2023-01-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nja, krigshets och krigsplaner i Polen rapporteras det flitigt från Polen - däremot inte om ekonomiska problem och ekonomisk stagnation. Polen verkar ha stora bekymmer och då brer gärna krigshets ut sig.

Inte bara fientlighet mot Ryssland och ryssar har blivit starkare utan även fientlighet mot Tyskland och tyskar under senare år.

Polen har vissa likheter med Turkiet med sin nationalism och ju större de egna problemen blir ju större blir ilskan mot de som förorsakat dem - alltså andra.

Klart Polen ser västra Ukraina som ett område där de kan få inflytande vilket de som bekant haft tidigare i historien. (Samma med Litauen/Vitryssland för övrigt)
Vilka problem exakt är det Polen har? Den polska befolkningen har det oändligt mycket bättre än den ryska. 25% av den ryska befolkningen dras fortfarande med utedass, miljövänligt och charmigt speciellt vintertid.
Citera
2023-01-17, 11:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nja, krigshets och krigsplaner i Polen rapporteras det flitigt från Polen - däremot inte om ekonomiska problem och ekonomisk stagnation. Polen verkar ha stora bekymmer och då brer gärna krigshets ut sig.

Inte bara fientlighet mot Ryssland och ryssar har blivit starkare utan även fientlighet mot Tyskland och tyskar under senare år.

Polen har vissa likheter med Turkiet med sin nationalism och ju större de egna problemen blir ju större blir ilskan mot de som förorsakat dem - alltså andra.

Klart Polen ser västra Ukraina som ett område där de kan få inflytande vilket de som bekant haft tidigare i historien. (Samma med Litauen/Vitryssland för övrigt)

Hallå. Det finns ett land som ’krigshetsar’ och invaderar sina grannländer. Det finns ett land som gör anspråk på delar av grannländer i det området. Det är naturligtvis Ryssland
Citera
2023-01-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ryzk logik rätt från Peskow.

Då är det väl klappat och klart!
Polen "hotar" Belarus, Ryzk bundis,
Putin "tvingas" nu väl tillsammans med Belarus att invadera Polen.
Heller vad menar du??
Snacka om krigshets din skojare!
Polackerna har hämnd att utkräva av ryssarna för invasionen 1939, för utebliven rysk hjälp under upproret mot tyskarna 1944 och för 45 års totalitärt styre på fel sida av järnridån. En rysk attack på Polen, efter att vi sett det "väloljade" ryska krigsmaskineriet in action, lär sluta vid Röda Torget innan barnamördare v.puttin hunnit säga "jag ger mig, jag ger mig!"
Citera
2023-01-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Erdogan och Putin ringer varandra och leker stormaktsledare. Så gulligt, så dement.
Den uppåner hängde vill gärna komma över en lika chic bajsväska som barnamördare v.puttin stoltserar med. Turkarna är någon månad ifrån statsbankrutt, så man gör verkligen allt för att försöka skrapa ihop till att hålla sig flytande till efter valet.
Citera
2023-01-17, 11:19
Medlem
Ännu ett krigsbrott av ryssmöget. Att så medvetet skicka raketer in i civila byggnader är det absolut största tecknet på svaghet, rädsla och en desperation från den ryske diktatorn.
Ryssland har nu gått över alla gränser för att ens kallas ett utvecklat civilerat bygge när man nu i Ukraina så urskillningslöst mördar både ryssar och ukrainare för att Rysslands lille diktator skall få sin privata hämnd.
Så tiden efter Putins skräckregim kan i alla fall inte bli värre oavsett vem som tar makten i landet den saken är klar.

Bara hoppas att det demokratiska Ukraina nu får dom effektiva vapen som utlovats från väst så rysslakten kan fortsätta.
Polen, Ukrainas närmaste allierade, verkar ju gå i bräschen nu för att just mer vapen till Ukraina är av nöden då vi annars enligt Polen riskerar ett tredje världskrig relativt snart eftersom den lille diktatorn i kreml då tror sig vara oövervinnlig i allt sitt storhetsvansinne och går över gränsen.

Ukraina försvarar faktiskt i detta nu Europas östra gräns mot den ryska ociviliserade krigskåta ohyran.
Citera
2023-01-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Kollobratör avlöjades och avskedade direkt i Ukrainas ledning.
Hoppas att rejält straff väntar.
Bakgrunden till Peskovs lögn att höghusbombningen var Ukrainas eget fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1038892

Bra att Ukraina handlar omedelbart.

Oleksy Arestovych försöker nog fly till ryzzland snart.

Peskov sa aldrig att det var Ukrainas fel.
Han sa att missilen inte var siktad mot huset och ändrade riktning på grund av luftvärnet.
Ukraina vill inte veta av andra faktan än den propaganda som pumpas ut. Att Ryssland medvetet sköt mot huset
Citera
2023-01-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttLiggMedLars
En svensk tiger som du säkerligen känner till. Att gå i polemik med någon som kan gå i döden för sin övertygelse att Ukraina är det bästa som hänt mänskligheten, då är man hellre tyst eller håller med för husfridens skull. Det finns inga normalt funtade människor som gillar krig och en massa döda. Krig är fattiga människor som tvingas att döda och skada andra fattiga för att rika ska bli ännu rikare. Och det gäller på båda sidorna.

Verkar vara lite snurrigt i ditt huvud gällande bakgrunden till kriget. Inte förvånande i och för sig eftersom du tidigare i tråden gjort dig känd som ryssvän. Detta är ett ensidigt krig startat av enbart ett land, Ryssland. Kriget är olagligt och i strid med folkrätten. Det oskyldigt anfallna landet, Ukraina, försöker sedan försvara sig efter bästa förmåga. Kriget är slut i samma sekund som angriparen lämnar det anfallna landet. Eftersom Ryssland i lönndom planerat detta krig har Ukraina inte haft samma möjlighet till förberedelse och bunkring av krigsmaterial m m som det anfallande landet. För att då jämna ut styrkeförhållandena hjälper omvärlden det oskyldigt anfallna offret.

Du har även fel i din analys angående varför kriget uppstått. Detta krig har uppstått för att ryssen har storhetsvansinne och på riktigt tror sig vara en högtstående kultur som behöver bre ut sig. Ingen vill dock tillhöra det efterblivna Ryssland och då tar Ryssland till våld. Simple as that.
Citera
2023-01-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Vi levererar inte bara till en sida.

https://www.dagensps.se/bors-finans/svenska-industrijattar-levererar-till-rysslands-karnvapen/

Atlas Copco, Sandvik, SKF är djupt involverade i rysk kärnvapentillverkning.
Alltmedan SAAB- Bofors Dynamics tillverkar och säljer P-skott m/86 och NLAWS (pv-robot 57) till Ukraina. Allt till god förtjänst.

En av de stora fördelarna med att vara neutral. Man kan tjäna pengar oavsett vilken sida som blir förintad.

The Wallenberg way. The humanitarian superpower way.

Sverige "skänker" även pengar till ukraina och ryssland (fortfarande...) via SIDA
Citera
2023-01-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ifall en invasion hägrar ja.

Ukraina är inte det bästa som hänt mänskligheten men ska men välja mellan Ryssland och Ukraina som fallet är här så är det lätt att veta vilka som blivit invaderade av en stormakt.

Bra, då borde du avsky Rysslands lögner och förstå att enda sättet för att få mindre av liknande i framtiden är att stoppa Ryssland och visa övriga världen (och andra diktaturer) att offensiv krigföring mot fredliga länder är inte rätt sätt.

(Men jag gissar nog att det handlar om HBQT för dig. Du gillar inte ett samhälle med mångfald. Du kanske som många gör ser ditt egna misslyckande som Sveriges fel. Sticker priserna och du inte får råd med saker så är det Sveriges fel och inte någon annans.)
Tack för svaren. Nej jag avskyr inte ryssland eller någon annan nation heller för den delen. Det finns idioter i alla länder men den stora majoriteten av alla människor är helt normala precis som du och jag. Och nej jag skyller inte mina tillkortakommanden på andra än på mig själv, inte du heller antar jag.
Men vi är iallafall överens om att krig är skit.
Ha en fortsatt fin dag.
Citera
2023-01-17, 11:26
Medlem
Regeringsbildares avatar
Enligt en ny rapport ifrån FN har ca 7000 "civila" dött i Ukraina.
https://www.ohchr.org/en/news/2023/01/ukraine-civilian-casualty-update-16-january-2023

Det vore intressant att djupdyka i dom siffrorna och se hur många av dessa "civila" är beväpnad till tänderna med diverse vapen. Troligtvis är den siffran mycket hög.

Men sådant kritiskt tänkande är otänkbart i västmedia, man köper FNs snyfthistoria rakt av istället med deras bilder på kvinnor och barn som motiv.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2023-01-17 kl. 11:28.
Citera
2023-01-17, 11:26
Medlem
HBTQ-stormaktens förluster är förvånansvärt höga. Troligen har det kommit in ett stressmoment i krigsledningen där Gerasimov har fått i uppdrag att piska fram bögarmén till Donbass yttre gränser till den 31 mars. Förlusterna är ohållbara, dom eventuella territoriella vinster man gör kommer att förloras när man utarmar bögarmén och diskriminerar dom transsexuella individerna.

Vi räknar in 870 nya eliminerade och är uppe i totalt 116950 utplånade. Dygnsnittet under 327 dagar har stigit till 357 st.
Vi flyttar gränsen för 200.000-jubileumet framåt nu till den 16:e juli med bibehållet normtal av 460 eliminerade per dygn. På årsdagen den 24 februari räknar vi med 134430 befriade kriminella fascister, det sker hela tiden förbättringar men naturligtvis kommer dagar med mindre förluster.

Materiella förluster är goda, 3 utslagna tanks är ganska dåligt men i gengäld har vi 11 utslagna bepansrade stridsfordon, 5 förstörda artilleripjäser och 3 st eliminerat bögigt raketartilleri.

Bögfederationen är i en allvarlig kris.
Citera
2023-01-17, 11:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ännu ett krigsbrott av ryssmöget. Att så medvetet skicka raketer in i civila byggnader är det absolut största tecknet på svaghet, rädsla och en desperation från den ryske diktatorn.
Ska jag kommentera detta så tror jag inte att det var medvetet.

Ryssland använde tydligen en (Nato-beteckning) AS-4 Kitchen som är en sjömålsrobot. Den lämpar sig inte för markattacker men Ryssland börjar bli så desperata så de använder det som finns tillgängligt. Det finns ingen annan förklaring. Man använder inte en sjömålsrobot mot markmål om man inte absolut måste.

Men något har gått fel i deras programmering och styrning av roboten som gjorde att den hamnade i hyreshuset. Allt är ryskt ansvar givetvis men att de siktade på hyreshuset tror jag inte.
Senast redigerad av Conception 2023-01-17 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in