2023-01-17, 17:05
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nej.Ingen skatt då du inte tjänat något.

Arvegodset har ju också ett anskaffningsvärde. Du övertar detta om det kan bevisas vad som en gång betalades.
Om inte använder du schablonmetoden.

Du kommer möjligtvis få en förfrågan då du Vida överstiger både belopp och antal annonser som satts som "fribelopp/antal"

Ingen skatt skönt då e de inte helt uppåt väggarna

Schablonmetoden, vart ser man mer info om den?
Länk eller beskrivning vore kanon
Citera
2023-01-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Ingen skatt skönt då e de inte helt uppåt väggarna

Schablonmetoden, vart ser man mer info om den?
Länk eller beskrivning vore kanon

Scrolla ner till Schablonmetoden.
Samma gäller vid lösöresförsäljning

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklareraaktierochovrigavardepapper/omkostnadsbelopp.4.12815e4f14a62bc048fa7bc.html
Citera
2023-01-17, 17:47
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
En undran angående beskattning.

Vi säger att jag lägger upp 200 annonser på tradera i nådens år 2023 med enbart saker o 2 fordon från mitt hem.
Lyckas sälja 100 av dessa olika saker från mitt hem via traderas betalningstjänster

Inköpspris totalt för det som såldes 600 000:-
Försäljnings pris 400 000:- totalt som jag fick av köparna

Alla 98 sakerna o de två fordona såldes för lägre priser en jag köpt dem för ( En del saker har köpts nytt en del begagnat 10 saker är arvegods o säljs för 88 000 sek)

Nu frågan!
Det är väl inte så dumt ännu här i vårt härliga land att jag ska skatta för dessa förlustaffärer(förutom arvegodset där jag gick 88 000 plus)?

I princip blir det ingen skatt, men:

Om du under nådens år 2023 säljer för 400 000 kr på Tradera, oavsett inköpspris eller ev. vinst/förlust, så kommer följande hända under återlösningens år 2024:

- Tradera kommer i början av året skicka kontrolluppgifter till Skatteverket på att du sålt (och fått betalt) för 400 000 kr.

Detta har triggats av, dels att försäljningssumman är över 2000 EUR samt att du gjort fler än 29 försäljningar. (Detta är då under förutsättning att köparens betalning har registrerats via Traderas betaltjänst och inte betalat köpesummorna direkt till dig).

- Skatteverket kommer lite senare begära att du kan redovisa för dina inkomster. Har du då inte kvitton kvar på inköpspriset för dina prylar blir det troligtvis svårt för dig att hävda att du gått med en faktisk förlust.

- Arvskatt finns inte längre. Hur det är med försäljning av arvegodset vet jag inte. Det borde vara skattefritt om det kan styrkas genom bouppteckningen. Jag är osäker här.

- Om du i samband med detta även råkar ha ett inkomstprövat statlig bidrag eller stöd av något slag, räknar jag iskallt med att du också får detta sänkt i motsvarande grad som de inkomster du haft. Vinst eller förlust lär då inte spela någon roll. Du har förbättrat din ekonomi och pengar har kommit in, punkt slut.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-17 kl. 17:57.
Citera
2023-01-17, 17:52
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Scrolla ner till Schablonmetoden.
Samma gäller vid lösöresförsäljning

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklareraaktierochovrigavardepapper/omkostnadsbelopp.4.12815e4f14a62bc048fa7bc.html

Var hittar man källa på att schablonmetoden för aktier även gäller för lösöresförsäljning?

Jag har svårt att hitta detta.
Citera
2023-01-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Var hittar man källa på att schablonmetoden för aktier även gäller för lösöresförsäljning?

Jag har svårt att hitta detta.

Här kan du läsa. Ladda ner hjälpblanketten
Sökte du ens själv på RSV eller var det enklare be mig om källhänvisning?

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2192.4.2b543913a42158acf800010677.html
Citera
2023-01-17, 19:02
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Här kan du läsa. Ladda ner hjälpblanketten
Sökte du ens själv på RSV eller var det enklare be mig om källhänvisning?

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2192.4.2b543913a42158acf800010677.html

Jo jag försökte själv, men jag är inte lika duktig som dig, så jag sökte med fel sökord. Tack för hjälpen!

Å andra sidan hade du inte behövt svara om det känns jobbigt.
Citera
2023-01-17, 19:25
Medlem
Citat:
Jo jag försökte själv, men jag är inte lika duktig som dig, så jag sökte med fel sökord. Tack för hjälpen!

Å andra sidan hade du inte behövt svara om det känns jobbigt.

Ingen fara.
Ber om ursäkt jag var tråkig I tonen.

Det verkar dessutom vara något mer förmånlig schablon för lösöre. 25% vs 20% för aktier
Citera
2023-01-17, 19:26
Medlem
Citat:
I princip blir det ingen skatt, men:

Om du under nådens år 2023 säljer för 400 000 kr på Tradera, oavsett inköpspris eller ev. vinst/förlust, så kommer följande hända under återlösningens år 2024:

- Tradera kommer i början av året skicka kontrolluppgifter till Skatteverket på att du sålt (och fått betalt) för 400 000 kr.

Detta har triggats av, dels att försäljningssumman är över 2000 EUR samt att du gjort fler än 29 försäljningar. (Detta är då under förutsättning att köparens betalning har registrerats via Traderas betaltjänst och inte betalat köpesummorna direkt till dig).

- Skatteverket kommer lite senare begära att du kan redovisa för dina inkomster. Har du då inte kvitton kvar på inköpspriset för dina prylar blir det troligtvis svårt för dig att hävda att du gått med en faktisk förlust.

- Arvskatt finns inte längre. Hur det är med försäljning av arvegodset vet jag inte. Det borde vara skattefritt om det kan styrkas genom bouppteckningen. Jag är osäker här.

- Om du i samband med detta även råkar ha ett inkomstprövat statlig bidrag eller stöd av något slag, räknar jag iskallt med att du också får detta sänkt i motsvarande grad som de inkomster du haft. Vinst eller förlust lär då inte spela någon roll. Du har förbättrat din ekonomi och pengar har kommit in, punkt slut.

Självklart ska bidragsfusk beivras.
Finns det någon som arbetar och betalar skatt som tycker det är okej?
Citera
2023-01-17, 21:28
Medlem
Citat:
En intressant iaktagelse angående Traderas tystnad i frågan gentemot sina användare, som flera i tråden undrar över om det beror på okunskap om DAC7.

Så är inte fallet. De är mycket väl medvetna om den nya lagen och dess konsekvenser för användarna.

De har nämligen lämnat yttrande på regeringens proposition 2022/23:6:
https://data.riksdagen.se/fil/93DC004F-862E-44A8-9307-E0A25912E8B6

Proppen är på 532 sidor och jag har inte orkat läsa igenom hela. Den som är intresserad får söka på "Tradera" i dokumentet.

Men läser man mellan raderna så är de rädda för att användarna kommer "tvingas" flytta till andra listtjänster, som inte erbjuder säkra betallösningar vilket innebär en otrygghet för säljare och köpare.

Intressant!

Vad är det då man väntar på egentligen? Det är väl bara gå ut med info till sina kunder och meddela vad som gäller kan man ju tycka...
Citera
2023-01-17, 22:06
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Intressant!

Vad är det då man väntar på egentligen? Det är väl bara gå ut med info till sina kunder och meddela vad som gäller kan man ju tycka...

De har väl ingen skyldighet att göra detta - och det är direkt negativt för deras verksamhet, så misstänker att de inte kommer informera alls om detta. Möjligtvis smygs det in i något användaravtal som ingen läser.
Citera
2023-01-17, 22:11
Medlem
Citat:
Intressant!

Det förekommer ju en hel del konspirationsteorier både här och I andra forum.
Är man lagd åt det hållet så kan det ju vara en medveten strategi
Citera
2023-01-17, 22:17
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Intressant!

Det ligger i Traderas naturliga beteende att inte informera. Sedan får man inte glömma att för Tradera är deras kundgrupp enbart lika med köparna. De ignorerar säljsidan totalt, utom när det gäller att flytta över ansvar, skyldigheter och kostnader dit.

Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
De har väl ingen skyldighet att göra detta - och det är direkt negativt för deras verksamhet, så misstänker att de inte kommer informera alls om detta. Möjligtvis smygs det in i något användaravtal som ingen läser.

Jag tolkar det på samma sätt. Jag kan inte se någon legal skyldighet för Tradera att informera sina säljare om detta.

I Facebook-gruppen som behandlar DAC7-frågan verkar de flesta säljar-tanter tro att det är Traderas skyldighet att informera dem om detta, samt att Tradera inte får skicka några kontrolluppgifter till Skatteverket utan att de godkänt detta genom att acceptera ett nytt avtal. De har tyvärr inte riktigt förstått hur staten och samhället fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in