Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Man kan möjligen även tänka sig en explosion (alltså bomb…eller vad som nu är den korrekta termen) ombord.
Helikoptrar används i stor utsträckning för transport av diverse regeringsfunktionärer. Ministrar med ansvar för ekonomi, infrastruktur, försvar är givetvis ute och flyger och far. Antalet helikoptrar för detta ändamål är begränsat och används därför intensivt.
Om det nu är "inrikesministern" (dvs ministern för inrikes angelägenheter) som omkommit, så fungerar han lite som en justitieminister i Sverige. Hans namn var Denys Monastyrsky.
Helikoptern lär ha varit en stor rysk transporthelikopter och man kan tänka sig att den har använts kopiöst mycket under den tid som kriget varat. Den har startat fulltankad på väg någonstans och kraschen torde ha orsakats av pilot- eller materialfel. Nu ville det sig inte bättre än att helikoptern också damp ned rakt över ett daghem, vilket tydligen orsakat dödsfall även på marken.
Jag tror alltså inte att det handlar om ett sabotage, eftersom "inrikesministern" inte innehar någon för krigsansträngningarna särskilt vital funktion (även om han är "viktig", likt alla ministrar). Visar det sig emellertid att helikoptern egentligen skulle ha använts av generalstabschef Zaluzhniy, men att Monastyrsky fick tillgång till den i sista stund, så är jag beredd att ompröva vad jag just har sagt.
Det var ned all säkerhet en olycka. En rysk helikopter som används intensivt, mitt under krig, riskerar förr eller senare att råka ut för sådana här tråkigheter.