2023-01-15, 18:58
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du har redan fått lånet beviljat av banken och du har redan köpt bostaden. Det är ingen skillnad mellan om du får sparken 10 minuter efter att lånet blev beviljat eller om det dröjer 10 år. Banken räknar med att det finns en överhängande risk att låntagare är arbetslösa en del av tiden.

Om du däremot har blivit varslad innan lånet blev beviljat och du undanhållit banken denna information så kan du hamna i fängelse för brott mot borgenär. Straffet kan bli 2 år i fängelse.
Det du skriver här kommer aldrig att bli aktuellt så länge man kan betala sin skuld. Så sluta skrämma upp folk i onödan.

Jag var själv i liknande situation som TS i början av min bostadskarriär. Jag låtsades som det regnade och inget hände.
Citera
2023-01-15, 19:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det du skriver här kommer aldrig att bli aktuellt så länge man kan betala sin skuld. Så sluta skrämma upp folk i onödan.

Jag var själv i liknande situation som TS i början av min bostadskarriär. Jag låtsades som det regnade och inget hände.

Bara för att du begick ett brott utan att åka dit betyder ju inte det att det är ok? Banken kommer ju inye att få veta det om inte någon berättar/slutar betala. Men det betyder ju inte att det är ok att göra så.
Citera
2023-01-15, 19:06
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Bara för att du begick ett brott utan att åka dit betyder ju inte det att det är ok? Banken kommer ju inye att få veta det om inte någon berättar/slutar betala. Men det betyder ju inte att det är ok att göra så.
Gäsp, Bror Duktig. Det är inte ok att gå mot röd gubbe heller...

Till TS; så länge du vet att du kommer att kunna betala dina månadskostnader för lånet kommer inget att hända.
Citera
2023-01-15, 19:47
Medlem
Citat:

Till TS; så länge du vet att du kommer att kunna betala dina månadskostnader för lånet kommer inget att hända.

Okej, det verkar vara konsensus här. Dessutom gör man ju inget medvetet fel, utan man kan inte rå för om man blir av med jobbet efter att man skrivit på för bostaden.

Rent ekonomiskt bör det inte vara några konstigheter, om inte räntan sticker ordentligt. Då skulle vi faktiskt kunna leva på en lön.
Citera
2023-01-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Så vad ska man göra ifall man hamnar i en sånn situation? Ponera att man skriver på kontraktet, vilket är bindande. Sen dagen efter blir man kickad. Vad anser du är korrekt tillvägagångssätt?
Citera
2023-01-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så vad ska man göra ifall man hamnar i en sånn situation? Ponera att man skriver på kontraktet, vilket är bindande. Sen dagen efter blir man kickad. Vad anser du är korrekt tillvägagångssätt?
Då är ju kontraktet klart så då är lånet beviljat. Som jag skrev så spelar det ingen roll om det är 10 minuter efter avtalet skrevs eller om det är 10 år. Om du däremot blivit varslad innan lånet blev beviljat så är du skyldig att informera långivaren.
Citera
2023-01-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Klart det är så - jag ville ha mercedes S-klass när jag var 18 år o byta vart 3je år o så ville jag
ha 100 kvm hus med 200 kvm garage - värstingsstereo - värsta skinnmöblerna osv - resa runt
o världen - äga hyreshus där andra betalade - men tvingades nöja mig med en gammal bil o
hyresOrättsetta. Men jag vägrade att skuldsätta mig

Men om man behöver 4-5 miljoner är ju löne- o samhälssystemet sjukt när det inte går att uppnå.

Men invandrarna Ilja o Laszlo har båda blivit miljardärer - Ilja dock på kortare tid än Laszlo

Du måste inse att vi som lever på detta sätt (jag är likadan) att vi är dom udda i samhället och detta kommer ej bli någon norm.

Jag är också av attityden att om jag ej kan casha någon så avstår jag detta gäller ÄVEN bostad tog ett par år för mig o casha en lägenhet men känslan av lugn nör man ej sitter på lån nör marknaden svänger är guld värd.

Men jag kommer ej bo i villa och köra ny bil vid 30 speciellt om jag vill bo I Stockholm detta är saker man "försakar" nör man ej tar lån men för mig är.det värt det men långt ifrån alla tycker det speciellt inte om man vill bilda familj etc innan man blir allt för gammal och det förstår jag.
Citera
2023-01-16, 00:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Vad jag anser spelar mindre roll rent juridiskt. Som sagt var, ingen kommer märka något.
Citera
2023-01-16, 11:58
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Men vad är trasigt i din hjärnbalk? Ts skriver om ett "potentiellt" scenario. Jag förklarar att det är ett brott, då ts i sitt scenario måste få all fakta för att kunna väga in.

Även om jag har svårt att se att någon skulle kolla upp detta blir det ju ett brott om TS bryter mot avtalet för lånelöftet.

Även om jag går mot röd gubbe då och då, är jag ju då medveten om att bilarna har grönt, så att kam bedömma riksken för att gå? Eller går du bara rakt ut i gatan?
Citera
2023-01-16, 12:06
Medlem
Har varit där... inga problem alls
Citera
2023-01-16, 12:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Okej, tack för svar. Är just nu inte i den situationen, men jag och frugan håller på och letar hus och dylika tankar slår mig ibland. Vad gäller möjligheten att klara ekonomin så kommer jag inte köpa ett hus som vi inte klarar omkostnaderna på vid två a-kassor.

Så slutsatsen är: bara vara glad och låtsats om ingenting om det skulle ske.

Jag vet att nordea har någon form av försäkring man kan ta så tar banken kostnaden om någon blir sjuk, dör, arbetslös eller liknande. Har inte lusläst hur det funkar så läs på ordentligt innan du tecknar. Säkert en del finstilt.

Jag har inte själv denna försäkring.
Citera
2023-01-17, 10:09
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Att spara 4-5 miljoner är tyvärr inte rimligt. Vi vill bo i hus när vi är unga och har energi, inte när vi är 50

Ditt övriga dravel är off topic
Men i så fall är det bara att låna till marknadsränta och se glad ut! Obs marknadsränta är runt 7 %. Lycka till nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in