2023-01-18, 21:27
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
archer kommer nog skämma ut sig fullständigt i ukraina.
Sen är det bara lägga ner Bofors, hägglunds, Saab. Osv.

Utveckla gärna, på vilket sätt skulle Archer skämma ut sig?
Varför lägga ner Bofors, Hägglunds och SAAB som exporterar för miljarder och tillverkar vapensystem som världen slåss om att få köpa (förutom Gripen)
Citera
2023-01-18, 21:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Alltså samma jävla idioter är ni, som ska stå rätt i leden. Ukraina har över kvarts miljon döda eller dubbla.

[…]

Varför stoppa där? 50 miljoner döda kan du väl säga när du ändå håller på. 80 miljoner? Why not
Citera
2023-01-18, 21:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Citerar artikeln
U.S. LNG exports are on course to average close to 10 million cubic meters a month in 2022, according to Kpler, compared to an average of 4.6 million in 2021.
Det handlar alltså om ca 5 bcm per månad mer än 2021. Årsbasis ca 60 bcm.
Ryssland exporterade ca 155 bcm 2021.
Var ska EU få nästan 100bcm LNG ifrån för att täcka upp för pipegasen som uteblir?
En del kommer från Ryssland i form av LNG men inte tillräckligt.

Norge och Holland har ökat sin produktion också, som kommer i pipelines. Det verkar komma från Turkiet också som delvis tar det från Ryssland men också från andra håll?
Citera
2023-01-18, 21:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja då har det börjat att spridas rykten om att Sverige ska leverera CV90 till UAF. Kan ju vara flera länder som gör det också om Sverige bara ger exporttillstånd.

https://twitter.com/visegrad24/status/1615805582799151104
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-18 kl. 21:39.
Citera
2023-01-18, 21:31
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Undrar om Lavrov blir fängslad nu, han sa KRIG flera gånger.

Det verkar som att dom haft nåt möte i kreml om definitionen av det som sker i Ukraina, snart får kanske de ryska hjonen säga "'krig"
Citera
2023-01-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Så vi ska med andra ord förbereda oss för ett krig mot ryssen. Nåväl, jag har varit i krig tidigare och vet vad jag ska göra, även om jag är till åren kommen. Vet du hur du ska försvara Sverige mot ryssen eller kommer du fly som en hund med svansen mellan benen?

De behöver inte Sverige och har inte sådana resurser. De vill inte ens ha Ukraina utom Krim, Donbass, brygga däremellan och på sin höjd kustremsa till Moldavien.
De nöjer sig med inflytande i sin del av världen där Ukriana var och är extremt viktigt för dem. Sverige är en helt annan fråga.

Om de inte skulle förvara sin heder kring Ukraina skulle hela deras roll i sin del av världen vara utspelad. Sen har de misslyckats och klantat sig. Men deras plan b är att nöta ut. De lägger väldigt mycket i sin riskbenägenhet och det gör Ukraina också. Men om det bara vore mellan dem så skulle
Citera
2023-01-18, 21:32
Medlem
Letrangeres avatar
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1615711706574983168

Putin påstår att Ukraina och Krim varit ryskt sedan urminnes tider. Han kan inte sin historia, det var Turkiskt aller rättare sagt Pechenegiskt i flera hundra år innan Ryssen kom.
Samma var det med Finland, det var svenskt i 700 år tills Ryssen stal det från Sverige. Som tur var lyckades finnarna slå sig fria, nu måste vi hjälpa Ukraina att slå sig fria från kommunistsvinen.
Citera
2023-01-18, 21:34
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
De behöver inte Sverige och har inte sådana resurser. De vill inte ens ha Ukraina utom Krim, Donbass, brygga däremellan och på sin höjd kustremsa till Moldavien.
De nöjer sig med inflytande i sin del av världen där Ukriana var och är extremt viktigt för dem. Sverige är en helt annan fråga.

Om de inte skulle förvara sin heder kring Ukraina skulle hela deras roll i sin del av världen vara utspelad. Sen har de misslyckats och klantat sig. Men deras plan b är att nöta ut. De lägger väldigt mycket i sin riskbenägenhet och det gör Ukraina också. Men om det bara vore mellan dem så skulle

Men både Putin och Lavrov säger att om inte Ukraina lägger ner vapnen så är nästa steg världskrig och då kommer norden i allra högsta grad bli indragna, det fattar du väl.

Så, kommer du stanna och slåss mot Ryssen eller flyr du?
Citera
2023-01-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja och den är ju splitterny. Har ju knappt lämnat teststadiet än därför så trodde jag inte på det först.

https://www.saab.com/products/ground-launched-small-diameter-bomb-glsdb
2019 var glsdb klar (operational) om jag sett rätt. Så ett par år har den funnits.
Citera
2023-01-18, 21:36
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja då har det börjat att spridas rykten om att Sverige ska leverera CV90 till UAF. Kan ju vara flera länder som gör det också om Sverige bara ger exporttilstånd.

https://twitter.com/visegrad24/status/1615805582799151104

Om Sverige skickar CV90 och resterande länder skickar motsvarande IFV så kommer Ryssen få springa hela vägen tillbaks till Moskva.

Jag har mött IFV's och det är inte roligt
Citera
2023-01-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför stoppa där? 50 miljoner döda kan du väl säga när du ändå håller på. 80 miljoner? Why not

Jag ska tillägga att jag menade soldater på deras sida och civila!

"USA" gick ut med 100k soldater döda på båda sidor? Jag frågar inte egentligen detta skedde ju för någon månad sen. Dött fler sen dess.

Det här var från absolut säkraste västerländska källa. Ändå ska det betraktas som västerländsk propaganda och betyda att det är fler döda på Ukrainas sida utöver tusentals döda sedan de släppte denna uppgift. Lägg därtill civila med extrema mörkertal det snackas om långt över 20k bara i Mariupil. De åkte runt med mobila krematorium på hjul i veckor och bara öste in.

250k är något slags minimum tänker jag
Citera
2023-01-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Nja kollade just på migrationsflöden och tydligen har ca 2,4 miljoner ukrainare emigrerat till Ryssland på senare tid. De kanske får jobb där?

Deportation, en sovjetisk specialitet.

Citat:
Vapenindustrin behöver mycket folk just nu .
säkert. tyvärr så är den kompetensdriven 2022, så förmodligen blir det "matchingsproblem" som det kallas.

Citat:
Annars tror jag precis som du att Putin tjänar politiskt på järnridån eftersom han får vatten på sin kvarn att EU hatar ryssar och vill förgöra nationen.
Jo, han har ju skapat föruttsätningar för det, tror dock att det går jämt ut, de ryssar som gillar väst kan inte resa till väst, och de andra har endå inte råd.

Citat:
Hade varit smartare om man vill underminera Putin att visa att de stackars förtryckta ryssarna är välkomna att bosätta sig i Väst. Då hade vi framstått som goda demokrater och Putin hade förlorat på det. Bara en tanke.

det finns givetvis en medveten strategi att man valde än annan väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in