2023-01-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gissar hejvilt nu, men kan de inte ha blivit dödade i strid? Jag bygger mitt resonemang på att det pågår hårda strider, då Ryssland har invaderat Ukraina.

Tycker du själv att över 800 på ett dygn, eller per dygn(?), låter rimligt och trovärdigt? Nej, det gör det inte va?

Utan någon som helst bevisning är det bara helt fantastiska påståenden. Om uppgifterna var ens lite trovärdiga så skulle ju champagnen korkas upp på alla nyhetsredaktioner i Västvärlden. Inte ens pro-ukrainska konton jag följer har nämnt detta.
Citera
2023-01-18, 10:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Tycker du själv att över 800 på ett dygn, eller per dygn(?), låter rimligt och trovärdigt? Nej, det gör det inte va?

Utan någon som helst bevisning är det bara helt fantastiska påståenden. Om uppgifterna var ens lite trovärdiga så skulle ju champagnen korkas upp på alla nyhetsredaktioner i Västvärlden. Inte ens pro-ukrainska konton jag följer har nämnt detta.

Varför ställer du frågor om du sen skriver mina svar? Är det något slags naziretoriskt grepp?
Citera
2023-01-18, 10:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryska utrikesdepartementet säger att Ryssland kommer bli den europeiska civilisationens centrum.
https://www.youtube.com/watch?v=FnZPdyELKv0&t=1s
De lever allt mer i ett eget universum.
Citera
2023-01-18, 10:08
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Eller, mer sannolikt, världens sämsta lögnare och propagandister.

Inte ens pro-ukrainska konton som festar så fort en ryss halkar på ett bananskal borta i Sibirien nämner de enorma ryska förlusterna som rapporteras av nerpissade gamla finska alkisar här på Flashback. Inte ett ord om det hela går att hitta i vanlig media heller.

Det bör med andra ord betraktas som helt påhittade uppgifter tills motsatsen har bevisats.

Men vart tar alla människor vägen man kallar in?
Citera
2023-01-18, 10:08
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Eller, mer sannolikt, världens sämsta lögnare och propagandister.

Inte ens pro-ukrainska konton som festar så fort en ryss halkar på ett bananskal borta i Sibirien nämner de enorma ryska förlusterna som rapporteras av nerpissade gamla finska alkisar här på Flashback. Inte ett ord om det hela går att hitta i vanlig media heller.

Det bör med andra ord betraktas som helt påhittade uppgifter tills motsatsen har bevisats.

Jag läste att det rapporterades om runt 450-650 per dag under årets första veckor, däremot var den informationen till stor del härleden från ukr armen är min gissning. Jag tenderar att misstro den källan (lika som jsg misstror informstion som kommer från ryskt håll) ifall det inte kan verifieras av andra källor (oberoende någon part här), vilket jag inte sett i just detta fall. Dock är det inte så konstigt, då dessa siffror ska ha skett i de mest utsatta delarna vilka är svårt för en oberoende källa att ha insyn i. Vi lär få mer information framöver, även ifall det lär ta tid att få koll på hur många som fallit offer i detta krig.
Citera
2023-01-18, 10:12
Medlem
HejaFinlands avatar
3 barn döda i helikopterkraschen. Och Sverigehatare sitter här och glädjer sig åt kraschen.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1615633270045282304
Citera
2023-01-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland höjer åldern för värnplikt för att få fler soldater. Undrar varför om inga soldater dör i Ukraina?
https://www.youtube.com/post/Ugkx3DOUHJsLx4Ilx-7fDfgjewOO9MZ3STND
Har serberna, nazisterna, kommunisterna och araberna i tråden någon förklaring till det?

Varför avskaffade Sverige för bara några år sedan det övre ålderstaket på 47 år för värnplikt för män? Var det inför det kommande och sedan länge planerade kriget mot Ryssland? Har finnarna, polackerna, judarna och bögpedofilerna någon förklaring till det?

På den ukrainska sidan så har vi ju dessutom sedan början av kriget kunnat se många stupade och tillfångatagna soldater i 60-års åldern. Som på detta färska klipp som visar några ukrainska (och möjligen ett ryskt) lik och fångar efter en strid. Gubben mot slutet måste ju lätt vara 60+. Notera även att detta är nån slags fattig ukrainsk reservenhet som har utländska uniformer på sig som köpts som billigt militärt överskott på nätet.

https://t.me/the_Right_People/12518
Citera
2023-01-18, 10:14
Medlem
Christopher.s avatar
Är det fastställt att det var en olycka eller är det möjligt att Ryssland sköt ner helikoptern?
Citera
2023-01-18, 10:15
Medlem
Citat:

Jag tror du själv får redogöra lite mer detaljerat varför det skulle vara omöjligt med förluster på 800 man på ett dygn. Jag säger inte att det är 800 men påstår man att inte skulle vara rimligt får man gärna förklara varför. Der är trots allt ett krig( inte SMO Putin har själv sagt att det är krig) med flera hundratusen stridande involverade.
Citera
2023-01-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Men vart tar alla människor vägen man kallar in?

Skall man to Putins fanklubb här, sitter de och dicker vodka i Belarus eller Ryssland, några få sitter och prickskjuter militärer i Ukriana.
I verkligheten finns befinner sig nog många begravda i Ukrainsk jord, några sitter fångatagna i Ukraina och en del har nog flytt till 3e land.

Jag skulle nog säga att verkligheten är mer brutal än någon av oss som skriver i forumet över huvud taget kan föreställa oss. Gäller nog soldater på bägge sidor. Men de Ukrainska blir i alla fall begravda i sitt eget land som de försvarar.
Citera
2023-01-18, 10:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Varför höjer man nu värnpliktsåldern? https://www.youtube.com/post/Ugkx3DOUHJsLx4Ilx-7fDfgjewOO9MZ3STND

Man hade 200000 vid invasionens start och har sedan skickat en massa nya förband från hela Ryssland, sedan har man mobiliserat 300000 reserver. Minst 600 000 man. Var är alla om inga dör? De borde ju vara vid polska gränsen nu om de inte fått väldigt stora förluster. Det vore mer osannolikt att de haft små förluster för var är alla soldater då?
Citera
2023-01-18, 10:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Man kan möjligen även tänka sig en explosion (alltså bomb…eller vad som nu är den korrekta termen) ombord.
Helikoptrar används i stor utsträckning för transport av diverse regeringsfunktionärer. Ministrar med ansvar för ekonomi, infrastruktur, försvar är givetvis ute och flyger och far. Antalet helikoptrar för detta ändamål är begränsat och används därför intensivt.

Om det nu är "inrikesministern" (dvs ministern för inrikes angelägenheter) som omkommit, så fungerar han lite som en justitieminister i Sverige. Hans namn var Denys Monastyrsky.

Helikoptern lär ha varit en stor rysk transporthelikopter och man kan tänka sig att den har använts kopiöst mycket under den tid som kriget varat. Den har startat fulltankad på väg någonstans och kraschen torde ha orsakats av pilot- eller materialfel. Nu ville det sig inte bättre än att helikoptern också damp ned rakt över ett daghem, vilket tydligen orsakat dödsfall även på marken.

Jag tror alltså inte att det handlar om ett sabotage, eftersom "inrikesministern" inte innehar någon för krigsansträngningarna särskilt vital funktion (även om han är "viktig", likt alla ministrar). Visar det sig emellertid att helikoptern egentligen skulle ha använts av generalstabschef Zaluzhniy, men att Monastyrsky fick tillgång till den i sista stund, så är jag beredd att ompröva vad jag just har sagt.

Det var ned all säkerhet en olycka. En rysk helikopter som används intensivt, mitt under krig, riskerar förr eller senare att råka ut för sådana här tråkigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in