Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Ja, jag uppskattar när man tar sig tid och funderar på vad som är och skulle kunna vara realistiskt. Vad man anser önskvärt eller bäst är ofta en helt annan sak. Har ex. svårt att förstå varför man lägger tid på att argumentera för att Ukraina i princip bör ge upp, eller varför man tvärsäkert framhärdar i att kriget tar slut först när ryssen packar ihop och åker hem. Det förstnämnda är inte bara orealistiskt utan också skenheligt. Det senare är problematiskt bl.a. av de orsaker du tog upp — det kan inträffa, men det är osannolikt att det är så det blir. Även om nu ryssen packar ihop och åker hem kan kriget givetvis blossa upp igen.
Jag har själv tyckt att jag hittat en OK position i att konflikten måste lösas på slagfältet, fast din vision var faktiskt trovärdig. Den har förankring i krigets utveckling så här långt. Just nu står det bara och maler. Återstår att se om fler och andra vapen och fordon till Ukrainas förfogande kan ändra på det. De ryska soldaterna blir fler och fler. Vi går snart in i rond tre, eller om det är rond fyra.
Jag undrar nog mest om en ukrainsk "kompromiss" någon gång i framtiden skulle möta acceptans eller ens förståelse — spelar i och för sig mindre roll om varken Ukraina eller Ryssland mäktar med att vinna detta. Sedan kan den ryska ekonomin braka ihop totalt, men inte riktigt än.
Ingen av länderna är redo att kompromissa ännu, så det är nog fortfarande helt rätt att vi fortsätter att stödja Ukraina med vapen så att de kan försvara sig. Det är inte vi i andra länder som ska bestämma när det är dags att sätta sig ner vid förhandlingsbordet, utan det måste komma från parterna. Mänskligheten har många gånger tidigare gjort misstaget att försöka mäkla fred över huvudet på konfliktens parter och det har sällan fallit väl ut. Versaillesfreden 1919 kastade världen ut i andra världskriget vilket kostade miljoner människor livet.
Visst kan man tänka sig att Ukraina mäktar med någon ytterligare offensiv med nya västerländska vapen, men om man tittar på kartan så börjar det bli tydligt att frontlinjen stått still under flera månader. Ukraina kommer inte kunna köra samma luring som man gjorde när man tog tillbaka stora delar av Kharkiv-området. Visst är ryssarna dumma, men de är inte så dumma att de går på samma grej igen.