2023-01-16, 17:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kanal på Youtube sprider rykte att Frankrike ska leverera Leclerc MBT till UAF haha. Enbart ett rykte och även om det skulle ske så är det ju väldigt få isf. Typ som UK med Ch ungefär.

https://youtu.be/y17uEcVl5Ls

Væl.., reservdelar till Leo2, Challenger2 och nu då ev. lite Leclerc oxå ! Kan bli surr med att hålla tillræckligt med reservdelar "hær och dær" då !

Inte før att jag skulle ha något emot det. Dvs Leclerc till Ukraina.
Citera
2023-01-16, 17:15
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Västerländsk ekonomi, i synnerhet EU:s, har drabbats betydligt hårdare än Rysslands.
Nej, det har den inte. Ekonomin i väst går bättre än den ryska. Ryssland har snart passerat det första året av sanktioner- det är bara fyra år kvar till dess att sanktionerna fullständigt lamslagit det ryska samhället. Under tiden fortsätter den västliga ekonomin växa och styra bort från all gas- och oljeanvändning. Jag sa styra bort- inte helt sluta- det är många år dit ännu.

Rysslands export är sjunkande, Rysslands import är sjunkande, Rysslands produktion är sjunkande, Rysslands befolkningstillväxt är sjunkande. Allt pekar just nu nedåt för Ryssland. Jag vet att ni proryssar ställer ert hopp till fattigmansorganisationen BRICS men de är oförmögna att handla av Ryssland på ens de halva nivåer som väst tidigare gjorde. Brasilien är nära konkurs. Sydafrika är fattigt. Indien handlar vad de precis måste ha- om det är billigt o realiserat tillräckligt nog. Kina köper och säljer i den mån de vågar... för att ej hamna i någon sorts embargo från väst.

Allt det jag anfört är förenklat men det är ungefär så det ser ut. BRICS är bara en fantasi för våra konspirationsteoretiker.
Senast redigerad av annica, sthlm 2023-01-16 kl. 17:18.
Citera
2023-01-16, 17:17
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
vänsterstofilen och Kreml-fyllot lever i en alternativ verklighet där det inte spelar någon roll att Rysslands BNP är 1/25 av USA + EU + UK. Han tror ändå att den ekonomiske dvärgen kan vinna en utdragen konflikt med väst, trots att USA spenderade mer än hela Rysslands försvsrsbudget per år i Afthanistan. I två decennier, utan nämnvärd inrikespolitisk debatt.

Siffror betyder inget i den verkligheten, bara ideer om råvarutillgångar och hur självförsörjande ett land är.

Du går från klarhet till klarhet. I ett krig med sanktioner så spelar det alltså ingen roll huruvida ett land är självförsörjande eller ej? Om dina amatörmässiga kalkyler stämde så skulle ju Ryssland ha varit besegrade sedan länge. Ändå är de starkt på offensiven i Donbass.
Citera
2023-01-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ryssland håller ju på att knäcka både Ukraina och väst just nu i skrivande stund. Har ryssarna en historia av att ge upp?

Ja faktiskt. de var en vassalstat till mongolerna (dvs Grand Duchy of Moscow var) i lite mer än 200år.

innan dess var de bara en samling byar och städer "ägda" av Kiev-rus (kievriket)

Citat:
Dessutom har du fel om rysk ekonomi. Västerländsk ekonomi, i synnerhet EU:s, har drabbats betydligt hårdare än Rysslands.

Nejdå. vi har fortfarande tillväxt i europa. russia , not so much....
Citera
2023-01-16, 17:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ryssland håller ju på att knäcka både Ukraina och väst just nu i skrivande stund. Har ryssarna en historia av att ge upp? Dessutom har du fel om rysk ekonomi. Västerländsk ekonomi, i synnerhet EU:s, har drabbats betydligt hårdare än Rysslands.

Du måste nog førklara mig något nu, før jag bara inte begriper det. Du hævdar att kriget går som på ræls før Ryssland.

Om så, varfør sparkas generalerna varje månad då ?

(om allt går som planerat, så får ingen sparken)
Citera
2023-01-16, 17:20
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Washington Post gör lite som Askungen när det gäller Bakhmut. "Vad är väl en bal på slottet?" "Bakhmut är ändå inte viktigt, så ryssarna kan få det." Samtidigt är de flesta seriösa militära bedömare överens om både Soledars och Bakhmuts stora strategiska betydelse. Washington Post är maktens megafon i USA. Det här visar hur pressade neocons är i USA.
Vi läser kanske olika media. Jag är snål men har Omni+ och har därmed tillgång till viss internationell media.

Mitt minne är att för några månader sedan fanns det artiklar om varför Ryssland lägger så mycket krut i Bakmut när det är en relativt liten stad. Men den senaste par månaderna har det rapporterats att även om Bakmut är litet så är det viktigt för Ryssland att inte tappa det för dess strategiska läge.
Citera
2023-01-16, 17:20
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du måste nog førklara mig något nu, før jag bara inte begriper det. Du hævdar att kriget går som på ræls før Ryssland.

Om så, varfør sparkas generalerna varje månad då ?

(om allt går som planerat, så får ingen sparken)

Det är felaktigt att Surovikin har sparkats. Han har fått en annan position i kriget, som inte alls handlar om någon kritik mot hans insats. Det är västpropaganda.
Citera
2023-01-16, 17:22
Medlem
Är de någon som vet varför putin fick för sig att terrorbomba ett bostadshus och med det medvetet mörda civila ska få Ukraina att förlora stridsviljan att försvara sitt land mot total utrotning?
Citera
2023-01-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ryssland håller ju på att knäcka både Ukraina och väst just nu i skrivande stund. Har ryssarna en historia av att ge upp? Dessutom har du fel om rysk ekonomi. Västerländsk ekonomi, i synnerhet EU:s, har drabbats betydligt hårdare än Rysslands.
Nej, när väst "drabbas" av dåliga tider innebär det bara att Thailand får färre inkomster. Lite orättvist men inget i jämförelse med vad Ryssland drabbas av.

Rysslands problem är att de inte kan producera något. Det blir dåliga tider snabbt då.
Citera
2023-01-16, 17:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det finns en möjlighet att Ukraina retirerar från Bakhmut. Tydligen på inrådan av Pentagon. Det förekommer även uppgifter om ett möjligt trupptillbakadragande i Washington Post. Om detta stämmer så är det strategiskt klokt. Det finns även information gällande att det ukrainska luftvärnet i hög grad misslyckats med att skjuta ner missiler med speciella egenskaper som vertikal angreppsvinkel mot målet i MACH 4-5. Frågor på det? Lyssna på videon.

Kiev Says Cannot Shoot Down Ballistic, Supersonic Missiles; WaPo Says Kiev May Retreat From Bakhmut

https://www.youtube.com/watch?v=uwQliMyrjPQ

Aha, det är sån här skit du kommer med dina hårresande påståenden ifrån. Scrollade ner och kollade rubrikerna på denne tjommes videos. Rakt igenom ryssvänligt. Helt igenom partiskt fyllo.
Citera
2023-01-16, 17:25
Medlem
ragingcows avatar
Tänker på hur länge Ukraina kan förlita sig på att väst ständigt levererar avancerande vapensystem? Om Ukrainas vapen tar slut/förstörs eller saknar ammunition att använda, kommer de kunna vinna mot Rysskand i ett mer grisigt infanterikrigsföring likt den som Ryssland kör med nu?
Citera
2023-01-16, 17:25
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Aha, det är sån här skit du kommer med dina hårresande påståenden ifrån. Scrollade ner och kollade rubrikerna på denne tjommes videos. Rakt igenom ryssvänligt. Helt igenom partiskt fyllo.

Då får du komma med motbevis på att påståendena inte stämmer, vilket du inte kommer att lyckas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in