Citat:
Ursprungligen postat av
wattford
Okey, tack för svar. Men körsäkerheten...det släpper ju fan direkt när det är halt. Kasst.
Nej. Jag kört helst AWD (för att jag pressar mina bilar hårt i kurvorna och vill ha hög effekt i utgången av de), men om jag måste välja så föredrar jag RWD framför FWD.
Sladd är inget problem i moderna bilar med elektronik och säkerhetsutrustning. Därav att allt fler går över till RWD. Speciellt med elektrifieringen och mindre ICE (som på hybrider) och rena BEV (som inte har någon ICE) så har du inte längre någon lika tung klump där framme att ta hänsyn till. När bilarna hade extremt tung vikt på framaxeln så var det ju i gamla dagar ett argument för FWD. Då är RWD att föredra.
En annan orsak är att moderna bilar får allt högre motoreffekter. Speciellt med hybrid/teknik och elmotorer, men även vanliga ICE har mycket högre effekt i snitt i dag jämfört med för 20 år sedan. Med FWD så får man då ofta problem med torque-steer, och det är en orsak till att allt fler tillverkare går över till RWD.
Den enda orsaken till att ha FWD idag är på rena ICE-bilar, och då främst av kostnadsbesparingsskäl (är billigare att montera och tillverka ). Därav att det är främst billiga budgetbilar som kör FWD (även om det alltid finns undantag).