2023-01-18, 10:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Är det fastställt att det var en olycka eller är det möjligt att Ryssland sköt ner helikoptern?

Ingen vet, de skall utreda orsaken.
Citera
2023-01-18, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Rent logiskt finns ingen anledning för Ryssland att bomba bostadshus, bomben var givetvis avsett för militära mål. Det ger bara negativ publicitet med civila offer.
Och ändå ägnar sig dina kompisar (ryssjävlarna) åt precis det. Mariupol, köpcentrum, kherson, och en massa andra platser. Ryssarna skiter i negativ publicitet. De skiter i allt, även i sin egen befolkning.
Nu kommer du lika säkert som amen i kyrkan att påstå att det är fullt med ammo och fiender till dina polare i bostadshusen, det blir återigen rundgång i ditt skitsnack. Ryssbög.
Citera
2023-01-18, 10:23
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Tycker du själv att över 800 på ett dygn, eller per dygn(?), låter rimligt och trovärdigt? Nej, det gör det inte va?
Det låter lågt med tanke på hur hårda strider det gäller och särskilt med tanke på att ryssarna förefaller ha tappat förmågan till att använda sitt stridsflyg, sina helikoptrar, stridsfordon och artilleri (för att inte tala om att deras flotta flytt till andra änden av Svarta Havet). Återstår således att skicka infanteri mot befästa ukrainska linjer och det förstår nog vem som helst att om man skickar in infanteri (som dessutom saknar modern skyddsutrustning, har dålig träning m.m.) utan ordentligt eldunderstöd från tyngre vapen, ja, då blir det stora förluster.

Citat:
Utan någon som helst bevisning är det bara helt fantastiska påståenden. Om uppgifterna var ens lite trovärdiga så skulle ju champagnen korkas upp på alla nyhetsredaktioner i Västvärlden. Inte ens pro-ukrainska konton jag följer har nämnt detta.
Varenda nyhetsbyrå i väst skriver om detta och du får vara utrustad med stora skygglappar för att inte läsa om de enorma förlusterna även i ryska sociala medier. Om du tror att Ryssland inte tar stora förluster så är du mer än lovligt naiv. Sedan är det förstås en annan sak att Putin och hans diktaturkompisar tycker att det är helt i sin ordning att ha över 2000 döda och skadade per dag, bara man lyckas ta någon kvadratkilometer mark från Ukraina samtidigt. Problemet för Ryssland är bara att verkligheten kommer komma ikapp dem. Med de förluster de har haft hittills i förhållande till erövrad terräng, så behöver Ryssland en befolkning på ett par miljarder för att ta Ukraina (givet att man bara skickar män i vapenför ålder). Så på lite sikt kommer det bli tungt för Ryssland (fast givetvis kostar det på för Ukraina också, det är det nog ingen som förnekar).
Citera
2023-01-18, 10:28
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skall man to Putins fanklubb här, sitter de och dicker vodka i Belarus eller Ryssland, några få sitter och prickskjuter militärer i Ukriana.
I verkligheten finns befinner sig nog många begravda i Ukrainsk jord, några sitter fångatagna i Ukraina och en del har nog flytt till 3e land.

Jag skulle nog säga att verkligheten är mer brutal än någon av oss som skriver i forumet över huvud taget kan föreställa oss. Gäller nog soldater på bägge sidor. Men de Ukrainska blir i alla fall begravda i sitt eget land som de försvarar.
Ja, så är det naturligtvis, detta är krig och krig är brutalt i sin natur. Båda sidor tar ordentliga förluster, men det finns väldigt lite som tyder på att de förlustsiffrorna som Ukraina förmedlar, både ryska och egna, inte skulle stämma (vilket ger att det går 1 död ukrainsk soldat på 5-6 ryska). Ukraina är, oavsett vad trollen påstår, en fungerande demokrati som numera har mycket nära kontakter med hela västvärlden och som är beroende av denna. De har inget att vinna på att ljuga om vare sig egna eller fiendens förluster.
Citera
2023-01-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag tror du själv får redogöra lite mer detaljerat varför det skulle vara omöjligt med förluster på 800 man på ett dygn. Jag säger inte att det är 800 men påstår man att inte skulle vara rimligt får man gärna förklara varför. Der är trots allt ett krig( inte SMO Putin har själv sagt att det är krig) med flera hundratusen stridande involverade.

Nu är det ju vanligtvis den som påstår något som har bevisbördan, eller hur?

Givetvis är det möjligt och tänkbart med så stora förluster på ett dygn, men har det hänt? Som de nerpissade finnarna och nån märklig ukrainsk rappakalja-sida påstår?

Inte ens andra ukraina-dårar nåmner detta. Ingen media, inga bloggar, ingenting.
Citera
2023-01-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skall man to Putins fanklubb här, sitter de och dicker vodka i Belarus eller Ryssland, några få sitter och prickskjuter militärer i Ukriana.
I verkligheten finns befinner sig nog många begravda i Ukrainsk jord, några sitter fångatagna i Ukraina och en del har nog flytt till 3e land.

Jag skulle nog säga att verkligheten är mer brutal än någon av oss som skriver i forumet över huvud taget kan föreställa oss. Gäller nog soldater på bägge sidor. Men de Ukrainska blir i alla fall begravda i sitt eget land som de försvarar.

Tiotusentals är dock "saknade" och väldigt många blir inte begravda heller utan ligger och ruttnar runt om på landsbygden eller i ruinerna där deras kroppar har övergivits.
Citera
2023-01-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Helikoptrar används i stor utsträckning för transport av diverse regeringsfunktionärer. Ministrar med ansvar för ekonomi, infrastruktur, försvar är givetvis ute och flyger och far. Antalet helikoptrar för detta ändamål är begränsat och används därför intensivt.

Om det nu är "inrikesministern" (dvs ministern för inrikes angelägenheter) som omkommit, så fungerar han lite som en justitieminister i Sverige. Hans namn var Denys Monastyrsky.

Helikoptern lär ha varit en stor rysk transporthelikopter och man kan tänka sig att den har använts kopiöst mycket under den tid som kriget varat. Den har startat fulltankad på väg någonstans och kraschen torde ha orsakats av pilot- eller materialfel. Nu ville det sig inte bättre än att helikoptern också damp ned rakt över ett daghem, vilket tydligen orsakat dödsfall även på marken.

Jag tror alltså inte att det handlar om ett sabotage, eftersom "inrikesministern" inte innehar någon för krigsansträngningarna särskilt vital funktion (även om han är "viktig", likt alla ministrar). Visar det sig emellertid att helikoptern egentligen skulle ha använts av generalstabschef Zaluzhniy, men att Monastyrsky fick tillgång till den i sista stund, så är jag beredd att ompröva vad jag just har sagt.

Det var ned all säkerhet en olycka. En rysk helikopter som används intensivt, mitt under krig, riskerar förr eller senare att råka ut för sådana här tråkigheter.

jupp. håller med
tyvärr sånt händer.

och även om jag absolut kan tänka mig att lägga all skuld på putin, så krävs det en lång större fantasi och långt lägre förståelse för sannolikhetslära för att jag skulle våga mig på att argumentera för att "det är ryssens fel".

typ argumentet,
-om ryssland inte startat sitt folkmord i ukraina så hade de servat sina helikoptrar eller tagit bilen istället.....

men det är ju ett rätt tunt argument...
Citera
2023-01-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland höjer åldern för värnplikt för att få fler soldater. Undrar varför om inga soldater dör i Ukraina?
https://www.youtube.com/post/Ugkx3DOUHJsLx4Ilx-7fDfgjewOO9MZ3STND
Har serberna, nazisterna, kommunisterna och araberna i tråden någon förklaring till det?

Den frågan kan väl alla som funderar eller tycker angående kriget besvara.

Jag ingår inte bland de du vill skall svara men gör det ändå.

Ryssland höjde sin värnpliktsålder från 18 år till 21 år för ett tag sedan, samtidigt höjde de övre gränsen tror jag och det är den som omskrivs i din twitterlänk

Jag tror ändringen genomfördes bla två skäl och dessa tycker jag är rimliga.

När man är 18 år är man inte mogen för att kraiga men är det mer vid 21. Tex "odödlighet" och riskbenägenhet är större vid 18 och förmåga att samla sig själv vid svåra situationer och handla rationellt är större vid 21.

När man är 21 år kan man ha studerat längre och ha fler kunskaper vilka kan vara till nytta som soldat. Man kan även ha arbetslivserfarenhet och yrkeskunskaper som kan vara användbara som värnpliktig och militär.

Som så mycket som kommer från Ryssland och dess styre tycker jag detta låter klokt.
Citera
2023-01-18, 10:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Givetvis är det möjligt och tänkbart med så stora förluster på ett dygn, men har det hänt? Som de nerpissade finnarna och nån märklig ukrainsk rappakalja-sida påstår?

Inte ens andra ukraina-dårar nåmner detta. Ingen media, inga bloggar, ingenting.

Var har du läst det då?
Citera
2023-01-18, 10:47
Medlem
Bögfederationens förluster är så stora att det kommer bli omöjligt att nymobilisera bögfascister i takt med förlusterna, vilket kommer att på sikt förstöra fascistryssland inifrån.
Sprickorna i en diktatur ser man inte förrän dom inte längre går att reparera.

Sista dygnet har inrapporterats 820 eliminerade sexualförbrytare vilket ger en total förlustsiffra under hela kriget på 117770 st.

Vi räknar med att 200.000-gränsen passeras senast den 16 juli, det sker nu en dragning mot att det kan ske 15 juli och utsikterna förbättras hela tiden.

På årsdagen den 24 februari räknar vi med totalt 134790 st eliminerade fascistbögar men även här kan siffran bli bättre.

I övrigt är det ganska stora materialförluster, 9 tanks och 10 utslagna bepansrade stridsfordon, 4 bögiga artilleripjäser och 1 st utslagen raketartilleripjäs.

Vi skall också beakta att det kommer bli kaos inom den bögryska krigssjukvården.

Att invadera Ukraina var ett historiskt svagt beslut.
Citera
2023-01-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Men vart tar alla människor vägen man kallar in?
För 5 poäng svarar jag Nangiala.
Citera
2023-01-18, 10:53
Medlem
Citat:

Jag reagerade mest på att du påstod att det var orimligt.
Om det är sant eller inte vet jag ej, men eftersom det inte är omöjligt och enligt mig inte ens orimligt med tanke på hur stort krig det är så blir påståendet att det skulle vara orimligt fel enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in