2023-01-18, 13:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Tyska laget till Livigno:

– Alexandra Danner (SC Lenggries)
– Lara Dellit (WSV Asbach)
– Laura Gimmler (SC Oberstdorf)
– Lena Keck (TSV Buchenberg)
– Sofie Krehl (SC Oberstdorf)
– Coletta Rydzek (SC Oberstdorf)

– Alexander Brandner (WSV Bischofswiesen)
– Josef Fässler (SC Scheidegg)
– Jan Stölben (SLV Ernstberg)

Lite klent på herrsidan medan ett mer välmeriterat damlag.
Citera
2023-01-18, 13:47
Medlem
katws avatar
Frida är redan igång med lättare träning.
Citera
2023-01-18, 14:19
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lite antiklimax-känsla när man åker på en "stadsbana" när man är uppe i alperna. Å andra sidan kanske den höga höjden gör det tuffare. Livigno ligger väl på 1800 meters höjd, inte ofta väl man åkt på en högre höjd.
Planen var ju sex höjdmeter i Milano så vi får vara glada för vad vi får istället
Citera
2023-01-18, 14:37
Medlem
Låter som en helt fantastisk bana för Anger.
Citera
2023-01-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Planen var ju sex höjdmeter i Milano så vi får vara glada för vad vi får istället

En platt bana där en tredjedel av banan består av ett platt rakt upplopp. Detta passar duktiga stakåkare som Maja och Emma. Jag tror att Jonna får svårt att vinna här. Hon måste ha en lucka före upploppet och det är svårt att få på en så lätt bana. Om Maja inte är i bättre form än vad hon visade i Tour de Ski så tror jag att Emma tar sin tredje raka vinst i världscupen.
Citera
2023-01-18, 15:45
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
En platt bana där en tredjedel av banan består av ett platt rakt upplopp. Detta passar duktiga stakåkare som Maja och Emma. Jag tror att Jonna får svårt att vinna här. Hon måste ha en lucka före upploppet och det är svårt att få på en så lätt bana. Om Maja inte är i bättre form än vad hon visade i Tour de Ski så tror jag att Emma tar sin tredje raka vinst i världscupen.
Onödigt att staka när det är fristil
Citera
2023-01-18, 16:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Sjukstuga i Norge. Idag har det meddelats att både Iversen och Tönseth är förkylda ochh missar NM.
Citera
2023-01-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kan den här kartan verkligen stämma?
Blir inte banan alltför kort och dessutom blir ju sistasträckan i sprintstafetten klart längre än föregående sträckor

https://www.livigno.eu/filemanager/66833.pdf

Måste vara en tvåvarvs-bana va? Borde vara så att man viker ut på ytterligare ett varv där vid början på upploppet och åker genom den streckade zonen där det står "team sprint start/team sprint exchange zone". Samma som i Val Mustair och Davos.
Citera
2023-01-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Låter som en helt fantastisk bana för Anger.

Ypperligt läge för en första pallplats! Kan det till och med räcka till en första seger månne?
Citera
2023-01-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kan den här kartan verkligen stämma?
Blir inte banan alltför kort och dessutom blir ju sistasträckan i sprintstafetten klart längre än föregående sträckor

https://www.livigno.eu/filemanager/66833.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Måste vara en tvåvarvs-bana va? Borde vara så att man viker ut på ytterligare ett varv där vid början på upploppet och åker genom den streckade zonen där det står "team sprint start/team sprint exchange zone". Samma som i Val Mustair och Davos.

Det fanns en profil i dokumentet tidigare med hundrametermarkeringar som visade att banan är omkring 1200m, och du har ju en skalriktig referens att själv mäta med, så det är nog det som gäller. Hur växlingarna löses återstår dock att se.
Citera
2023-01-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

Nog för att jag köper resonemanget i grunden, men det är lätt att övervärdera betydelsen också. Det är inte så att Jonna är kass på nån del egentligen och hon var ju bra som ringrostig tvåa i Dresden i fjol. En bana som även Fähndrich rönt framgångar på och hennes kännetecken är knappast som enorm i flat terräng. Så i grunden, ja, men Maja något under topp och Jonna inte allt för långt från sin topp och det är definitiv match dem emellan. Men den som både har (haft iaf) form och styrka i terrängen är ju Ribban så inte orimligt ha henne hacket före i slutändan trots allt.

Annars som frankan är inne på blir ju Anger enormt spännande att se. Är såna här tävlingar folk slår igenom totalt i, resultatmässigt. Han kan rent av vinna.
Senast redigerad av MacReady 2023-01-18 kl. 18:54.
Citera
2023-01-18, 19:45
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Nog för att jag köper resonemanget i grunden, men det är lätt att övervärdera betydelsen också. Det är inte så att Jonna är kass på nån del egentligen och hon var ju bra som ringrostig tvåa i Dresden i fjol. En bana som även Fähndrich rönt framgångar på och hennes kännetecken är knappast som enorm i flat terräng. Så i grunden, ja, men Maja något under topp och Jonna inte allt för långt från sin topp och det är definitiv match dem emellan. Men den som både har (haft iaf) form och styrka i terrängen är ju Ribban så inte orimligt ha henne hacket före i slutändan trots allt.

Annars som frankan är inne på blir ju Anger enormt spännande att se. Är såna här tävlingar folk slår igenom totalt i, resultatmässigt. Han kan rent av vinna.

På damsidan skulle jag säga att det är väldigt öppet om både segrare och bästa svenska. Hagström visade ju klass i Davos i ett liknande lopp tidigare i säsongen. Ribom och Sundling frågetecken pga sjukdomarna, Dahlqvist likaså pga svajande formkurva och Svahn naturligtvis största frågetecknet av dem alla. Hagström den enda som gjort topplopp nyligen (undantaget möjligen Dahlqvist i Val Müstair). Lundgren och Hallquist får dock nog nöja sig med sina vanliga kvartsfinal-resultat tror jag.

Spådom:
1) Faehndrich
2) Hagström
4) Sundling
Ut i Semi) Dahlqvist, Svahn, Ribom
Ut i Kvart) Lundgren, Hallquist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem