Citat:
Ursprungligen postat av
hakeldama
Idag gjorde jag ett fynd med anknytning till Carl Vinoff och hans (dåvarande) livskamrat Mona Nilsson.
Det är en artikel från tidningen Se (Nr 35, 3e Aug, 1973).
Artikeln handlar om att Mona har varit med om en bilolycka (vilket kan förklara kryckorna i tidigare bilder) och hon och Carl berättar om hur illa dem anser att Mona har blivit behandlad av sjukvården.
Ingenting i artikeln hjälper oss att lösa CDC-fallet vad jag kan se, men jag tycker ändå att artikeln kan vara av intresse för dem som vill kartlägga Vinoff och kretsen som fanns runt honom under hans liv.
I artikeln förekommer även en bild på Carl och Mona och ytligare en på Mona. Mig veterligen har dem inte delats i detta forum förut, så om intresse finns så kan jag gladeligen posta mina foton av artikeln här.
Har något tips på bra medium att göra detta via? Alltså att få in bilderna i en länk att posta här.
Mvh /Hakeldama
Vinof och hans "partner" var helkonstiga. Ingen av dem hade rent mjöl i påsen. Men det beror på vad man menar. Vinof verkar ha haft rent mjöl i påsen men inte lagligt mjöl.
Att Vinof var mångårig blandmissbrukare (tabletter + sprit + pulver) är inte svårt att se.
Att han umgicks med en rikstjackis som Erkki och alko-haschtomten Robert, är inte förvånande.
I mitten av 70-talet iakttogs Vinof i en ganska intressant situation.
Han smuttade på en "läskedrycksliknande" flaska och började plötsligt gråta.
Gråtmildhet är tydligen en bieffekt av oralt intag av amfetamin.
Gråtmildheten har han också berättat om själv, i förhör.
Att dricka amfetamin är en riktig klassiker - Vinof föredrog nog att röra ut tjacket i läsk, alkohol, kaffe eller vatten. Det blir mindre grisigt på detta sätt, är lättare att dölja, man slipper stickmärken osv.
Före manövern med flaskan var Vinof sladdrig och sluddrig och vinglig. Troligen behövde han balansera, sparka igång sig själv efter supande och/eller tablettknaprande.
Att Vinof var tung missbrukare och umgicks med andra tunga missbrukare (vilken normal människa stod ut med honom?) är såklart relevant för da Costa-fallet. Vinof och hans polare sprang såklart i samma kvartar som da Costa, skvallrade om samma personer och hade samma kranar.
Och ska man diskutera "överdrifter" (som Rajs ville) så kommer ju amfetaminmissbrukare som brev på posten. Är det några som är kända för att överdriva (både sexuellt och brottsmässigt) är det tjackisar. De gör allt i för stor skala. Att kriminella tjackisar är översexuella och övervåldsamma, har varit känt så länge tjack har existerat.