Citat:
Ursprungligen postat av
2023-01-01
1. Hitta routern eller person ansvarig för routern
2. Läs vilken adress routern har, t.ex. 192.168.1.1
3. Om adressen är den ovan, sätt då manuellt din IP till 192.168.1.234 med subnetmask 255.255.255.0 (/24 i Linux) och default gateway 192.168.1.1
4. Navigera med webbläsaren till 192.168.1.1
5. Logga in med uppgifterna du hittade tillsammans med adressen i steg 2
6. Leta efter felmeddelanden, kontrollera DHCP-inställningar
7. Lyckas du inte lösa det, eller om något av steg 2-6 går fel, återställ routern. Detta görs oftast genom att ta något pinnsmalt och köra in i hålet där det står RESET. Håll in i 30 sekunder. Vissa modeller räcker med 10 sekunder. Håll in 30 för att det ska funka oavsett modell
8. Rök en fet (chilla 5 min)
9. Anslut till routern på nytt, gärna med kabel
10. Sätt automatisk IP på din dator och om det inte hoppar igång automatiskt, kör en ipconfig /renew igen
Förresten för helvete nu när jag skriver steg 10 kom jag på, du bör ha fått ett meddelande första gångerna du körde ipconfig /renew, vad står det?
Adressen till routern är "192.168.8.1". Jag är inte jätte techsavy men jag testade att skriva in IP-adressen manuellt som "192.168.8.234" och standard gateway som "192.168.8.1", gick sedan in i webbläsaren och skrev in adressen men kom ingenstans. Skrev jag rätt på standard gateway eller borde jag skriva något annat? DNS skrev jag in som 8.8.8.8 och sedan 8.8.4.4, borde jag lämna det fältet tomt istället?
Att dra en reset på routern gjorde tyvärr ingenting, inte heller att sätta IPv4 på automatisk.
ipconfig/release ger mig meddelandet "An error occurred while releasing interface Ethernet : En adress har ännu inte associerats med nätverksslutpunkten."
ipconfig/renew gav meddelandet "An error occurred while renewing interface Ethernet : unable to contact your DHCP server. Request timed out."