranter, påtvingad mediakontroll och hemliga gladioarmeer som skjuter statsministrar, ordnar statskupper och terrorbombar oppositionen är definitivt en form av ockupation.

Och lika fullt så var Warsawapakten de facto en ockupation så länge Brezhnevdoktrinen gällde, vilket vi såg exempel på 1953, 1956, 1968 och 1981.

Att du sedan fantiserar om att så inte var fallet & att du likaledes fantiserar någon form av global konspiration är inget jag kan hjälpa dig med, utan enbart psykvården.

Citat:
Fascistjuntan i Kiev har ockuperat Donetsk och Lugansk med amerikansk hjälp i 9 år menar du. Eller menar du att Donetsk och Lugansk fick rösta om att byta ut sin legitima, folkvalda president mot den antidemokratiska juntan som förtrycker all opposition?

Bortsett från att någon fascistjunta aldrig har funnits i Kyiv, bortsett från att Ukraina aldrig har ockuperat sitt eget territorium och bortsett från att Janukovytj avsattes demokratiskt av Verkhovna Rada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in