Citat:
Ursprungligen postat av
blood_in
Håller man hastighet motiverar de som kör lastbil att de har en korrekt kalibrerad hastighetsmätare. Och då tycker de att de har rätten att ”markera” mot en bilist som kanske i själva verket håller 75 km/h genom att lägga sig en meter bakom oavsett rådande väglag.
Kör en dryg timme var dag på en sträcka där det är 80 och mycket lastbilar. Man får sitta hela tiden och vakta på mötande lastbilar då många vinglar, man ser att förare sitter antingen med fötter bredvid ratten eller så syns inte föraren för denne ”ligger” mer ner och kör och man kanske skymtar en skärm från kepsen.
Är tragiskt hur en väldigt stor andel förare av lastbil ser på sig själva och övriga trafikanter. De ser sig som vägens hjältar som inte kan göra fel och är tusen gånger bättre förare. Men riskmedvetandet verkar helt ha försvunnit. Är ju föraren av lastbilen som får anpassa sin hastighet och avstånd då de sällan kan köra om. Sen om det innebär att de får köra flera mil i låg hastighet så är det så.
Visa istället upp genom att vara goda förebilder i trafiken att man arbetar på vägarna.
Många har tidsbokade lastningar eller lossningar, så det funkar inte så bra att sitta och söla bakom någon som kör 10 km/tim saktare "för säkerhetsskull". Får man en lastbil i bakhasorna så är det en bra ide att släppa förbi den vid lämpligt tillfälle, eller öka hastigheten.
Den som lossar och lastar en tradare under en dag kan ha upp emot 20 stopp som ska hinnas med innan alla företag stänger för dagen, då duger det inte heller att sitta och söla.
Jag försvarar absolut inte yrkesförare som tar risker eller kör som idioter, men ovanstående var tyvärr en normal situation redan för 30 år sedan när jag slutade köra tradare, och det har definitivt INTE blivit bättre.
Kan instämma i att det växt fram en kultur som är osund bland vissa yngre förare, dock är det betydligt fler som tar sitt jobb på allvar och kör seriöst och ansvarsfullt tack och lov.
Den explosionsartade ökningen av utländska låglöne förare/ekipage gör inte heller situationen bättre...
Aldrig i helvete att jag skulle välja att börja ligga efter vägarna med en lastbil igen... Samtidigt som reglerna blivit hårdare så har kravet på att vara effektiv ökat, en HELT SJUK kombination om man tänker trafiksäkerhet.