2023-01-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakeldama
Vad vet vi om Mona Nilsson idag? Är hon vid liv?

Hon bör vara död. Försök har gjorts att kontakta henne, utan resultat.
Citera
2023-01-17, 14:49
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen!

Här är dem två sidorna som utgör artikeln:

https://ibb.co/MGCh8Gb
https://ibb.co/JtB0N3F

Notera att Carl är sin vana trogen och provar Monas mediciner som är ”rena knarket”.

Mvh /Hakeldama

Vilket j-a fynd Tackar.
Alltså grävandet som sker i denna tråd är fantastiskt.
Det kommer grejer från alla håll och kanter.
Vilket nummer och årtal är det?

Alltså Vinof var ju totalt empatistörd. Anledningen till att han skötte om MN, var antagligen hennes pengar. Han byggde ett luftslott åt henne, enligt en fd kollega till Vinof.

Vinof var totalt samvetslös. Att hitta en sådan dåre (+ skeva polare) 70 meter från ett styckmord, det är ju varje utredares våta dröm. Att Vinof & Co gled mellan polisens fingrar, är högst anmärkningsvärt.
Citera
2023-01-17, 14:55
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen!

Här är dem två sidorna som utgör artikeln:

https://ibb.co/MGCh8Gb
https://ibb.co/JtB0N3F

Notera att Carl är sin vana trogen och provar Monas mediciner som är ”rena knarket”.

Mvh /Hakeldama

Ha ha han var helt skamlös. "Provade Monas mediciner" lol
Det gjorde han nog hela dagarna.

Jag tror inte att polisen kunde hantera honom faktiskt. När man äntligen fick tag i fanskapet, förstod man inte hur han funkade och hur störd han var. Han ljög ju helt utan spärrar. Totalt egofixerad.

Han sket väl i da Costa, bara han själv hade det bra.

En extremt manipulativ person. Psykopat.
Citera
2023-01-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vilket j-a fynd Tackar.
Alltså grävandet som sker i denna tråd är fantastiskt.
Det kommer grejer från alla håll och kanter.
Vilket nummer och årtal är det?

Alltså Vinof var ju totalt empatistörd. Anledningen till att han skötte om MN, var antagligen hennes pengar. Han byggde ett luftslott åt henne, enligt en fd kollega till Vinof.

Vinof var totalt samvetslös. Att hitta en sådan dåre (+ skeva polare) 70 meter från ett styckmord, det är ju varje utredares våta dröm. Att Vinof & Co gled mellan polisens fingrar, är högst anmärkningsvärt.

Tackar!

Det är från tidningen Se (Nr 35, 3e Aug, 1973)
Citera
2023-01-17, 15:05
Medlem
Citat:
Tackar!

Det är från tidningen Se (Nr 35, 3e Aug, 1973)

Tack!!
Allt stoff som bidrar till förståelse för personer och händelser, uppskattas i tråden.
Personporträtt, gatubilder och kartor, allt nytt uppskattas av de som är intresserade av fallet.

Får man fråga var du hittade det där? Värsta obskyra materialet ..
Citera
2023-01-17, 15:10
Medlem
Citat:
Tack!!
Allt stoff som bidrar till förståelse för personer och händelser, uppskattas i tråden.
Personporträtt, gatubilder och kartor, allt nytt uppskattas av de som är intresserade av fallet.

Får man fråga var du hittade det där? Värsta obskyra materialet ..

Jag tänker det jag med. Och är det en så obskyr och märkvärdig person som Vinoff så vill man ju ha fram allt som finns.

Det lustiga är att jag inte hade hört talas om honom eller sett en bild på honom förrän nån vecka sen. Efter en uppesittarkväll i den här tråden går jag ner på lokala loppisen och bläddrar i gamla tidningar och tycker mig känna igen mannen på bilden från nånting. Och visst är det Vinoff! Mycket lustigt. Det var säkert 30 SE-tidningar från 50-talet och endast 1 från 70-talet, och av alla personer så hittar jag honom där.
Citera
2023-01-17, 15:21
Medlem
Citat:
Jag tänker det jag med. Och är det en så obskyr och märkvärdig person som Vinoff så vill man ju ha fram allt som finns.

Det lustiga är att jag inte hade hört talas om honom eller sett en bild på honom förrän nån vecka sen. Efter en uppesittarkväll i den här tråden går jag ner på lokala loppisen och bläddrar i gamla tidningar och tycker mig känna igen mannen på bilden från nånting. Och visst är det Vinoff! Mycket lustigt. Det var säkert 30 SE-tidningar från 50-talet och endast 1 från 70-talet, och av alla personer så hittar jag honom där.

Helt sanslöst

Jag är ganska säker på att han blåste MN. En fd kollega till V kallade honom solochvårare.
När man läser om V och MN och "handikapphuset" mår man ju dåligt för hennes skull.
Och man förstår bättre vilken sorts människa som polisen letade efter 1984, efter C:s död.
Det är mkt svårt att förhöra och lära känna en empatilös person.
När de väl fick tag i honom, satt de framför en man med helt egen kompass.
Han skulle kunna dölja en mördares namn utan att blinka.
Citera
2023-01-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Snubblade in i denna tråd då jag googlade efter några gamla bekanta från 70-talet och hade ingen aning om att den fanns förrän förra veckan.

Stort tack till eremona, echo, Niklas mfl för ert grävande och stora engagemang i detta, fantastiskt vad ni lyckats gräva fram efter 38 år!

Mindre roligt att det finns ett gränslöst troll som hänsynslöst spammar ner tråden med samma mantran och bakvända ickelogik, så att den som försöker följa tråden måste scrolla igenom kilometer av detta. Tragiskt.

Först vill jag understryka att jag inte besitter någon ny info och vill heller ej påskina att jag skulle göra det, då jag helt försvann från allt vad droger heter ca 1981.

Under andra halvan av 70-talet var jag bekant med både CdC och SS. Fina goa tjejer från början. Och info från den tiden kan knappast vara relevant nu.

Men jag minns aset som lurade i SS heroin första gången, en lite äldre snubbe, hoppas han ruttnat nånstans för länge sedan. Jovisst hon var säkert medveten om riskerna, men ändå.

Var även bekant med PK, även det en trevlig tjej, mig veterligt rörde hon aldrig heroin under den tiden vi hade kontakt. Är dock osäker på när jag sist såg henne, kan ha varit 1979-81? Men vet att hon är clean idag och verkar leva ett normalt liv.

Minns också att SS bodde en tid hos PK, nära Bonnierhuset, kanske någon gång under ca 1977-79? Är ju väldigt svårt att minnas exakta årtal efter alla dessa år. SS var inte påtänd vid det tillfället iaf.

För övrigt: Det har dryftats en del om Systembolaget på Sigtunagatan som skulle kunnat vara en gemensam mötesplats för Vinof och Monika. Fullt möjligt, men mig veterligt fanns det ett till Systembolag, i Birkastan, närmare bestämt på Vikingagatan, på den delen norr om Karlbergsvägen. Nu har jag ingen karta som exakt visar var det låg i relation till Eugeniavägen 25, men det borde någon bevandrad kunna reda ut. Men mig förefaller det ligga närmare tillhands från E-vägen än S-gatan. Ja ni får rätta mig om jag har fel. Men för missbrukare är väl regeln att närmast vinner?

Känner till detta eftersom jag både bodde och arbetade i Vasastan (i nära anslutning till Vasaparken) åren 1982-84 och får erkänna jag frekventerade båda dessa Systembolag 😊. Kan dock inte påminna mig om att jag nånsin såg varken CdC, SS eller PK (fast hon bodde i mitt närområde då?) i det området under den tidsperioden. Vilket iofs inte säger nånting. Bodde bara ca 100 meter från PK (förutsatt att hon då fortfarande bodde där nära Bonniershuset) då men såg henne aldrig. Vilket bara visar hur slumpen styr vem man stöter på eller inte.

Personligen har jag mycket svårt att se SS (för övrigt liten och späd) eller PK heller för den delen inblandad i ett mord eller styckning, Får stå för mig naturligtvis och vad vet jag,

Till sist, angående foton från albumet 70-talet, bilden på CB verkar vara tagen i Kungsträdgården. Den bild som det spekuleras i om det skulle vara CdC, jag är tveksam. Kvinnan förefaller något större/längre än CdC, och jag tycker bilden skulle kunna vara från 1975 eller ännu tidigare. CdC var inte så långt gången då att hon öppet sköt upp på en bänk (som verkar vara i Kungsträdgården?). 1976-77 var hon smalare. Känner heller inte igen smeknamnet. Men återigen, vad vet jag. Sedan finns det en bild föreställande ”JOVA-gänget”. JOVA var en ungdomsgård på Norrmalm på 70-talet, Lästmakargatan?, samma gata som ”Fyran” låg på tror jag. Om mannen t.v. är någon som någon tycker skulle kunna vara en ”Bosse” så tillhörde han isf ett gäng som höll till i innerstan på den tiden. Ser ut som tidigt 70-tal tycker jag.

Har försökt hitta SS intervju i tidningen Oberoende men lyckas inte, är det någon som har eller kan länka till den? Tacksam isf. Alla gamla länkar i tråden, Photobucket etc fungerar inte.

Och just det, Vinof har själv sagt, i intervjun (DN?) som finns i DaCostaarkivet, att han kom från en familj av jägare.
Enligt en bekant till mig som fick handla alkohol på den tiden fanns ett systembolag på Vikingagatan exakt där du beskriver.
Senast redigerad av flodafloda 2023-01-17 kl. 17:35. Anledning: felstavning
Citera
2023-01-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Enligt en bekant till mig som fick handla alkohol på den tiden fanns ett systembolag på Vikingagatan exakt där du beskriver.

Ni menar alltså mellan korsningen Karlbergsvägen/Vikingagatan och Lilla solvändan? Intressant.

Anledningen till att jag tjatat om Systemet vid Vasaparken, är att alla alkisar och pundare brukade hänga i den parken och just det Systemet måste ha varit mycket populärt. Stackars Monika behövde ju bara gå ett par hundra meter när hon ville "tanka".

Monikas lgh hade fö svängdörrar på 80-talet. Pundare och alkisar slogs, missbrukade, sov och strulade hemma hos henne hela tiden. När vi nu kan knyta ihop henne med Robert och Erkki (och andra rövare vi inte har ID på) från Vinofs krets, kan vi lugnt anta att Vinof hamnade hemma hos henne ibland. Hon och Vinof var ju som gjorda för varandra - de var primärt alkisar som toppade med tabletter.

Att M körde i sig nån sorts narkotika är troligt men vad det var, har jag ingen aning om.

Hon hade en kronisk ryggskada. Och vad brukar ryggskadade missbrukare alltid äta?

Opiater.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-01-17 kl. 18:01.
Citera
2023-01-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ni menar alltså mellan korsningen Karlbergsvägen/Vikingagatan och Lilla solvändan? Intressant.

Anledningen till att jag tjatat om Systemet vid Vasaparken, är att alla alkisar och pundare brukade hänga i den parken och just det Systemet måste ha varit mycket populärt. Stackars Monika behövde ju bara gå ett par hundra meter när hon ville "tanka".

Monikas lgh hade fö svängdörrar på 80-talet. Pundare och alkisar slogs, missbrukade, sov och strulade hemma hos henne hela tiden. När vi nu kan knyta ihop henne med Robert och Erkki (och andra rövare vi inte har ID på) från Vinofs krets, kan vi lugnt anta att Vinof hamnade hemma hos henne ibland. Hon och Vinof var ju som gjorda för varandra - de var primärt alkisar som toppade med tabletter.

Att M körde i sig nån sorts narkotika är troligt men vad det var, har jag ingen aning om.

Hon hade en kronisk ryggskada. Och vad brukar ryggskadade missbrukare alltid äta?

Opiater.
Exakt, enligt min bekant. Träffar personen just nu.
Citera
2023-01-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Exakt, enligt min bekant. Träffar personen just nu.

Lysande, vad bra, då kan jag somna lite mindre nyfiken Tackar!

Alla klassiska träffpunkter är intressanta.
Da Costa gick också på Systemet, självklart.
Citera
2023-01-17, 20:35
Medlem
Citat:
Det stora felet med Sabas story är lätt att se.
Hon framställer sig som ansvarig, som att hon upplåter sitt hem åt da Costa. Men Saba hade ju inget hem.
Det var nån ANNAN som bjöd in da Costa, erbjöd henne boende. Saba var bara en bifigur.
Hon var nog lika rotlös som da Costa.
Vem var hyresvärden? Vem vet?
Saba avverkade tre adresser på tre månader (juli aug sept 1984). Ganska imponerande.
Ingenting tyder på att hon hade fast lgh.
Antalet personer som accepterar två rikspundare (Saba och da Costa) som inneboende, bör ha varit strikt begränsat. Antagligen var det en annan missbrukare.

Märkligt att polisen inte frågade om bostaden

"Vaddå hem till DIG? Du har ju inget hem. Vem bodde du hos?"

Det orkade polisen inte fråga.

Ja den här Bengt som Saba skulle hyrt av andrahand av var nog också i drogträsket om jag förstod det hela rätt.

Förhöret i bilen med Saba var ytterst slappt.
Inte ens när hon inte kunde återge en endaste liten detalj reagera de.

Fast jag tror aldrig ens tanken slog polisen att det kunde vara en kvinnlig GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in