Citat:
Ursprungligen postat av
korken69
Hej! Jag är en 25-årig man som under flera år nu haft problem med testosteronbrist.
Jag sökte hjälp i slutet av 2020 och mitt testosteron var då i princip obefintligt på 0.4nmol/L. Sedan dess har testosteronhalten hämtat sig något och jag anses vara inom det "normala" (senaste provsvar visade 12nmol/L) men jag mår fortfarande riktigt riktigt dåligt. Problem med hjärndimma, i princip omöjligt att få/hålla erektion, nedsatt spermieproduktion och allmänt slut i både kropp och sinne.
Problemen är Förmodligen sprungna ur orterexi/ätstörning och jag tror/hoppas att jag kan få tillbaka normal testosteronhalt/mående UTAN att behöva påbörja en "traditionell" testosteronbehandling med gel eller sprutor och eftersom jag är ung så hoppas jag verkligen kunna få igång min egna naturliga produktion.
Jag får absolut ingen hjälp av den offentliga vården och sökte därför hjälp idag hos Rewell, de tyckte att det var märkligt att min vårdgivare beskrev min testosteronhalt som exemplarisk (Pendlat mellan 9-12nmol/l senaste året) och det lät som att de skulle hjälpa mig med gel/injektioner men en läkare skulle titta på mina provsvar innan de hörde av sig.
Jag vill som sagt helst inte hoppa på TRT eftersom det förmodligen blir en livslång behandling vilket inte känns jättekul.
Tror ni kunniga att det finns någon poäng att testa med ex Clomid eller något liknande? Frågade Rewell och han sa att det inte var lagligt i Sverige men jag vill ändå kolla här vad ni tycker.
Öppen för tips eller allmänna råd kring TRT eller andra läkemedel.
Mvh.
Jag var precis som dig. Hade 12nmol, vården vägrade hjälpa till. Styrketräning 3-4ggr i veckan, någorlunda bra kost, hyfsad sömn, magnesium, zinc, d3, k2, ashwaganda, tongkat ali, inget höjde mina värden. Tongkat ali sänkte mitt SHBG så där kan det vara någonting men men. Misstänker att mitt långvariga opiatmissbruk är boven. Men hursom..
Fick tag på clomid, den hjälpte mig att få upp mina nivåer till 20mol men östrogenet flög iväg. Testa clomid men ha även en AI för att motverka de östrogena effekterna men förvänta dig ingen wow känsla.
Idag går jag på 500mg testo E, 500mg deca, 50mg anavar, 10mg lgd & 10mg mk677. Mentalt har ingenting ändrats, fysiken däremot.. TRT behöver inte vara en livslång behandling. Om man är seriös och sköter kost, träning, sömn etc kan "en kur" faktiskt hjälpa till att återställa ens värden/välmående. Dock skulle jag isådanafall rekommendera en kur på 6 månader med mk677 både under och efter kuren (PCT). Tänk typ en "body recomp". Viktigast är att bli bort med fettet då överskott på fett ökar konverteringen från testosteron till östrogen
En annan sak som är viktig att ha i åtanke är att vi blir bombarderade med hormoner, framförallt östrogen, från alla möjliga håll. Kläder, hudvård, vegetabiliska oljor, spannmål, kranvatten, socker, butikskött, fisk etc etc. Nästan allt innehåller ämnen som direkt eller indirekt påverkar det endokrina systemet. Så nästa gång du handlar kan det vara smart att leta efter 100% organiska produkter. (Du lär ej hitta dessa i ica, coop, willys osv).
Livsstilen som de flesta har idag är som ett facit för hur man sänker ens testosteron värden.