Citat:
Ursprungligen postat av
hahahohoyrsovane
Jag tror avstigmatisering är farlig, den fyller en viktig funktion och att människor generellt reagerar så starkt mot, att stigmat är så stor, det är av en anledning och den är inte enbart socialt konstruerad. Jag är också obekväm med konfrontationerna , men samtidigt ser jag dem som effektiva. Jag hade inte trott saker om min granne, kollega eller bekantas son om det påstods att de var förövare av det här slaget om inte så extremt tydliga bevis fanns.
Vet inte om jag tror att stigmatiseringen fyller en speciellt viktig funktion här. Snarare är den redan så extrem att folk förlorar förmågan att tänka rationellt. Däremot har vi kommit bort från en sak som var vanlig för några decennier sedan, och det var förväntningen att tjejer skulle vara tacksamma för all uppmärksamhet. Det är jävligt positivt att det idag är ok att säga nej utan att behöva bli betraktad som en bortskämd bitch.
Citat:
Jag tror offer ofta vill glömma, men det är ingen anledning att låta förövarna komma undan, jag har folk i min absoluta närhet som farit oerhört illa, unga släktingar. Jag jobbar inom utbildningsväsendet och den skada unga, främst tjejer lider är omfattande. Killar också men på ett annat sätt, förutom de som faller offer för direkta förövare så formas många in i en version av krystad online maskulinitet som är mycket destruktiv. Att en massa offer skrivit till (dig?) ställer jag mig ytterst tveksam till, det känns oerhört efterkonstruerat för att stärka eget argument och går naturligtvis inte att bevisa heller.
Det var inte skickat till mig. Det där är en post jag såg på Facebook om Dumpen. Här har du länk:
https://www.facebook.com/vardagsrasismen/photos/5294560203963239/
Du belyser en sak där med att män fostras in i destruktiv maskulinitet, vilket är väldigt dåligt. Men lika dåligt är det andra alternativt, att trycka in folk i offerrollen.
Sen får vi heller inte glömma att det faktiskt existerar en del fjortonåringar som har frivillig sex med äldre. Jag tycker inte att det ska vara lagligt, bara så att det är avklarat. Men om ett barn eller ungdom nu inte känner att de har varit utsatta för ett övergrepp så behöver man ju inte direkt trycka på dem den bilden.