2023-01-12, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har ett norskt efternamn då min far är norsk. Nu har norska släkten pratat om att ta tillbaka sitt gamla efternamn som vi hade fram till typ 1800~, minns inte riktigt, innan det byttes till nuvarande efternamn. Det nuvarande namnet är vääääldigt generiskt och vanligt (tänk typ "Hansen"), medans det förra namnet är väldigt unikt och mer intressant att ha.

Som jag förstår det är det inga konstigheter i Norge, men här i Sverige kan det ju finnas andra lagar och regler kring namnbyte, och jag vill veta hur man gör detta enklast.

Det står så här på skatteverket:

Den där gränsen riskerar ju att vara för sen då namnet fanns längre bak än 4 generationer, vilket då enligt Skatteverkets regler inte kommer godkänna bytet.

Någon som vet hur jag kan få igenom det? Gör skatteverket ibland individuella bedömningar?

Dessvärre är min fars alla bröder döda, och hans föräldrar, så närmast släkting i Norge är mina farbröders barn, och det kan ju bli svårt att bevisa släktband med dem, tänker jag.

Finns det någon som heter eller hetat det efternamn i Sverige? Om ingen har det efternamn i Sverige sedan tidigare, så kan du väl prova att ansöka om nybildat efternamn.
Citera
2023-01-18, 16:19
Medlem
jag har en fråga om namnbyte. Jag ska byta mitt efternamn till ett mer enkelt. När mitt namn sen ändras, kan man söka på mitt tidigare namn och få upp mig ändå? Det står ju på mr koll "byte av efternamn". Så jag antar att om man söker på mitt tidigare namn kommer jag ändå upp fast med nya namnet? Eller har jag förstått det fel?
Citera
2023-01-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanjjj90
jag har en fråga om namnbyte. Jag ska byta mitt efternamn till ett mer enkelt. När mitt namn sen ändras, kan man söka på mitt tidigare namn och få upp mig ändå? Det står ju på mr koll "byte av efternamn". Så jag antar att om man söker på mitt tidigare namn kommer jag ändå upp fast med nya namnet? Eller har jag förstått det fel?

Vill inte att folk ska kunna söka på mitt tidigare namn och få upp mig ändå
Citera
2023-01-18, 18:09
Medlem
Citat:
Vill inte att folk ska kunna söka på mitt tidigare namn och få upp mig ändå
Jag tycker man får träffar på tidigare namn och adresser på MrKoll, ja. Det verkar som att de har med namnbyten från 2019 och framåt, vet dock inte om det är 3/4 år eller just 2019
Citera
2023-01-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Jag tycker man får träffar på tidigare namn och adresser på MrKoll, ja. Det verkar som att de har med namnbyten från 2019 och framåt, vet dock inte om det är 3/4 år eller just 2019

Tack då byter jag inte namn helt enkelt.

För jag gillar inte att det ska finnas en koppling!
Citera
2023-01-18, 18:55
Medlem
Citat:

Jag syftade dock på att man söker på google och får den träffen?
Citera
2023-01-18, 21:01
Medlem
Citat:
Jag syftade dock på att man söker på google och får den träffen?
Ja, jag sökte på en person som jag vet bytt namn (sökte på gamla namnet) och MrKoll-sidan för det nya namnet dök upp som sökträff.
Citera
2023-01-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ja, jag sökte på en person som jag vet bytt namn (sökte på gamla namnet) och MrKoll-sidan för det nya namnet dök upp som sökträff.

Tack för ditt svar. Då är det ju helt onödigt att byta namn. Ville liksom inte att folk skulle söka på mig och få upp mig, men nu spelar det ju ingen roll för att dom kan hitta en ändå? Är det bara på mr koll det kommer upp?
Citera
2023-01-19, 04:00
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Då är det ju helt onödigt att byta namn. Ville liksom inte att folk skulle söka på mig och få upp mig, men nu spelar det ju ingen roll för att dom kan hitta en ändå? Är det bara på mr koll det kommer upp?

Ingen aning, har inte fördjupat mig i det. Oavsett lär det ju vara offentlig uppgift så att det går att ta reda på hos Skatteverket för den som vill, om du inte har skyddad identitet.
Om det är onödigt att byta namn får du avgöra själv, de som gör det för att de t ex gifter sig tycker kanske inte att det är lika förfärligt att de går att hitta via det gamla namnet.
Du har ju fortfarande ditt nya namn i alla kontakter med folk och samhället. Du får fundera på hur stor roll det egentligen spelar att det eventuellt går att ta reda på vad du hetat innan.

Jag kollade nu efter en person som bytte namn för ca 10 år sedan. Från ett ovanligt efternamn till ett annat ovanligt efternamn. Det finns inget spår av honom på de första Google-sidorna och enligt MrKoll finns inget byte av efternamn på personen.
Senast redigerad av Rritt 2023-01-19 kl. 04:04.
Citera
2023-01-19, 04:14
Medlem
kompjuters avatar
Orkar inte läsa hela tråden.
Men kan jag jag byta namn till Dexter Morgan?
Citera
2023-01-19, 05:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Orkar inte läsa hela tråden.
Men kan jag jag byta namn till Dexter Morgan?

Det finns en svensk som fick byta till James Bond (både för- och efternamn), efter flera överklaganden och turer hit och dit. Men VARFÖR? Personen gör sig ju bara löjlig. Och du med, om du byter till Dexter Morgan.
Citera
2023-01-20, 03:20
Medlem
Hur långt tid tar det att byta efternamn? Till en av dom 2000 vanligaste.
Vet att det står 3-4 månader. Men tänkte att det kanske går snabbare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in