2023-01-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakeldama
Tack för hjälpen!

Här är dem två sidorna som utgör artikeln:

https://ibb.co/MGCh8Gb
https://ibb.co/JtB0N3F

Notera att Carl är sin vana trogen och provar Monas mediciner som är ”rena knarket”.

Mvh /Hakeldama

Ja men vad bra! Tänker om fler också sitter med gamla saker är det bara och lägga upp här.

För övrigt blir man nästan själv snudd på hög bara att läsa om allt missbruk dessa människor pyssla med.
Citera
2023-01-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja den här Bengt som Saba skulle hyrt av andrahand av var nog också i drogträsket om jag förstod det hela rätt.

Förhöret i bilen med Saba var ytterst slappt.
Inte ens när hon inte kunde återge en endaste liten detalj reagera de.

Fast jag tror aldrig ens tanken slog polisen att det kunde vara en kvinnlig GM.

Ja det verkar så. Han är clean nu iaf.
Verkar stabil och jobbar som musiker

Förhöret är slappt ja. Men Saba var väl lullig och de tog vad de fick..

Oh nej de tänkte nog aldrig på det.

+ Att Saba hade backup, polare. Om C dog hemma hos henne, hade hon nog polare att ringa.

Jag kan tänka mig att 2-4 personer råddade detta.
Citera
2023-01-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ja den här Bengt som Saba skulle hyrt av andrahand av var nog också i drogträsket om jag förstod det hela rätt.

Telefonnumret som Saba uppgav i augusti, det var korrekt. Det tillhörde H***d på Nimrodsgatan 9.
En man i tjugoårsåldern. Egen lgh och telefon tyder på struktur. Att han var bortrest köper jag inte.
Varför skulle han låta Saba ringa fritt? Hon skulle kunna lämna räkning på 10 000 kr. Samma med CB. Han hade egen lur = farlig kostnad.
Citera
2023-01-18, 10:19
Medlem
Citat:

Med tanke på hotbilden mot C, är ett mixed scenario tänkbart. Dvs indrivare och/eller griniga pundare hittar C hemma hos Saba eller annan kompis, C dör och kroppen lämnas kvar... I en sådan situation är vittnena (som själva är kriminella) tvungna att ta tag i problemet..... I en sådan situation kan osannolika personer bli inblandade.....
Citera
2023-01-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ja men vad bra! Tänker om fler också sitter med gamla saker är det bara och lägga upp här.

För övrigt blir man nästan själv snudd på hög bara att läsa om allt missbruk dessa människor pyssla med.

Ja det är en märklig värld det där. De tyngsta missbrukarna (de som blandar och prioriterar missbruket framför barn jobb och bostad) går inte att förstå, om man inte har levt så själv.

Da Costa hade sin egen cocktail: primärt heroin, som toppades med benso och barbiturater (för att optimera ruset), och hasch i nödfall ... av heroinet, tabletterna och haschet blev hon antagligen för j-a seg och dimmig. Omöjligt att göra de enklaste grejer i det tillståndet. Då behövdes antagligen affe eller kola, för att komma upp ur dvalan ..... och när det blev för mycket uppåt, blev det väl en näve tabletter, för att kunna sova.... osv osv. En totalt sanslös karusell.

Jag antar att affe eller kokain ingick i da Costas diet. Om man går på heroin, tabletter och röker på, blir man ju bara nerdragen. Omöjligt att vara vaken hela nätter med den blandningen ....

Apropå nåt annat ...... jag såg nyligen att da Costa hade nån sorts övervakare i januari 1984. Intressant. En sån får man inte pga "småbrott", som Leif GW Persson kallade da Costas brott.

Personen ifråga jobbade inom kriminalvården iaf. Det bör betyda att da Costa åkte dit i slutet av 1983, efter hemkomsten från Portugal. Jag gissar att hon åkte dit för narkotikabrott. Det bör också betyda att polisen hade ögonen på henne innan hon kom hem till Sverige.
Citera
2023-01-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Telefonnumret som Saba uppgav i augusti, det var korrekt. Det tillhörde H***d på Nimrodsgatan 9.
En man i tjugoårsåldern. Egen lgh och telefon tyder på struktur. Att han var bortrest köper jag inte.
Varför skulle han låta Saba ringa fritt? Hon skulle kunna lämna räkning på 10 000 kr. Samma med CB. Han hade egen lur = farlig kostnad.

Det var kanske bara några månaders boende hon hade hos honom och inget andrahandskontrakt eller något mer seriöst.

Att vara bortrest kan det betyda sitta inne? Eller jobba tillfälligt på annan ort? Norge, båtar typ?

Sen det här med fasta telefoner, nu vet jag inte om man kunde spärra nummer för att ringa ut men kunde ta emot inkommande samtal?

Tror det var ett ganska temporärt och löst upplägg dem emellan men att det var där S iaf bodde och förmodligen erbjöd CdC tillfälligt boende.

Trots en del dåliga val har CB lyckats behålla fasta boenden under åren. Det innebär också att han fixade ekonomin och hade en fungerande livssituation som gav stabilitet oavsett missbruket.
Citera
2023-01-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ja det är en märklig värld det där. De tyngsta missbrukarna (de som blandar och prioriterar missbruket framför barn jobb och bostad) går inte att förstå, om man inte har levt så själv.

Da Costa hade sin egen cocktail: primärt heroin, som toppades med benso och barbiturater (för att optimera ruset), och hasch i nödfall ... av heroinet, tabletterna och haschet blev hon antagligen för j-a seg och dimmig. Omöjligt att göra de enklaste grejer i det tillståndet. Då behövdes antagligen affe eller kola, för att komma upp ur dvalan ..... och när det blev för mycket uppåt, blev det väl en näve tabletter, för att kunna sova.... osv osv. En totalt sanslös karusell.

Jag antar att affe eller kokain ingick i da Costas diet. Om man går på heroin, tabletter och röker på, blir man ju bara nerdragen. Omöjligt att vara vaken hela nätter med den blandningen ....

Apropå nåt annat ...... jag såg nyligen att da Costa hade nån sorts övervakare i januari 1984. Intressant. En sån får man inte pga "småbrott", som Leif GW Persson kallade da Costas brott.

Personen ifråga jobbade inom kriminalvården iaf. Det bör betyda att da Costa åkte dit i slutet av 1983, efter hemkomsten från Portugal. Jag gissar att hon åkte dit för narkotikabrott. Det bör också betyda att polisen hade ögonen på henne innan hon kom hem till Sverige.

Usch ja vilket degraderande drogträsk de sögs ner i. Det här med resan till Portugal med billiga droger måste lockat till smuggling. Kan det förklara varför hon hade en del kontanter sista tiden?

Det var intressant fynd! Hur länge har man övervakare? Då borde hon väl haft någon rapportskyldighet eller inställa sig vid jämna mellanrum?

Undrar om det även var aktuellt vid tiden för hennes försvinnande? Då skulle de iaf haft viss track på dagarna.
Citera
2023-01-18, 13:04
Medlem
Citat:
Det var kanske bara några månaders boende hon hade hos honom och inget andrahandskontrakt eller något mer seriöst.

Att vara bortrest kan det betyda sitta inne? Eller jobba tillfälligt på annan ort? Norge, båtar typ?

Sen det här med fasta telefoner, nu vet jag inte om man kunde spärra nummer för att ringa ut men kunde ta emot inkommande samtal?

Tror det var ett ganska temporärt och löst upplägg dem emellan men att det var där S iaf bodde och förmodligen erbjöd CdC tillfälligt boende.

Trots en del dåliga val har CB lyckats behålla fasta boenden under åren. Det innebär också att han fixade ekonomin och hade en fungerande livssituation som gav stabilitet oavsett missbruket.

Ja det fanns nog många varianter och tänkbara lösningar. Svårt att gissa exakt.
Jag vet inte hur telefonerna funkade på 80-talet.
Jag har för mig att man kunde sätta en spärr, ja, reglera ringandet .....
Citera
2023-01-18, 13:12
Medlem
Citat:
Usch ja vilket degraderande drogträsk de sögs ner i. Det här med resan till Portugal med billiga droger måste lockat till smuggling. Kan det förklara varför hon hade en del kontanter sista tiden?

Det var intressant fynd! Hur länge har man övervakare? Då borde hon väl haft någon rapportskyldighet eller inställa sig vid jämna mellanrum?

Undrar om det även var aktuellt vid tiden för hennes försvinnande? Då skulle de iaf haft viss track på dagarna.

Narkotikaförsäljning är enda förklaringen till hennes rikedom.
En tung blandmissbrukare som plötsligt får flera tusen över ... var kan pengarna komma ifrån?
Att C sålde olika sorters narkotika är klarlagt. Flera vittnen har berättat om detta.
Alla tunga missbrukare säljer ju tabletter eller knark. De dealar 24/7

Det beror väl på. Det beror på hur man mår, hur tunga brott man begår osv.

Eller hur! "Skyddskonsulenten" var en kvinna: M*** C***
C hade kontakt med henne i början av januari 1984.
En klar indikation på att C var kriminell på riktigt.
Kanske hade hon ett fängelsestraff hängande över sig?

Ja det är möjligt att M*** C*** eller liknande person höll koll på C på sommaren.

Jag vet att C åkte dit för narkotikabrott men jag har ingen koll på detaljer. År? Plats?

Ingen aaaning.
Citera
2023-01-18, 13:19
Medlem
Citat:

En skyddskonsulent jobbar tydligen brett, både utredande, stöttande och övervakande.
Det har iaf med brottslighet att göra - det är inte nån sorts SOC-tant eller kurator.
C bör ha haft denna skyddskonsulent pga brottslig verksamhet. Troligen narkotikabrott, smuggling osv
M*** C*** var anställd på Kriminalvårdsstyrelsen.

C bör ha haft rapportskyldighet ja. Att C inte skötte sig vet vi, eftersom hon sålde narkotika i mars 1984 och på sommaren 1984. Hon verkar också ha haft knarkskulder på våren 1984.
Citera
2023-01-18, 15:04
Medlem
Att polisen gjorde sina personbedömningar med röven vet vi.
Men man slutar aldrig att förvånas.
Flera personer flaggade för Vinof missbruk - BO:s personkontakt på E-vägen var helt enkelt en knarkare. Han var säkerligen tjackis (+ alkis + pillergubbe)
Detta troliga amfetaminmissbruk var inte intressant för polisen.
Att Vinof antagligen sprang i samma äckliga lägenheter som BO och hennes polare, det var inte så viktigt.
Att Vinof knarkade, det var ingen lös teori. Personer som kände honom har påstått detta.

Herregud.
Citera
2023-01-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ja det verkar så. Han är clean nu iaf.
Verkar stabil och jobbar som musiker

Förhöret är slappt ja. Men Saba var väl lullig och de tog vad de fick..

Oh nej de tänkte nog aldrig på det.

+ Att Saba hade backup, polare. Om C dog hemma hos henne, hade hon nog polare att ringa.

Jag kan tänka mig att 2-4 personer råddade detta.

Jag är högst osäker tveksam om flera personer skulle vara inblandade i detta markanta dåd och dessutom lyckats hålla tyst om det i alla år.

Derbykaraktär alltid vara någons samvete som ger sig tillkänna.

Sen tillhör det inte vanligheterna direkt att det styckas människor i grupp.

Det är helsjukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in