2023-01-17, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det är i dagsläget straffbart att grooma barn, har du inte koll?
Varför skriver du samma sak om och om igen efter att jag förklarat för dig att det är en lagstiftning för att avsikten ska kriminaliseras som eftersträvas, oavsett vem som är mottagare så är det handlingen, avsikten och uppsåtet som ska vara kriminellt. Barn måste skyddas innan de utsätts, att ett riktigt barn inte är mottagaren är bara en fördel, eller hur?
Citera
2023-01-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag förstår att det är svårt för dig att ens tänka tanken att sluta gå på småtjejer online. Ser du det som en rättighet? Stackars förövarna som måste stå för sina handlingar sen.. Patetiskt.
Säger tack till dig
Citera
2023-01-17, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Varför ska vi fråga gäddornas familjer om fortkörare och rattfyllon?
Är du helt jävla snurrig
Ja jisses...
Citera
2023-01-17, 08:51
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag tror avstigmatisering är farlig, den fyller en viktig funktion och att människor generellt reagerar så starkt mot, att stigmat är så stor, det är av en anledning och den är inte enbart socialt konstruerad. Jag är också obekväm med konfrontationerna , men samtidigt ser jag dem som effektiva. Jag hade inte trott saker om min granne, kollega eller bekantas son om det påstods att de var förövare av det här slaget om inte så extremt tydliga bevis fanns.

Jag tror offer ofta vill glömma, men det är ingen anledning att låta förövarna komma undan, jag har folk i min absoluta närhet som farit oerhört illa, unga släktingar. Jag jobbar inom utbildningsväsendet och den skada unga, främst tjejer lider är omfattande. Killar också men på ett annat sätt, förutom de som faller offer för direkta förövare så formas många in i en version av krystad online maskulinitet som är mycket destruktiv. Att en massa offer skrivit till (dig?) ställer jag mig ytterst tveksam till, det känns oerhört efterkonstruerat för att stärka eget argument och går naturligtvis inte att bevisa heller.

Nej stigmatiseringen fyller ingen viktig funktion. Det finns många länder som jobbar med stigmatisering som metod och det har enligt forskning inte gett någon som helst effekt. Googla om USA, dom har både förbrytarregister och olika typer av publik shaming. Avstigmatisering däremot har visat sig vara lyckat för att få människor att aktivt ta hjälp för en rad olika diagnoser och problem.
Citera
2023-01-17, 09:11
Avslutad
Citat:
Jag tror avstigmatisering är farlig, den fyller en viktig funktion och att människor generellt reagerar så starkt mot, att stigmat är så stor, det är av en anledning och den är inte enbart socialt konstruerad. Jag är också obekväm med konfrontationerna , men samtidigt ser jag dem som effektiva. Jag hade inte trott saker om min granne, kollega eller bekantas son om det påstods att de var förövare av det här slaget om inte så extremt tydliga bevis fanns.
Vet inte om jag tror att stigmatiseringen fyller en speciellt viktig funktion här. Snarare är den redan så extrem att folk förlorar förmågan att tänka rationellt. Däremot har vi kommit bort från en sak som var vanlig för några decennier sedan, och det var förväntningen att tjejer skulle vara tacksamma för all uppmärksamhet. Det är jävligt positivt att det idag är ok att säga nej utan att behöva bli betraktad som en bortskämd bitch.

Citat:
Jag tror offer ofta vill glömma, men det är ingen anledning att låta förövarna komma undan, jag har folk i min absoluta närhet som farit oerhört illa, unga släktingar. Jag jobbar inom utbildningsväsendet och den skada unga, främst tjejer lider är omfattande. Killar också men på ett annat sätt, förutom de som faller offer för direkta förövare så formas många in i en version av krystad online maskulinitet som är mycket destruktiv. Att en massa offer skrivit till (dig?) ställer jag mig ytterst tveksam till, det känns oerhört efterkonstruerat för att stärka eget argument och går naturligtvis inte att bevisa heller.
Det var inte skickat till mig. Det där är en post jag såg på Facebook om Dumpen. Här har du länk: https://www.facebook.com/vardagsrasismen/photos/5294560203963239/

Du belyser en sak där med att män fostras in i destruktiv maskulinitet, vilket är väldigt dåligt. Men lika dåligt är det andra alternativt, att trycka in folk i offerrollen.

Sen får vi heller inte glömma att det faktiskt existerar en del fjortonåringar som har frivillig sex med äldre. Jag tycker inte att det ska vara lagligt, bara så att det är avklarat. Men om ett barn eller ungdom nu inte känner att de har varit utsatta för ett övergrepp så behöver man ju inte direkt trycka på dem den bilden.
Citera
2023-01-17, 09:49
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Sen får vi heller inte glömma att det faktiskt existerar en del fjortonåringar som har frivillig sex med äldre. Jag tycker inte att det ska vara lagligt, bara så att det är avklarat. Men om ett barn eller ungdom nu inte känner att de har varit utsatta för ett övergrepp så behöver man ju inte direkt trycka på dem den bilden.

När jag växte upp var det många som skaffade sin första partner runt högstadieåldern. Att dejta äldre var vanligt, var och varannan i åldern 13-15 hade partner i åldern 16-25. Nu är det inte jämförbart med dumpens gäddor men som du är inne på så behöver inte någon nödvändigtvis fara illa bara för att något olagligt har skett.

Jag är bekant med två par som har hållit ihop sedan högstadietiden där ena parten var under 15 och den andra över 18. Den ena kvinnan brukar till och med lyfta fram åldersskillnaden, att hon med facit i hand är glad över att sluppit pojkspolingar. Applicerar man dumpens synsätt så finns det här två pedofiler som borde hängas ut och få sina liv förstörda, det blir i sammanhanget väldigt absurt.
Citera
2023-01-17, 10:33
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej men har den konstant ljugande mytomanpajsen vaknat igen? Undrar om hen lärt säg läsa den här gången.

Att en idiot som du inte tror på vad jag säger är inget som berör mig.

Nix, pajasen hade inte lärt sig läsa.
Jag tycker det är sorgligt hur dessa anklagelser som ständigt haglar numera fyller hela tråden, varför kan vuxna människor inte argumentera i sak och uttrycka sina åsikter utan att hela tiden försöka göra ner sin meningsmotståndare eller motdebattör? Jag är själv både för Dumpen och emot Dumpen på samma gång, mest för att kvaliteten på deras olika bragder skiftar så enormt. Men jag erkänner att jag njuter av underhållningen att se gäddor konfronteras, speciellt rektorer och andra höjdare. Men Dumpen borde enligt min åsikt helt skippa uthängningen av de värsta lågnivåfallen, det är för segt. Tycker du inte också att det är en underhållning, visst gillar du det innerst inne?
Citera
2023-01-17, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag tycker det är sorgligt hur dessa anklagelser som ständigt haglar numera fyller hela tråden, varför kan vuxna människor inte argumentera i sak och uttrycka sina åsikter utan att hela tiden försöka göra ner sin meningsmotståndare eller motdebattör? Jag är själv både för Dumpen och emot Dumpen på samma gång, mest för att kvaliteten på deras olika bragder skiftar så enormt. Men jag erkänner att jag njuter av underhållningen att se gäddor konfronteras, speciellt rektorer och andra höjdare. Men Dumpen borde enligt min åsikt helt skippa uthängningen av de värsta lågnivåfallen, det är för segt. Tycker du inte också att det är en underhållning, visst gillar du det innerst inne?
Jag kan absolut erkänna att jag känner en primitiv skadeglädje när jag tittar på Dumpens videos.

Men jag antar att vi kan enas om att underhållningen det ger är ett mycket svagt argument för deras existens?
Citera
2023-01-17, 11:10
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Nej stigmatiseringen fyller ingen viktig funktion. Det finns många länder som jobbar med stigmatisering som metod och det har enligt forskning inte gett någon som helst effekt. Googla om USA, dom har både förbrytarregister och olika typer av publik shaming. Avstigmatisering däremot har visat sig vara lyckat för att få människor att aktivt ta hjälp för en rad olika diagnoser och problem.
Tanken att stigmatisera saker kommer från religioner, det har vi för mycket av, USA är fullkomligt nerlusad av religionstänkande. Att det inte fungerar bra är att de flesta gäddorna drivs av tvång, de vill inte göra det de gör, och stigmat genererar lätt mer tvång, inte en framkomlig väg i det stora hela.
Citera
2023-01-17, 11:18
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Polisen använder redan provokation om du inte visste det, det är bara en tidsfråga innan det genomförs bredare, som för sexualbrott.

Du misstar infiltration med provokation. Svensk polis får inte provocera fram brott.

Så nej, Dumpens dagdrömmar är inte bara en tidsfråga. Snarare en blöt fis i Puttes kallingar.
Citera
2023-01-17, 11:26
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är svårt för dig att ens tänka tanken att sluta gå på småtjejer online. Ser du det som en rättighet? Stackars förövarna som måste stå för sina handlingar sen.. Patetiskt.
Du jobbar alltså med att utbilda och forma våra ungas värderingar? Lär du ut att organisationer som förkastar mänskliga rättigheter öppet är bra? Lär du ut att vem som helst ska använda vår yttrandefrihet till att hänga ut människor de anser har begått fel som inte fångas upp av rättsväsendet?
Tala gärna om ungefär var i landet så jag kan varna alla i min bekantskapskrets att INTE ha sina barn i skolor i den regionen.
Citera
2023-01-17, 13:10
Medlem
https://dumpen.se/2023/01/17/mannen-utan-samvete-napp-164/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här