2023-01-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprak69
God jul Flashbackare,

jag inser att det är litegrann att blotta strupen att starta ett sånt här ämne. Men låt mig åtminstone försöka förklara att jag aldrig haft för avsikt att ligga samhället till last. Jag har jobbat och slitit och kanske till och med uträttat lite samhällsnytta under mitt vid det här laget ganska långa yrkesliv. Avhändat mig en tredejedel av mina inkomster till kollektivet, vilket vi ju gör i Sverige.

En kombination av dåliga gener och för tunga lyft har kommit ikapp mig. Jag har opererat ryggraden vid två tillfällen. Den senaste operationen var ett riktigt bottennapp. Det är smärta och begränsad rörlighet dygnet runt. Gillar inte morfin, så det är inte ett altenativ.

Jag har försökt undvika sjukskrivningar och trott på läkares taffliga uppmuntran om att det kanske nog troligen möjligen blir bättre, nån gång. Jobbar idag vid ett skrivbord men det kommer banne mig inte att funka fram till pensionen. Försöker i skrivande stund hitta en läkare som åtminstone kan ge en förklaring och en prognos. Det är ju lättare att stå ut då.

Men. Om jag blir lämnad i sticket av sjukvården (det är klart att jag blir). Vad återstår? Jag kan tänka mig att prova andra jobb, "rehabilitering" etc. Men om smärtan inte blir bättre kommer jag att behöva ligga under en filt tills döden tar mig. Och under den tiden är det bra om jag kan betala hyran och köpa kaffe.

Härav min fråga. Vem bestämmer vem som får sjukersättning? Beräknas den på mitt SGI? Är den oåterkallerlig eller kan man börja jobba igen om man blir bättre? Måste jag vara skriven i Sverige eller kan jag hyra en koja under en palm någonstans? Tacksam för input.
Att bli sjukskriven för ont i ryggen är verkligen det sämsta du kan göra för dig själv.

Då kommer du få ett helt förfärligt liv.

Om du är man så ska du ordna testosteron, injicerbart testosteron och injicera 70mg (utan molekylvikt) var 7e dag.

Alla ni män med ont i ryggen kommer att tacka mig.

Jag trodde själv att var dömnd till att gå i ryggsmärtor men så prövade jag TRT.

Jag har inte haft ont i ryggen sedan 2016.

Testa för fan!
Citera
2023-01-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Haha. Nej.

Är det inte normalt att bli sjukskriven för psykisk ohälsa?
Citera
2023-01-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är det inte normalt att bli sjukskriven för psykisk ohälsa?

Jo, det är väl en av de vanligaste diagnoserna vid både sjukpenning och sjukersättning.

Hur ska du ha det egentligen? Är det sjukpenning vid sjukskrivning eller sjukersättning (tidigare kallad förtidspension) du vill ha? Du skrev i och för sig ”skjulersättning” i ditt förra inlägg, men det vet jag inte vad det är.
Citera
2023-01-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jo, det är väl en av de vanligaste diagnoserna vid både sjukpenning och sjukersättning.

Hur ska du ha det egentligen? Är det sjukpenning vid sjukskrivning eller sjukersättning (tidigare kallad förtidspension) du vill ha? Du skrev i och för sig ”skjulersättning” i ditt förra inlägg, men det vet jag inte vad det är.

Det är sjukpenning jag menar Jag vill ha.

Jag har inte vart sjukskriven tidigare.

80% av lönen om jag hängt med.
Citera
2023-01-15, 20:49
Medlem
Citat:

Då ska du be läkaren skriva ett intyg för sjukpenning och detta skickas till Försäkringskassan. Om de beviljar sjukpenning är en helt annan sak…
Citera
2023-01-15, 21:29
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Då skriver du i fel tråd
Citera
2023-01-15, 21:34
Medlem
Oseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Att bli sjukskriven för ont i ryggen är verkligen det sämsta du kan göra för dig själv.

Då kommer du få ett helt förfärligt liv.

Om du är man så ska du ordna testosteron, injicerbart testosteron och injicera 70mg (utan molekylvikt) var 7e dag.

Alla ni män med ont i ryggen kommer att tacka mig.

Jag trodde själv att var dömnd till att gå i ryggsmärtor men så prövade jag TRT.

Jag har inte haft ont i ryggen sedan 2016.

Testa för fan!

Har du någon sida man kan kolla på det här lite närmare på om man vill veta lite siffror och om man måste ta pauser osv?
Citera
2023-01-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Då ska du be läkaren skriva ett intyg för sjukpenning och detta skickas till Försäkringskassan. Om de beviljar sjukpenning är en helt annan sak…

Finns det några nuffror på hur många dom beviljar.
Citera
2023-01-16, 12:11
Medlem
bogslayers avatar
Tveksamt att du får sjukersättning pga ryggont. De kommer bara neka dig för att du kan ta ett vanligt förekommande arbete på arbetsmarknaden.

Ja du kan återgå i arbete när du vill, trots att du blir beviljad sjukersättning. Det är bara att du hör av dig till kassan och meddelar det så att du inte längre får ersättning från dem.

Det beviljas ganska få sjukersättningar generellt sett. Kontakta kassan och se om de kan ta fram antalet som beviljats. Reglerna har luckrats upp något för de som under 20-30 år haft ett slitsamt yrke, samt för de som är över 62 år.
Citera
2023-05-19, 00:18
Medlem
krävs man delta på aktiviteter osv när man har sjukersättning?

Är det annorlunda från kommun till kommun?
Syftar alltså på sjukersättning och ej aktivitetsersättning.
Citera
2023-05-19, 01:14
Det tror jag inte, du är ju sjuk. Vad skulle det vara för aktiviteter? De jag vet som blivit bedömda som för sjuka för att jobba psykiskt bla. Det verkar bara gå hemma och håva in cash.
Citera
2023-05-19, 01:30
Medlem
procentarns avatar
Ingen myndighet kan kräva det så länge sjukersättningen är 100%.

Men vanligt folk kan ha konstiga idéer om att du borde sitta på någon dagverksamhet med hänvisning till att "det är bra för dig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in