2023-01-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vi tycks inte få se rysslands stolta hangarfartyg Kuznetsov (med sina 13 st Mig...) i denna konflikt,

synd hade varit i linje med rysslands clownfiesta i ukraina att se den bogseras rykande genom medelhavet. (igen...)

The Real Truth About the Russian Carrier Kuznetsov
https://www.youtube.com/watch?v=dY9NVvKrlMQ&ab_channel=WardCarroll
Det hade ju annars varit grädden på moset när Адмира́л фло́та Сове́тского Сою́за Кузнецо́в med majestätisk slagsida kommer smygande med Rysslands hela arsenal av bogserbåtar, det lär dessutom krävas styv kuling motvind för att den ens ska lyckas få upp plan eftersom hela motorstyrkan används till länspumpning. Men den är snart reparerad och fit for fight, kanske redan till 200-årsminnet av ryska revolutionen.

Om västs militäranalytiker hade varit på alerten hade de sett att Kuznetsov inte var undantaget som bekräftade regeln, utan snarare genomsnittlig rysk militärkvalitet.
Citera
2023-01-17, 11:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Peskov sa aldrig att det var Ukrainas fel.
Han sa att missilen inte var siktad mot huset och ändrade riktning på grund av luftvärnet.
Ukraina vill inte veta av andra faktan än den propaganda som pumpas ut. Att Ryssland medvetet sköt mot huset

Givetvis propaganda är bland det viktigaste vapnet i konflikter oavsett sida, inte bara i detta krig utan historiskt.
Citera
2023-01-17, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Enligt en ny rapport ifrån FN har ca 7000 "civila" dött i Ukraina.
https://www.ohchr.org/en/news/2023/01/ukraine-civilian-casualty-update-16-january-2023

Det vore intressant att djupdyka i dom siffrorna och se hur många av dessa "civila" är beväpnad till tänderna med diverse vapen. Troligtvis är den siffran mycket hög.

Men sådant kritiskt tänkande är otänkbart i väst, man köper propagandan rakt av istället.

Vad grundar du det antagandet på? Magkänsla? Tror du att de som dödades häromdagen i det bostadshus som ryssarna bombade var beväpnade? Alltså på riktigt. Oskyldiga civila ukrainare dödas av det vidriga Ryssland och du synes sprida idéer som ger stöd till Ryssland!? Försök att höja dig lite.
Citera
2023-01-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det hade ju annars varit grädden på moset när Адмира́л фло́та Сове́тского Сою́за Кузнецо́в med majestätisk slagsida kommer smygande med Rysslands hela arsenal av bogserbåtar, det lär dessutom krävas styv kuling motvind för att den ens ska lyckas få upp plan eftersom hela motorstyrkan används till länspumpning. Men den är snart reparerad och fit for fight, kanske redan till 200-årsminnet av ryska revolutionen.

Om västs militäranalytiker hade varit på alerten hade de sett att Kuznetsov inte var undantaget som bekräftade regeln, utan snarare genomsnittlig rysk militärkvalitet.

Jo, finns nog en heldel statsanställda "militäranalytiker" och programerare av "krigspelssimuleringar" i väst som numera spenderar sina dagar med att fråga folk om de vill ha "plussmeny" eller inte istället....
Citera
2023-01-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför ljuger du?
Är faktiskt helt normalt att ljuga om man är lagd åt det onormala rysshållet. Förvänta därför ingen sanning från någon proryss, (en proklamation utfärdad av Kreml misstänker jag ) då sanningen skulle svida rejält att uttala och kanske rentav få en Putin-fatwa hängandes över sig.
Citera
2023-01-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Verkar vara lite snurrigt i ditt huvud gällande bakgrunden till kriget. Inte förvånande i och för sig eftersom du tidigare i tråden gjort dig känd som ryssvän. Detta är ett ensidigt krig startat av enbart ett land, Ryssland. Kriget är olagligt och i strid med folkrätten. Det oskyldigt anfallna landet, Ukraina, försöker sedan försvara sig efter bästa förmåga. Kriget är slut i samma sekund som angriparen lämnar det anfallna landet. Eftersom Ryssland i lönndom planerat detta krig har Ukraina inte haft samma möjlighet till förberedelse och bunkring av krigsmaterial m m som det anfallande landet. För att då jämna ut styrkeförhållandena hjälper omvärlden det oskyldigt anfallna offret.

Du har även fel i din analys angående varför kriget uppstått. Detta krig har uppstått för att ryssen har storhetsvansinne och på riktigt tror sig vara en högtstående kultur som behöver bre ut sig. Ingen vill dock tillhöra det efterblivna Ryssland och då tar Ryssland till våld. Simple as that.
Hej. Jag har aldrig påstått att det var speciellt smart av ryssland att gå in i Ukraina, tvärtom totalt idiotiskt och helt onödigt. Däremot tror jag att ledningen i Ryssland kommer fortsätta mörda sin egen och Ukrainas befolkning med en dåres envishet. Ett totalt meningslöst våld.
Citera
2023-01-17, 11:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ska jag kommentera detta så tror jag inte att det var medvetet.

Ryssland använde tydligen en (Nato-beteckning, AS-4 Kitchen) som är en sjömålsrobot. Den lämpar sig inte för markattacker men Ryssland börjar bli så desperata så de använder det som finns tillgängligt. Det finns ingen annan förklaring. Man använder inte en sjömålsrobot mot markmål om man inte absolut måste.

Men något har gått fel i deras programmering och styrning av roboten som gjorde att den hamnade i hyreshuset. Allt är ryskt ansvar givetvis men att de siktade på hyreshuset tror jag inte.
Enligt britterna, som ju har visat sig vara dom som har superkoll, så ska den tydligen vara extremt oprecis när den skickas mot markmål så det enda dom i princip kan sikta på är staden, var i staden den sen slår ner är mer eller mindre slumpmässigt.

Så det behövs inte någon felprogrammering, den har så pass dålig precision även när det görs rätt.
Så förmodligen inte medvetet just i det huset, däremot väldigt medvetet rätt in i en storstad.
Citera
2023-01-17, 11:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttLiggMedLars
Tack för svaren. Nej jag avskyr inte ryssland eller någon annan nation heller för den delen. Det finns idioter i alla länder men den stora majoriteten av alla människor är helt normala precis som du och jag. Och nej jag skyller inte mina tillkortakommanden på andra än på mig själv, inte du heller antar jag.
Men vi är iallafall överens om att krig är skit.
Ha en fortsatt fin dag.
Men varför sitter du och då propagerar rysk propaganda?

Ett enkelt svar är allt som behövs annars så har jag ett åt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av EttLiggMedLars
Enligt flightradar24 så har amerikanska Sikorsky helikoptrar sniffat på låg höjd i området den senaste veckan/veckorna.

Citat:
Claim: "There are coincidences...", a Telegram user opines and reports on an "American helicopter with the call sign FFAB123" that had allegedly flown "along the Nord Stream 2 route or even between the Points where the accident occurred" on September 2. The original post by the Russian think tank Vatfor listing the claims about the US helicopter received more than 1.8 million views and this narrative also spread on Twitter.

So is a US helicopter actually responsible for the alleged sabotage?

DW Fact Check: Misleading.
https://www.dw.com/en/fact-check-us-helicopter-flight-no-proof-of-sabotage-of-nord-stream-pipeline/a-63295189
Citera
2023-01-17, 11:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Polackerna har hämnd att utkräva av ryssarna för invasionen 1939, för utebliven rysk hjälp under upproret mot tyskarna 1944 och för 45 års totalitärt styre på fel sida av järnridån. En rysk attack på Polen, efter att vi sett det "väloljade" ryska krigsmaskineriet in action, lär sluta vid Röda Torget innan barnamördare v.puttin hunnit säga "jag ger mig, jag ger mig!"

Hatet är sedan gammalt.

Efter Napoleonkrigen hade Ryssland käkat opp 80% av det polsk-litauiska samväldet, och långt före det betraktades landet som ett ryskt protektorat av kejsarna i St. P.

Uppror bröt ut två gånger under 1800-talet.

Många länder i området har anledning att frukta Ryssland.
Citera
2023-01-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte i Nov köpte Indien mest olja. Men vi får väl se när statistiken kommer ut för Dec och Jan. Officiellt säljer Ryssland just nu sin Olja för 48-55 dollar efter rabatt. Rykten säger att de skriver avtal för runt 40 dollar. Rabatten emot Brent ligger just nu runt 32 procent.

Det finns två nivåer som är kritiska för Ryssland. Den ena var på 60 dollar nu troligen högre*. Lägre pris än 60+dollar så balanseras inte budgeten. Nästa steg är 30? Dollar om jag minns rätt. Går man under det priset så gör man direkt förlust att pumpa ut oljan. Det leder i sin tur till nästa problem ryssarna har.

De har svårt att stänga av sina källor. Det beror på var det ligger men problemet har ökat då utländska oljeföretag lämnar Ryssland. Problemet ligger i att om man stänger av dem så är det svårt och mycket dyrt att starta dem igen.

Allt detta påverkar Rysslands förmåga att föra krig på sikt. Nu kan man låna pengar från sig själv, men det får inflationen att gå upp. På sikt blir det jobbigt. Dessutom hur sur kommer befolkningen bli?

Indien stödjer inte Ryssland när de köper olja utan de våldtar liket.

*Hör siffror på 80 dollar för att finansiera kriget.
Kina och Indien kommer givetvis fortsätta att utnyttja barnamördare v.puttins prekära läge, råvaror till halva priset gör det billigare för Kina att köpa dem än att arrangera "folkomröstningar" i Sibirien, men det kanske dyker upp några grönklädda män borta i Norra Manchuriet, vem vet.
Citera
2023-01-17, 11:38
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Kollobratör avlöjades och avskedade direkt i Ukrainas ledning.
Hoppas att rejält straff väntar.
Bakgrunden till Peskovs lögn att höghusbombningen var Ukrainas eget fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1038892

Bra att Ukraina handlar omedelbart.

Oleksy Arestovych försöker nog fly till ryzzland snart.
Det står ju avgår. Har du svårt att läsa en så kort text.
Bara ännu ett tecken på hur det står till i "diktaturen" Ukraina.
Citera
2023-01-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Vad grundar du det antagandet på? Magkänsla? Tror du att de som dödades häromdagen i det bostadshus som ryssarna bombade var beväpnade? Alltså på riktigt. Oskyldiga civila ukrainare dödas av det vidriga Ryssland och du synes sprida idéer som ger stöd till Ryssland!? Försök att höja dig lite.

De kan inte, postmodernister tala bara sina känslors språk, de är för okunniga och efterblivna för kunskap....

Beväpnade civila är fortfarande civila, så det är endå bara ett vatnik resonemang.

något som är helt oförlåtligt i väst där skolgång är gratis, (i synnerhet i sverige där det inkluderar universitetsutbildning....)

Citat:
Are armed civilians considered combatants?
According to the definitions provided by the Geneva Conventions and their first 1977 Additional Protocols, combatants are members of national armed forces or organized groups placed under the effective control of those forces. It is this authorization to use force that distinguishes combatants from civilians.

Citat:
Are armed civilians considered civilians?
Civilians under international humanitarian law are "persons who are not members of the armed forces" and they are not "combatants if they carry arms openly and respect the laws and customs of war".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in