2023-01-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
vanligt jävla vatten på flaska kostar 15-20 spänn. färskpressad ekologiskt juice kostar 35-40 spänn..,

Vet inte var du köper det men på Willys.se ser jag att vatten kostar 7,90 kr per flaska och 5,27 kr/l.

Personligen tycker jag det inte är fel med full moms på läsk, men frågan är hur mycket administrationen kostar och om fler varor borde ha annan momssats.
Citera
2023-01-16, 09:51
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwixx
Livsmedelsverket vill att skatten höjs på läsk och andra drycker med socker, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Anledningen är att allt fler får sämre hälsa på grund av vad de äter och dricker.

– Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna, utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Hittills har 85 länder infört en skatt på sötade drycker, något som lett till att konsumtionen minskat.

länk: https://sverigesradio.se/artikel/livsmedelsverket-kraver-atgarder-mot-daliga-matvanor

---------------------------------------------------

Hej,

Jag är en socker beroende person, gillar mina efterrätt och snackas därför denna inlägg, tack

Då var det sockret igen, sprit/tobak/snus höjdes 5%(Kan vara mindre)

Men varför är hela världen emot socker?

Företaget byter socker till Artificiellt sötningsmedel som redan är ett het diskussion om vad som är farligare, socker eller Artificiellt sötningsmedel.

Båda två har sina fördelar och nackdelar men ändå är sockret den enda som är "naturlig"

-------------------------------------

Jag ställer mig fortfarande att Alkohol/Tobak gör mer skada än socker.

Endast Snus och socker som inte dödar folk omkring sig.

Alkohol - skapar våld (Se varenda sport event), onyktra på vägen (Polis och andra myndigheter har kört onyktra och kört på folk) dessa skadar och dödar i årliga fas.. Yngsta var 1 år (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL4Po9/hon-var-det-enda-barn-jag-hade-kvar)

Tobak - forskning av cancer framkallning och ge andra genom rökningen (Sant när man få cancer kan vara inom 1 år eller 50 år, endast 10-15% av dom få de men resterande dör av andra skäl som hjärtinfarkt et c men ändå fakta)

Men även WHO skriker om detta

https://www.who.int/news/item/13-12-2022-who-calls-on-countries-to-tax-sugar-sweetened-beverages-to-save-lives#:~:text=The%20WHO%2 0manual%20highlights%20the,Africa%2C%20and%20the%2 0United%20Kingdom.

Typiskt Sverige! Myndigheterna ska lägga sig i vad folk ska dricka nu också! Den här jävla kärringen Åsa ska bara fara åt helvete!
Citera
2023-01-16, 09:58
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Livsmedelsverket vill att skatten höjs på läsk och andra drycker med socker, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Anledningen är att allt fler får sämre hälsa på grund av vad de äter och dricker.

– Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna, utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Hittills har 85 länder infört en skatt på sötade drycker, något som lett till att konsumtionen minskat.

länk: https://sverigesradio.se/artikel/livsmedelsverket-kraver-atgarder-mot-daliga-matvanor

Hej,

Jag är en socker beroende person, gillar mina efterrätt och snackas därför denna inlägg, tack

Företaget byter socker till Artificiellt sötningsmedel som redan är ett het diskussion om vad som är farligare, socker eller Artificiellt sötningsmedel.

Båda två har sina fördelar och nackdelar men ändå är sockret den enda som är "naturlig"

Alkohol - skapar våld (Se varenda sport event), onyktra på vägen (Polis och andra myndigheter har kört onyktra och kört på folk) dessa skadar och dödar i årliga fas.. Yngsta var 1 år (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL4Po9/hon-var-det-enda-barn-jag-hade-kvar)

Tobak - forskning av cancer framkallning och ge andra genom rökningen (Sant när man få cancer kan vara inom 1 år eller 50 år, endast 10-15% av dom få de men resterande dör av andra skäl som hjärtinfarkt et c men ändå fakta)

https://www.who.int/news/item/13-12-2022-who-calls-on-countries-to-tax-sugar-sweetened-beverages-to-save-lives#:~:text=The%20WHO%2 0manual%20highlights%20the,Africa%2C%20and%20the%2 0United%20Kingdom.
Ordet socker nämns inte i reportaget från Ekot. Så en eventuell åtgärd kan kanske vara tänkt att riktas även mot konstgjorda sötningsmedel.
Citera
2023-01-16, 10:01
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:

Hej,

Visst är alkohol och tobak farligar än socker, just därför är det hiskelig hög skatt för just alkohol och skatt. Så jag förstår inte varför använder dessa som ett argument MOT sockerskatt.
Citera
2023-01-16, 10:05
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Amen för i helvete vad ere för pissregering vi röstat fram?!?!
Sänk skatten på det som är nyttigt istället för lägga till skatt efter skatt efter skatt.. vanligt jävla vatten på flaska kostar 15-20 spänn. färskpressad ekologiskt juice kostar 35-40 spänn..,

"Vanligt jävla vatten" på flaska är helt onödigt eftersom sveriges kranvatten är helt ok att dricka. Det är inte som intet att man säger "det är inte vatten man säljer, det är plastflaskan...."

Men, ja, man borde sänka skatten på basvaror smat frukt och grönt.
Citera
2023-01-16, 10:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Amen för i helvete vad ere för pissregering vi röstat fram?!?!
Sänk skatten på det som är nyttigt istället för lägga till skatt efter skatt efter skatt.. vanligt jävla vatten på flaska kostar 15-20 spänn. färskpressad ekologiskt juice kostar 35-40 spänn..,

Ingen jävel kräver att du ska köpa en flaska vatten för 15-20 kr då du faktiskt kan dricka ett kallt glas vatten ur kran för ca 40 kr/m3, ca 0,02 kr för en halvliter vatten. Vårt vatten i kranen är väldigt bra och mer än drickbart, om du nu måste ha bubblor i vattnet så blås med ett sugrör eller skaffa en soda streamer.
Literpriset för att tillsätta dessa bubblor är hutlösa för att inte tala om miljön som lider för att du ska kunna köpa en flaska vatten i en kiosk med tillverkning och transporter. Kolsyrat vatten är en helt onödig produkt skulle jag säga.
Citera
2023-01-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Ordet socker nämns inte i reportaget från Ekot. Så en eventuell åtgärd kan kanske vara tänkt att riktas även mot konstgjorda sötningsmedel.

Det stämmer, endast WHO som är riktad mot båda två
Citera
2023-01-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Detta har ingenting med regeringen att göra, Livsmedelsverket som uttalat sig.

Regeringen borde ha bytt ledning i alla våra aktivistmyndigheter dag 1.
Citera
2023-01-16, 10:09
Medlem
Låter ändå vettigt att höja skatten på socker som inte är bra att äta. Artificiella sötningsmedel är väl dock inte heller speciellt nyttiga. Sedan borde man ta bort momsen på nyttiga livsmedel som är alldeles för dyra idag.
Citera
Medlem
Nosstocks avatar
Höja skatten på läsk pga. Folkhälsan?
Ett jävla skämt.

Höj skatten på alkohol och tobak istället
Citera
Medlem
Omfördela skatten på livsmedel bara..ingen vill ha höjningar. läsk å andra onyttiga saker borde ha skyhög moms såklart..eget ansvar funkar inte i sverige eftersom folket blir fetare å fetare.
Citera
2023-01-16, 10:10
Medlem
JustZlatans avatar
Jag dricker aldrig läsk så mig gör det ingenting. Läsk är cancerdryck så bra att de höjer skatten, men de kommer förmodligen bara höja med några ören så det spelar ingen roll för plånboken i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in