• 1
  • 2
2023-01-16, 22:57
Medlem
Hej!
Det är så att förra veckan när jag satt vid datorn så stod det ”oidentifierad nätverk” från min dator. Tänkte inte mer på det och trodde det var routern som krångla. Idag efter jobbet när jag starta datorn så var det fortfarande problem med detta.

Såklart började jag googla vad problemet är. Har dragit CMD kommandon(ipconfig release/renew), uppdaterat drivrutiner, avinstallerat drivrutiner, ställt IPV4 manuellt och till o med använt en helt ny internet kabel. Inga av lösningarna jag har hittat har funkat än så länge.

Hade gärna uppskattat alla tips så jag kan fixa skiten.
Citera
2023-01-16, 23:23
Medlem
2023-01-01s avatar
1. Hitta routern eller person ansvarig för routern
2. Läs vilken adress routern har, t.ex. 192.168.1.1
3. Om adressen är den ovan, sätt då manuellt din IP till 192.168.1.234 med subnetmask 255.255.255.0 (/24 i Linux) och default gateway 192.168.1.1
4. Navigera med webbläsaren till 192.168.1.1
5. Logga in med uppgifterna du hittade tillsammans med adressen i steg 2
6. Leta efter felmeddelanden, kontrollera DHCP-inställningar
7. Lyckas du inte lösa det, eller om något av steg 2-6 går fel, återställ routern. Detta görs oftast genom att ta något pinnsmalt och köra in i hålet där det står RESET. Håll in i 30 sekunder. Vissa modeller räcker med 10 sekunder. Håll in 30 för att det ska funka oavsett modell
8. Rök en fet (chilla 5 min)
9. Anslut till routern på nytt, gärna med kabel
10. Sätt automatisk IP på din dator och om det inte hoppar igång automatiskt, kör en ipconfig /renew igen

Förresten för helvete nu när jag skriver steg 10 kom jag på, du bör ha fått ett meddelande första gångerna du körde ipconfig /renew, vad står det?
Citera
2023-01-16, 23:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowIMetYourFather
Hej!
Det är så att förra veckan när jag satt vid datorn så stod det ”oidentifierad nätverk” från min dator. Tänkte inte mer på det och trodde det var routern som krångla. Idag efter jobbet när jag starta datorn så var det fortfarande problem med detta.

Såklart började jag googla vad problemet är. Har dragit CMD kommandon(ipconfig release/renew), uppdaterat drivrutiner, avinstallerat drivrutiner, ställt IPV4 manuellt och till o med använt en helt ny internet kabel. Inga av lösningarna jag har hittat har funkat än så länge.

Vad gav googlingen för resultat? Vad är problemet enligt andra? Finns det någon bild på nätet som visar meddelanet så länka.
Release/Renew gäller ju bara för adresserna du fått från din router.
Det finns motsvarande funktioner inne i routern vid WAN inställningarna.

Är det wifi eller kabel?

edit

I rubriken står det:
Ogiltig IP konfiguration

Men i posten står det:
”oidentifierad nätverk”

Vad stod det egentligen?
Senast redigerad av PeterNoster 2023-01-16 kl. 23:48.
Citera
2023-01-17, 08:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej!

Återställ dina inställningar och starta om dator och router.
Citera
2023-01-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
1. Hitta routern eller person ansvarig för routern
2. Läs vilken adress routern har, t.ex. 192.168.1.1
3. Om adressen är den ovan, sätt då manuellt din IP till 192.168.1.234 med subnetmask 255.255.255.0 (/24 i Linux) och default gateway 192.168.1.1
4. Navigera med webbläsaren till 192.168.1.1
5. Logga in med uppgifterna du hittade tillsammans med adressen i steg 2
6. Leta efter felmeddelanden, kontrollera DHCP-inställningar
7. Lyckas du inte lösa det, eller om något av steg 2-6 går fel, återställ routern. Detta görs oftast genom att ta något pinnsmalt och köra in i hålet där det står RESET. Håll in i 30 sekunder. Vissa modeller räcker med 10 sekunder. Håll in 30 för att det ska funka oavsett modell
8. Rök en fet (chilla 5 min)
9. Anslut till routern på nytt, gärna med kabel
10. Sätt automatisk IP på din dator och om det inte hoppar igång automatiskt, kör en ipconfig /renew igen

Förresten för helvete nu när jag skriver steg 10 kom jag på, du bör ha fått ett meddelande första gångerna du körde ipconfig /renew, vad står det?

Adressen till routern är "192.168.8.1". Jag är inte jätte techsavy men jag testade att skriva in IP-adressen manuellt som "192.168.8.234" och standard gateway som "192.168.8.1", gick sedan in i webbläsaren och skrev in adressen men kom ingenstans. Skrev jag rätt på standard gateway eller borde jag skriva något annat? DNS skrev jag in som 8.8.8.8 och sedan 8.8.4.4, borde jag lämna det fältet tomt istället?

Att dra en reset på routern gjorde tyvärr ingenting, inte heller att sätta IPv4 på automatisk.

ipconfig/release ger mig meddelandet "An error occurred while releasing interface Ethernet : En adress har ännu inte associerats med nätverksslutpunkten."

ipconfig/renew gav meddelandet "An error occurred while renewing interface Ethernet : unable to contact your DHCP server. Request timed out."
Citera
2023-01-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad gav googlingen för resultat? Vad är problemet enligt andra? Finns det någon bild på nätet som visar meddelanet så länka.
Release/Renew gäller ju bara för adresserna du fått från din router.
Det finns motsvarande funktioner inne i routern vid WAN inställningarna.

Är det wifi eller kabel?

edit

I rubriken står det:
Ogiltig IP konfiguration

Men i posten står det:
”oidentifierad nätverk”

Vad stod det egentligen?

Nere i taskbar står det oidentifierat nätverk, det är efter man felsöker som man får texten "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration". Ursäktar om det kanske blev lite oklart!

Det är genom kabel till en stationär PC. WIFI från routern fungerar utan problem på mobiltelefoner och Macbook som jag skriver från i nuläget.
Citera
2023-01-17, 14:48
Medlem
Citat:
Nere i taskbar står det oidentifierat nätverk, det är efter man felsöker som man får texten "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration". Ursäktar om det kanske blev lite oklart!

Det är genom kabel till en stationär PC. WIFI från routern fungerar utan problem på mobiltelefoner och Macbook som jag skriver från i nuläget.

Kanske skulle prova att byta nätverkskabel då? Eller om det är så att ditt nätverkskort har gjort sitt. Har du möjlighet så testa samma kabel med en annan dator. Eller, rent krasst, sätt nätverkskabeln i en annan port på routern.
Citera
2023-01-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Kanske skulle prova att byta nätverkskabel då? Eller om det är så att ditt nätverkskort har gjort sitt. Har du möjlighet så testa samma kabel med en annan dator. Eller, rent krasst, sätt nätverkskabeln i en annan port på routern.

Jag testade en helt ny och oanvänd kabel utan någon förbättring. Tänkte dra med mig datorn hem till grannen och se om nätet funkar på datorn där...
Citera
2023-01-17, 14:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
ipconfig/renew gav meddelandet "An error occurred while renewing interface Ethernet : unable to contact your DHCP server. Request timed out."
Då har du väl inte länk, lyser led på nätverkskortet och routern?
Citera
2023-01-17, 15:03
Medlem
Citat:
Jag testade en helt ny och oanvänd kabel utan någon förbättring. Tänkte dra med mig datorn hem till grannen och se om nätet funkar på datorn där...

Kan vara en idé. Kan ju också vara så att routern (av någon anledning) har ballat ur. Nu minns jag inte om du har skrivit det, men att testa en återställning av routern kan vara en grej också.
Citera
2023-01-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Då har du väl inte länk, lyser led på nätverkskortet och routern?

Den under ledlampan på kortet lyser grönt medans den övre lyser rött/orange.
Citera
2023-01-17, 16:57
Medlem
Jag tänker lite som en del varit inne på: Prova datorn i ett annat nät. Och prova en annan trådad dator i din router om det går.
Jobbigt men det är ännu jobbigare om du lägger ner flera timmar på fel ände.
Senast redigerad av sjuochenhalvtum 2023-01-17 kl. 16:58. Anledning: Felskrivning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in