Citat:
Ursprungligen postat av
Pinoputchin
Starkt av dig som ogillar Dumpen att erkänna att det är en underhållning.
Vi är eniga där, det är ett svag argument. Men nog skulle väl även en råbarkad dumpenhatare som du kunna medge att det finns ett visst existensberättigande givet att de förfinar och förbättrar sina metoder samt riktar in sig på verkligt heta fall, eller anser du verkligen att hela konceptet är förkastligt oavsett vilket?
Förkastligt är ett starkt ord. Problematiskt är ett bättre.
Rent principiellt ogillar jag tanken på att lura folk att begå handlingar i syfte att sätta dit dem, just för att personen kanske aldrig någonsin hade gjort något sådant utan att bli lockad. De flesta människor skulle begå brottsliga handlingar givet särskilda omständigheter. Bara för att ta ett trivialt exempel. Du hittar en hundralapp på gatan. Lämnar du in den till polisen eller behåller du den?
Jag skrev ett ganska långt inlägg där jag utvecklar tankarna här
(FB) Dumpen - Patrik Sjöberg jagar män som vill utnyttja barn sexuellt
Men det är inte direkt så att jag tycker synd om de gäddorna som velat möta upp med en morsa och ha analsex med hennes unge tills den gråter. Det handlar inte om det. I många av fallen har jag personligen tyckt att gäddan fått exakt vad hen förtjänar. Men frågan är vem som ska avgöra det. Jag är inte rätt person.