2022-11-01, 21:53
Medlem
Alla möjliga prövningar till jobb ska vara utdömda, tex har du haft daglig verksamhet, praktik, jobb med lönebidrag, utredning av arbetsförmedlingen och så vidare. Kan du kanske jobba kan man få 50% och 75% ersättning, få 100% krävs det att du aldrig kan ha något jobb i praktiken, du har för stora krav. Att ha funktionsvaration betyder inte man har rätt till sjukersättning, det ska inte gå att anpassa en anställning på ett företag helelr.
Citera
2022-11-02, 00:27
Medlem
Det är ett nålsöga att komma igenom. Aktivitetsersättningen fram till man fyller 30 är medelsvår att få. Dock så försvinner ju den möjligheten som du själv skriver vid 30 och då är det sjukersättning som gäller. Den är otroligt svår att få till. Minsta lilla det står att du kan arbeta i utredningen och man är körd.

Så jag skulle säga att 90% beror på hur väl din utredning är gjord och hur väl man beskrivit din funktionsnedsättning.
Citera
2022-11-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Sjukersättning är ju bidragssystemets rolls royce. Lägg upp din dag som Du vill, ingen skyldighet till arbetsinställelse.

Låter jättebra va???
Ska jag lägga upp min ständiga värk som gör mig handikappad också?
Det är fan ingen RR att gå med värk och tvingas till att ta höga doser av narkoklassade läkemedel.
Inte heller någon RR att aldrig kunna sova mer än 2 tim åt gången!!
Jag jobbade på oerhört höga doser medicin innan det inte gick längre.
Det är fan ingen dans på rosor att leva så här.

Det är inte ens en gammal rostig bil (valfritt märke)
Citera
2022-12-06, 14:50
Medlem
Sjukersättning och invandrare

Måhända postar jag helt vorkehrt, då får moderatorn omallokera.

Är som så att jag undrar hur vanligt det är med sjukersättning hos invandrare i Sverige. Hur ser den etniska fördelningen av aktivitets-och sjukersättning ut?
Citera
2022-12-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Måhända postar jag helt vorkehrt, då får moderatorn omallokera.

Är som så att jag undrar hur vanligt det är med sjukersättning hos invandrare i Sverige. Hur ser den etniska fördelningen av aktivitets-och sjukersättning ut?

Väldigt vanligt, många med invandrarbakgrund har det. Deras anledning är att dom inte kan jobba för att dom har svårigheter att möta arbetsmarknadens kriterier.

Plus att svenskar utför ett bättre jobb.
Citera
2022-12-22, 08:13
Medlem
Aprak69s avatar
Sjukersättning - vem kan få och hur går det till?

God jul Flashbackare,

jag inser att det är litegrann att blotta strupen att starta ett sånt här ämne. Men låt mig åtminstone försöka förklara att jag aldrig haft för avsikt att ligga samhället till last. Jag har jobbat och slitit och kanske till och med uträttat lite samhällsnytta under mitt vid det här laget ganska långa yrkesliv. Avhändat mig en tredejedel av mina inkomster till kollektivet, vilket vi ju gör i Sverige.

En kombination av dåliga gener och för tunga lyft har kommit ikapp mig. Jag har opererat ryggraden vid två tillfällen. Den senaste operationen var ett riktigt bottennapp. Det är smärta och begränsad rörlighet dygnet runt. Gillar inte morfin, så det är inte ett altenativ.

Jag har försökt undvika sjukskrivningar och trott på läkares taffliga uppmuntran om att det kanske nog troligen möjligen blir bättre, nån gång. Jobbar idag vid ett skrivbord men det kommer banne mig inte att funka fram till pensionen. Försöker i skrivande stund hitta en läkare som åtminstone kan ge en förklaring och en prognos. Det är ju lättare att stå ut då.

Men. Om jag blir lämnad i sticket av sjukvården (det är klart att jag blir). Vad återstår? Jag kan tänka mig att prova andra jobb, "rehabilitering" etc. Men om smärtan inte blir bättre kommer jag att behöva ligga under en filt tills döden tar mig. Och under den tiden är det bra om jag kan betala hyran och köpa kaffe.

Härav min fråga. Vem bestämmer vem som får sjukersättning? Beräknas den på mitt SGI? Är den oåterkallerlig eller kan man börja jobba igen om man blir bättre? Måste jag vara skriven i Sverige eller kan jag hyra en koja under en palm någonstans? Tacksam för input.
Citera
2022-12-22, 08:17
Medlem
vadsadusadus avatar
Här kan du läsa allt om sjukersättning på Försäkringskassans hemsida. Det är de som beslutar om sjukersättning.

https://www.forsakringskassan.se/pri...jukersattning-
Citera
2022-12-22, 08:20
Medlem
Chansen att du skulle bli förtidspensionerad för att du har ont i ryggen är låg.

Försök söka vård för dina besvär istället. Har du fått någon diagnos?
Citera
2022-12-22, 08:21
Citat:
Ursprungligen postat av Aprak69
Beräknas den på mitt SGI?
Lycka till med det, du kommer att bli "utredd" i några år och din SGI kommer att sjunka som en sten under den perioden...
Citera
2022-12-22, 08:23
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Chansen att du skulle bli förtidspensionerad för att du har ont i ryggen är låg.

Japp. Jag tror jag uttryckte mig oklart. Det är inte diffust ont i ryggen utan spinal stenos, artros på ryggraden. Det är redan diverse muttrar och skruvar och brickor på plats, rent operativt finns det inget mer att göra. Självklart skulle jag kunna ta tunga smärtstillande livet ut, men vetefasen vilket jobb som skulle passa en sån zombie..Politiker kanske?
Citera
2022-12-22, 08:25
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Lycka till med det, du kommer att bli "utredd" i några år och din SGI kommer att sjunka som en sten under den perioden...

Misstänkte det.
Citera
2022-12-22, 08:35
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise

Hehehe, söka vård, vart då menar du? Något annat land? Du kanske inte läste TS men han har redan sökt vård i Tzverge och visst blivit opererad, men med dåligt resultat och nu vill smjukvården tappa TS som en het potatis.

Det stämmer att FK fixar sjukpensionen som din allmänna bananläkartönt skriver till FK (bönebrev) men chansen att ansökan hamnar i papperskorgen är enorm. Det är nog typ 99 % även om utredd spinalstenos faktiskt i ärlighetens namn borde vara 75/25, så är det nog snarare 25/75. Kvinnor och blattingar har förtur även på denna fronten. Så är du inget av det ligger du redan pyrt till. Men även dessa grupper har det avsevärt svårare nu än på 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in