2023-01-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det jag spontant tänkte är att om Saba var skyldig till CdC bortgång, vilket jag misstänker, fanns det kanske naturliga kopplingar mellan henne och fyndplatserna? Båda två kan varit ställen hon tidigare besökt med torskar. Vinof då bla som hon kanske kom på kant med. Hon passar utmärkt bra in i hans preferensprofil gällande unga tjejer.

Jag har alltid tyckt att de förhållandevis små och relativt lätta säckarna med kvarlevorna är typiskt omanligt.

Likaså en prydligt ihop handduk med en massa olika hårstrå på. Den kan också tillhört S.

Det stora felet med Sabas story är lätt att se.
Hon framställer sig som ansvarig, som att hon upplåter sitt hem åt da Costa. Men Saba hade ju inget hem.
Det var nån ANNAN som bjöd in da Costa, erbjöd henne boende. Saba var bara en bifigur.
Hon var nog lika rotlös som da Costa.
Vem var hyresvärden? Vem vet?
Saba avverkade tre adresser på tre månader (juli aug sept 1984). Ganska imponerande.
Ingenting tyder på att hon hade fast lgh.
Antalet personer som accepterar två rikspundare (Saba och da Costa) som inneboende, bör ha varit strikt begränsat. Antagligen var det en annan missbrukare.

Märkligt att polisen inte frågade om bostaden

"Vaddå hem till DIG? Du har ju inget hem. Vem bodde du hos?"

Det orkade polisen inte fråga.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-01-16 kl. 15:01.
Citera
2023-01-16, 20:23
Medlem
Idag gjorde jag ett fynd med anknytning till Carl Vinoff och hans (dåvarande) livskamrat Mona Nilsson.

Det är en artikel från tidningen Se (Nr 35, 3e Aug, 1973).

Artikeln handlar om att Mona har varit med om en bilolycka (vilket kan förklara kryckorna i tidigare bilder) och hon och Carl berättar om hur illa dem anser att Mona har blivit behandlad av sjukvården.

Ingenting i artikeln hjälper oss att lösa CDC-fallet vad jag kan se, men jag tycker ändå att artikeln kan vara av intresse för dem som vill kartlägga Vinoff och kretsen som fanns runt honom under hans liv.

I artikeln förekommer även en bild på Carl och Mona och ytligare en på Mona. Mig veterligen har dem inte delats i detta forum förut, så om intresse finns så kan jag gladeligen posta mina foton av artikeln här.

Har något tips på bra medium att göra detta via? Alltså att få in bilderna i en länk att posta här.

Mvh /Hakeldama
Citera
2023-01-17, 02:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hon framställer sig som ansvarig, som att hon upplåter sitt hem åt da Costa. Men Saba hade ju inget hem.
Det var nån ANNAN som bjöd in da Costa, erbjöd henne boende. Saba var bara en bifigur.
Saba avverkade tre adresser på tre månader (juli aug sept 1984). Ganska imponerande.
Antalet personer som accepterar två rikspundare (Saba och da Costa) som inneboende, bör ha varit strikt begränsat. .

Arkitekten accepterade väl CdC som inneboende? Hon hjälpte bla till med inköp av matvaror och annat den första perioden hon bodde där, sen blev hon utkastad pga narkotikaffärer via arkitektens telefon men fick komma tillbaka i slutet av maj när hon kontaktade honom igen.

Man kan väl även tänka sig ett scenario där även Saba besökte arkitekten? Han tog hem prostituerade från samma gata som de båda tjejerna sålde sig på. CdC träffade förövrigt arkitekten första gången på Malmskillnadsgatan hösten 1983.

Citat:
Antagligen var det en annan missbrukare.

Det är inte säkert men går givetvis inte att utesluta. Tänkte du möjligen på en alkoholmissbrukare?
Citera
2023-01-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakeldama
Idag gjorde jag ett fynd med anknytning till Carl Vinoff och hans (dåvarande) livskamrat Mona Nilsson.

Artikeln handlar om att Mona har varit med om en bilolycka (vilket kan förklara kryckorna i tidigare bilder) och hon och Carl berättar om hur illa dem anser att Mona har blivit behandlad av sjukvården.

Ingenting i artikeln hjälper oss att lösa CDC-fallet vad jag kan se, men jag tycker ändå att artikeln kan vara av intresse för dem som vill kartlägga Vinoff och kretsen som fanns runt honom under hans liv.

I artikeln förekommer även en bild på Carl och Mona och ytligare en på Mona. Mig veterligen har dem inte delats i detta forum förut, så om intresse finns så kan jag gladeligen posta mina foton av artikeln här.

Har något tips på bra medium att göra detta via? Alltså att få in bilderna i en länk att posta här.

Mvh /Hakeldama

Vinof och hans "partner" var helkonstiga. Ingen av dem hade rent mjöl i påsen. Men det beror på vad man menar. Vinof verkar ha haft rent mjöl i påsen men inte lagligt mjöl.

Att Vinof var mångårig blandmissbrukare (tabletter + sprit + pulver) är inte svårt att se.
Att han umgicks med en rikstjackis som Erkki och alko-haschtomten Robert, är inte förvånande.

I mitten av 70-talet iakttogs Vinof i en ganska intressant situation.
Han smuttade på en "läskedrycksliknande" flaska och började plötsligt gråta.
Gråtmildhet är tydligen en bieffekt av oralt intag av amfetamin.

Gråtmildheten har han också berättat om själv, i förhör.

Att dricka amfetamin är en riktig klassiker - Vinof föredrog nog att röra ut tjacket i läsk, alkohol, kaffe eller vatten. Det blir mindre grisigt på detta sätt, är lättare att dölja, man slipper stickmärken osv.

Före manövern med flaskan var Vinof sladdrig och sluddrig och vinglig. Troligen behövde han balansera, sparka igång sig själv efter supande och/eller tablettknaprande.

Att Vinof var tung missbrukare och umgicks med andra tunga missbrukare (vilken normal människa stod ut med honom?) är såklart relevant för da Costa-fallet. Vinof och hans polare sprang såklart i samma kvartar som da Costa, skvallrade om samma personer och hade samma kranar.

Och ska man diskutera "överdrifter" (som Rajs ville) så kommer ju amfetaminmissbrukare som brev på posten. Är det några som är kända för att överdriva (både sexuellt och brottsmässigt) är det tjackisar. De gör allt i för stor skala. Att kriminella tjackisar är översexuella och övervåldsamma, har varit känt så länge tjack har existerat.
Citera
2023-01-17, 12:43
Medlem
Citat:
Handduken sticker verkligen ut i detta klassiska kriminalmysterium. Den var säkerligen BO:s.
Handduken tyder också på snabbt förlopp.
GM har ryckt åt sig grejer som låg närmast
Att BOs handduk var nära GM är intressant.
Vi får anta att den kom från hennes bag eller att den låg i en bostad där hon lämnade sina grejer
Och en egen handduk skulle GM antagligen inte lämna på marken. Det skulle vara ologiskt.
Besudlingarna bör ha kommit från en plastsäck som perforerats av en benpipa, enligt en polis.
Isf logiskt att vika handduken snyggt = fyra absorberande lager.
Också logiskt att lämna den direkt.
Den luktade väl mkt illa.

Det här med CdCs totalt försvunna tillhörigheter är också jäkligt märkligt. De måste aktivt tagits omhand/förvanskats av GM.

En annan sak gällande transportparteringen av kroppen är ganska uppenbar.
Hade det varit en läkare eller en person med större anatomiska kunskaper som behövde finfördela en kropp hade denna med stor sannolikhet gjort detta kliniskt och effektivt med en sk translumbar amputation.
Dvs skiljt överkroppen från underkroppen åt med ett enkelt snitt på enda stället på kroppen man kan göra detta, nämligen mellan ländkota 2 och 3.

Denna kliniska kunskap visste Rajs att läkarna hade. Ändå var de anatomiska bevandrade husmorsstyckare..

Lite O.T
Det finns ett mycket känt neonoir fall från 1947 (Elizabeth Short) där foto från brottsplatsen/kroppen finns på nätet och där just detta gjorts men i ett helt annat syfte. I den misstänkte läkarn George Hodel fotspår följde pedofeli, incest och död till hans död 1999.

Ett visst mönster av kroppens styckning och arrangemang syns även i hans polare Man Rays avantgardistiska fotokonst.
Citera
2023-01-17, 12:46
Medlem
Citat:
Bitarna faller på plats.
B Anderssons kontor var inrett som en bostad i början av åttiotalet. Olausson + Mona N bodde där ett tag
Troligen hade Olausson också tillgång till en lgh i Vasastan i början av åttiotalet.
Avståndet till M:s lgh var 500 m. Det tog 5-10 min att gå från Karlbergsvägen 66 till M:s lgh
Olausson och M delade systembolag, vid Vasaparken
Båda var dessutom glada i tabletter
Lägg till bådas kriminella livsstil, diverse sjukhusbesök Olaussons vana att lilla omkring överallt, så blir slutsatsen att de bör ha känt varandra

Ja jag håller med att sannolikheten är överhängande att de kände varandra och drog nytta av varandra. Som du var inne på är det en liten ankdamm och likasinnade umgås med varandra.
Citera
2023-01-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakeldama

Mvh /Hakeldama

Ja det minsta lilla kan vara en väg framåt och av intresse. Prova ladda upp en sparad bild via någon av dessa sidor:

https://gofile.io

https://imgbb.com/upload

Sen kopierar man bara länken som genereras och klistrar in här.
Citera
2023-01-17, 13:45
Medlem
Citat:
Antalet personer som accepterar två rikspundare (Saba och da Costa) som inneboende, bör ha varit strikt begränsat. Antagligen var det en annan missbrukare.

Märkligt att polisen inte frågade om bostaden

"Vaddå hem till DIG? Du har ju inget hem. Vem bodde du hos?"

Det orkade polisen inte fråga.

Boende var kanske bara en definitionsfråga? Saba kanske bara upplåter en tillfällig sovplats i sin andrahandslägenhet tills CdC skulle åka och inte ett boende i någon större mening?

Av allt som framkommit i tråden fanns en intervjuv men en ”Bengt” 24 år, som echos refererar till i inlägg #16191.

Denna ska hyrt ut sin lägenhet i andra hand på Nimrodvägen 9 i Hjorthagen nära Ropsten till Saba. Hon uppger just denna adress i polisförhöret enligt polisprotokoll från 22/8 1984.

Hon vet att polisen lätt kan kolla upp detta så tror inte hon ljuger om boendet vid tillfället även om incidenten hänt där. Även om hon kan vara rationell och manipulativ, som vid förhören och sin egen utsaga i artikeln, har hon även ett dumdristigt och kallt personlighetsdrag som övergår intellektet.

Den lägenheten befinner sig också inom den geografiska profilen för platsen för dådet, bara 3 km från Fpl 1.

Enligt echos bor hon sen (1985) på Kristinebergsvägen 28.
Citera
2023-01-17, 13:57
Medlem
Citat:
Boende var kanske bara en definitionsfråga? Saba kanske bara upplåter en tillfällig sovplats i sin andrahandslägenhet tills CdC skulle åka och inte ett boende i någon större mening?

Av allt som framkommit i tråden fanns en intervjuv men en ”Bengt” 24 år, som echos refererar till i inlägg #16191.

Denna ska hyrt ut sin lägenhet i andra hand på Nimrodvägen 9 i Hjorthagen nära Ropsten till Saba. Hon uppger just denna adress i polisförhöret enligt polisprotokoll från 22/8 1984.

Hon vet att polisen lätt kan kolla upp detta så tror inte hon ljuger om boendet vid tillfället även om incidenten hänt där. Även om hon kan vara rationell och manipulativ, som vid förhören och sin egen utsaga i artikeln, har hon även ett dumdristigt och kallt personlighetsdrag som övergår intellektet.

Den lägenheten befinner sig också inom den geografiska profilen för platsen för dådet, bara 3 km från Fpl 1.

Visst är det en definitonsfråga men det är ändå extremt märkligt att förhöras angående detta styckmord och inte nämna vem som egentligen ansvarar för bostaden som C ska få bo i.

Det stämmer att Saba bodde i Hjorthagen men Echoes beskriver ordningen fel.
I juli var det K-vägen på Kungsholmen. I aug var det N-gatan i Hjorthagen. I oktober var det L-vägen i Sundbyberg. Det är tre stycken c/o-adresser på tre månader.

Saba var uppenbarligen ett rö för vinden, liksom da Costa.
Hennes röriga adresshistorik talar för sig själv ....

Vad vi kan vara säkra på är att Saba INTE kommer att nämna en bostad som både har med C:s döda att göra och har en koppling till Saba själv. Visste Saba var C dog, är den lägenheten utelämnad i förhören, självklart.

"Bengt" lever fortfarande och verkar inte vara kriminell alls.

CB hade fö tillgång till bostad + telefon. Att Saba och C var hemma hos honom i juni, känns självklart.
Saba förhörs i juli, aug och oktober 1984 men säger inte ett pip om CB:s bostad.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-01-17 kl. 14:15.
Citera
2023-01-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ja det minsta lilla kan vara en väg framåt och av intresse. Prova ladda upp en sparad bild via någon av dessa sidor:

https://gofile.io

https://imgbb.com/upload

Sen kopierar man bara länken som genereras och klistrar in här.

Tack för hjälpen!

Här är dem två sidorna som utgör artikeln:

https://ibb.co/MGCh8Gb
https://ibb.co/JtB0N3F

Notera att Carl är sin vana trogen och provar Monas mediciner som är ”rena knarket”.

Mvh /Hakeldama
Citera
2023-01-17, 14:21
Medlem
Citat:

Jag tro inte det stämmer.

I juli 1984 bodde hon på K-holmen, K-vägen. Det sa hon i förhör.
Sen hoppade hon till Hjorthagen och sedan S-berg.
Jag tror inte att hon hoppade tillbaka till K-holmen/K-vägen år 1985.
Den person som hon nämnde (L*** C***) fanns inte ens i telefonkatalogen år 1984.
Han fanns inte registrerad som boende på K-vägen.
Om hon verkligen bodde där, var det nog tillfälligt.

Apropå adresser ..... tipsaren Georg Larsson bodde på Upplandsgatan 72.
Det var faktiskt riktigt nära Norrtull och Eugeniavägen.
600 meter/fågelvägen.

Han var pensionerad portvakt/eldare. En arbetare. Jag tänker mig att han tillhörde samma sociala skikt som knegarna på Eugeniavägen, där det dessutom fanns fastighetsjour + åkerier.

Att även han besökte Eugenaivägen, det känns ju som en lågoddsare.
Georg hade fö en granne som var polis .......
Citera
2023-01-17, 14:22
Medlem
Vad vet vi om Mona Nilsson idag? Är hon vid liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in