Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Tack. Jag tyckte du också hade många bra synpunkter i ditt inlägg. Synd att Rysslands megafoner äter upp den här tråden. Det finns mycket bra tankar här och diskussioner som hade varit intressanta att föra, om inte avskrädet från St. Petersburg vrålade konstant med sin hjärndöda propaganda.
Ja, jag uppskattar när man tar sig tid och funderar på vad som är och skulle kunna vara realistiskt. Vad man anser önskvärt eller bäst är ofta en helt annan sak. Har ex. svårt att förstå varför man lägger tid på att argumentera för att Ukraina i princip bör ge upp, eller varför man tvärsäkert framhärdar i att kriget tar slut först när ryssen packar ihop och åker hem. Det förstnämnda är inte bara orealistiskt utan också skenheligt. Det senare är problematiskt bl.a. av de orsaker du tog upp — det kan inträffa, men det är osannolikt att det är så det blir. Även om nu ryssen packar ihop och åker hem kan kriget givetvis blossa upp igen.
Jag har själv tyckt att jag hittat en OK position i att konflikten måste lösas på slagfältet, fast din vision var faktiskt trovärdig. Den har förankring i krigets utveckling så här långt. Just nu står det bara och maler. Återstår att se om fler och andra vapen och fordon till Ukrainas förfogande kan ändra på det. De ryska soldaterna blir fler och fler. Vi går snart in i rond tre, eller om det är rond fyra.
Jag undrar nog mest om en ukrainsk "kompromiss" någon gång i framtiden skulle möta acceptans eller ens förståelse — spelar i och för sig mindre roll om varken Ukraina eller Ryssland mäktar med att vinna detta. Sedan kan den ryska ekonomin braka ihop totalt, men inte riktigt än.