Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Du är riktigt falsk du! Det finns tonvis med bevis för att RySSland, medvetet, ger sig på civila och civil bebyggelse i Ukraina, (och givetvis tidigare i Syrien och Tjetjenien). Det tillhör den rySSka cancersvulstens "normala" barbariska krigföring!
Slava Ukraini!
När det gäller bostadshuset som dödade en massa civila i Dnjepro finns det vittnen i staden och även filmer som visar att den ryska roboten träffades av ukrainsk luftvärn och sedan pga detta träffade bostadshuset.
Jag tycker faktiskt det är bra att diskutera en sak i sänder men du drar in egna påståenden om andra händelser och till och med krig när du helt enkelt håller med mig.
Jag tror visst rysk propagandaapparat både ljuger och undanhåller hela sanningen om krigshändelser.
För övrigt tror jag faktiskt båda parter i detta krig ljuger båda om saker - var och en för att verka starkare.
Det snabba ryska intagandet av Soledar tror jag är ett bra exempel på ovanstående.
Rysk propaganda framställer det som att ukrainska soldater tappat stridsviljan och släppte ryssar igenom och inte längre litar på sina befälhavare. (Jag trodde på detta till en början men jag tror nu det var önsketänkande)
Ukrainsk propaganda säger att ryssarna utförde självmordsmassanfall så Ukraina drog sig undan när de dödat klart från den obetydliga/strategiskt oviktiga staden.
Sanningen om Soledars fall verkar vara att ukrainska befälhavare inte skyddat fälten nordväst om staden så ryssarna (kanske armeförband?) kunde tränga förbi norr om staden och sedan skära av försvaret.
Nu efter inringningen av Soledar och nästan panikartade flykten verkar Ukraina inte upprättat en säker försvarslinje vid järnvägen så ryssarna nådde den snabbt.Tror inte försvarsviljan i Ukraina har skadats av Soledars fall - men däremot tilliten till armens befälsföring.