2023-01-16, 21:17
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Överskottet räknas väl ut efter att man betalat av sin skuld? Skulden ligger just nu fortfarande på 1073.4 miljarder kronor.

Jag har bolån OCH pengar över varje månad och pengar på banken som är mer än bolånet.

Är min ekonomi också underkänd?
Citera
2023-01-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Jag har bolån OCH pengar över varje månad och pengar på banken som är mer än bolånet.

Om du betalar mer I ränta än du får krediterat måste det ju anses som en dålig affär att ha pengarna på banken istf att betala av ditt lån.

Men visst
Ränteavdrag Buffert Kontanter etc gör det väl lite missvisande
Citera
2023-01-16, 21:27
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Du har inte pengar egentligen om du behöver låna varje månad för att överleva. Eller tror du att Sverige lånar för skojs skull? Hur vet du att Sverige har tillräckligt med pengar för att betala av "bolånet"?
Sveriges ekonomi är underkänd.
Senast redigerad av logics 2023-01-16 kl. 21:38.
Citera
2023-01-16, 22:29
Medlem
Då var det slutsålt. Tack och lov att jag hittade denna tråd.

Schenker och andra lär se en nedgång på antal paket nu
Citera
2023-01-16, 23:54
Medlem
Blingons avatar
En intressant iaktagelse angående Traderas tystnad i frågan gentemot sina användare, som flera i tråden undrar över om det beror på okunskap om DAC7.

Så är inte fallet. De är mycket väl medvetna om den nya lagen och dess konsekvenser för användarna.

De har nämligen lämnat yttrande på regeringens proposition 2022/23:6:
https://data.riksdagen.se/fil/93DC004F-862E-44A8-9307-E0A25912E8B6

Proppen är på 532 sidor och jag har inte orkat läsa igenom hela. Den som är intresserad får söka på "Tradera" i dokumentet.

Men läser man mellan raderna så är de rädda för att användarna kommer "tvingas" flytta till andra listtjänster, som inte erbjuder säkra betallösningar vilket innebär en otrygghet för säljare och köpare.
Citera
2023-01-17, 01:55
Avslutad
Någon borde starta en blocket-liknande sida som heter

Ejtillsalu.se

Där saker ej är till salu men man kan visa bilder på objekt man har och sedan en hänvisning till rådet från myndigheten för samhällsskydd och beredskap om att ha kontanter.
Citera
2023-01-17, 10:01
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Du har inte pengar egentligen om du behöver låna varje månad för att överleva. Eller tror du att Sverige lånar för skojs skull? Hur vet du att Sverige har tillräckligt med pengar för att betala av "bolånet"?

Sverige lånar ju ut pengar också.
Citera
2023-01-17, 11:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Då var det slutsålt. Tack och lov att jag hittade denna tråd.

Schenker och andra lär se en nedgång på antal paket nu

För att du är en skattesmitande näringsidkare eller för att du inte förstår vad det handlar om?
Citera
2023-01-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
För att du är en skattesmitande näringsidkare eller för att du inte förstår vad det handlar om?

Just pga de vill ha koll på människor. Allt handlar om kontroll.

Bort med kontanter så de kan hålla koll på vad människor gör hela tiden.

Först handlade det om enbart kriminella och stora pengar men nu vill de även ha koll på småpengar och allt handlar om att Eu behöver ha in mer pengar så att de kan hjälpa Ukraina och bygga upp landet.

Dvs slava Ukraina... de enda som blir slavar är vi svenskar som ska skatta varenda krona

Jag har t ex väldigt mycket saker efter min morfar och ska sälja detta. Ska jag inte få göra det via tradera/blocket utan att bli rapporterad till Skatteverket ? Patetiskt
Citera
2023-01-17, 13:22
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Schweiz har också en statsskuld, aningen större än sveriges. Att det alltid är fel att ha lån/skulder är ett klassiskt missförstånd!

Ska man sälja sina belånade aktier som ger 5% i utdelning för att lösa belånongen som har 1% ränta? Det vore ju inte så begåvat.

Det faktum att M Zuckerberg har bolån trots att han är dollarmiljardär bevisar med all tydlighet att skuldsättning/belåning ingår som ett önskvärt och naturligt inslag i ekonomisk förvaltning.

Det är när lånen vida överstiger tillgångarna som det börjar bli olämpligt.
Citera
2023-01-17, 14:15
Medlem
eromasters avatar
En undran angående beskattning.

Vi säger att jag lägger upp 200 annonser på tradera i nådens år 2023 med enbart saker o 2 fordon från mitt hem.
Lyckas sälja 100 av dessa olika saker från mitt hem via traderas betalningstjänster

Inköpspris totalt för det som såldes 600 000:-
Försäljnings pris 400 000:- totalt som jag fick av köparna

Alla 98 sakerna o de två fordona såldes för lägre priser en jag köpt dem för ( En del saker har köpts nytt en del begagnat 10 saker är arvegods o säljs för 88 000 sek)

Nu frågan!
Det är väl inte så dumt ännu här i vårt härliga land att jag ska skatta för dessa förlustaffärer(förutom arvegodset där jag gick 88 000 plus)?
Citera
2023-01-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
En undran angående beskattning.

Vi säger att jag lägger upp 200 annonser på tradera i nådens år 2023 med enbart saker o 2 fordon från mitt hem.
Lyckas sälja 100 av dessa olika saker från mitt hem via traderas betalningstjänster

Inköpspris totalt för det som såldes 600 000:-
Försäljnings pris 400 000:- totalt som jag fick av köparna

Alla 98 sakerna o de två fordona såldes för lägre priser en jag köpt dem för ( En del saker har köpts nytt en del begagnat 10 saker är arvegods o säljs för 88 000 sek)

Nu frågan!
Det är väl inte så dumt ännu här i vårt härliga land att jag ska skatta för dessa förlustaffärer(förutom arvegodset där jag gick 88 000 plus)?

Nej.Ingen skatt då du inte tjänat något.

Arvegodset har ju också ett anskaffningsvärde. Du övertar detta om det kan bevisas vad som en gång betalades.
Om inte använder du schablonmetoden.

Du kommer möjligtvis få en förfrågan då du Vida överstiger både belopp och antal annonser som satts som "fribelopp/antal"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in