• 1
  • 2
2023-01-15, 18:59
Medlem
Om så, varför?
Citera
2023-01-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Om så, varför?

För att A) Det är BMW-tradition och B) Det ger bättre svängradie vilket är trevligt när det är en större bil det gäller.
Citera
2023-01-15, 20:14
Medlem
Den stora majoriteten av dagens modeller är fortfarande bakhjulsdrivna (eller fyrhjulsdrivna, vissa modeller säljs bara med fyrhjulsdrift, iaf på svenska marknaden). Undantaget är 1-serien, X1, X2 och "Active Touring"-varianten av 2-serien som är framhjulsdrivna i grundutförande. Varför den sista ens räknas till 2-serien har jag aldrig begripit, det är ju en helt annan bil än den vanliga 2-serie coupe.
Citera
2023-01-15, 20:46
Medlem
Okey, tack för svar. Men körsäkerheten...det släpper ju fan direkt när det är halt. Kasst.
Citera
2023-01-15, 22:27
Medlem
Citat:
Okey, tack för svar. Men körsäkerheten...det släpper ju fan direkt när det är halt. Kasst.
Provkör en skapligt modern ( 25 år tillbaka) BMW så kommer du upptäcka nått annat.
Vist kan det släppa, men bilen reder upp det på en tiondels sekund.
Citera
2023-01-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Provkör en skapligt modern ( 25 år tillbaka) BMW så kommer du upptäcka nått annat.
Vist kan det släppa, men bilen reder upp det på en tiondels sekund.

Det var halt, jag åkte i min BMW 318 -79 modell men var van med min gamla Volvo 142.
Volvon gav varning i god tid före bakhjulen slapp taget, något BMW'n inte gjorde.
Bakändan slapp taget utan varning och jag snurrade runt i vägen som en propeller.
Jag var bra på att rätta upp när bilen åkte sidlänges men den här gången hjälpte ingenting.
Jag tyckte BMW'n var riktigt otäck på halt väglag efter den upplevelsen.
Citera
2023-01-16, 12:01
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Nu råkar ju vi bo vid polcirkeln där släde var vanligt vintertid. Det bor få människor där. Det är antagligen klokare att bygga bilar för det stora flertalet än för några få vid polcirkeln?
Citera
2023-01-16, 12:30
Medlem
Citat:

Nej. Jag kört helst AWD (för att jag pressar mina bilar hårt i kurvorna och vill ha hög effekt i utgången av de), men om jag måste välja så föredrar jag RWD framför FWD.

Sladd är inget problem i moderna bilar med elektronik och säkerhetsutrustning. Därav att allt fler går över till RWD. Speciellt med elektrifieringen och mindre ICE (som på hybrider) och rena BEV (som inte har någon ICE) så har du inte längre någon lika tung klump där framme att ta hänsyn till. När bilarna hade extremt tung vikt på framaxeln så var det ju i gamla dagar ett argument för FWD. Då är RWD att föredra.

En annan orsak är att moderna bilar får allt högre motoreffekter. Speciellt med hybrid/teknik och elmotorer, men även vanliga ICE har mycket högre effekt i snitt i dag jämfört med för 20 år sedan. Med FWD så får man då ofta problem med torque-steer, och det är en orsak till att allt fler tillverkare går över till RWD.

Den enda orsaken till att ha FWD idag är på rena ICE-bilar, och då främst av kostnadsbesparingsskäl (är billigare att montera och tillverka ). Därav att det är främst billiga budgetbilar som kör FWD (även om det alltid finns undantag).
Senast redigerad av mtflash 2023-01-16 kl. 12:36.
Citera
2023-01-16, 12:50
Medlem
Citat:

Nej det gör det inte. Antisladd är standard.

BMWs M bilar har dessutom LSD. Betydligt bättre både stabilitet och framkomlighet än någon FWD. Gräver sig fram i 20 cm snö hur lätt som helst och är i princip omöjliga att sladda med om man inte stänger av alla system.

Framtunga FWD bilar är snarast livsfarliga i halka. Går rakt fram i kurvorna.
Citera
2023-01-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det var halt, jag åkte i min BMW 318 -79 modell men var van med min gamla Volvo 142.
Volvon gav varning i god tid före bakhjulen slapp taget, något BMW'n inte gjorde.
Bakändan slapp taget utan varning och jag snurrade runt i vägen som en propeller.
Jag var bra på att rätta upp när bilen åkte sidlänges men den här gången hjälpte ingenting.
Jag tyckte BMW'n var riktigt otäck på halt väglag efter den upplevelsen.
Stämmer den modellen av 3 serien (E21) var ruggig på vintern, efterföljande (E30) var lite bättre.
Men sen 91 (E36) har bilarna en mycket bättre bakvagn som gör bilen snällare, och i slutet av 90 talet fick de stabiliseringskontroll, efter det behöver man inte varar rädd för att åka på vintern, men vist kan de vifta lite på rumpan.
Citera
2023-01-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nej det gör det inte. Antisladd är standard.

BMWs M bilar har dessutom LSD. Betydligt bättre både stabilitet och framkomlighet än någon FWD. Gräver sig fram i 20 cm snö hur lätt som helst och är i princip omöjliga att sladda med om man inte stänger av alla system.

Framtunga FWD bilar är snarast livsfarliga i halka. Går rakt fram i kurvorna.

Nja… Där tog du nog i så byxorna nästan sprack…

Jodå, visst kan fwd ha en högre benägenhet att vara understyrd i vissa situationer vid t ex halt väglag, men det är faktiskt säkrare, än att vara mer benägen att överstyra.

Börjar man riskera att köra av för att bilen kasar på framhjulen så har man grundläggande kört för fort för aktuell situation. Dock är det ju säkrare om bilen går av vägen med fronten före än med sidan före…
Citera
2023-01-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja… Där tog du nog i så byxorna nästan sprack…

Jodå, visst kan fwd ha en högre benägenhet att vara understyrd i vissa situationer vid t ex halt väglag, men det är faktiskt säkrare, än att vara mer benägen att överstyra.

Börjar man riskera att köra av för att bilen kasar på framhjulen så har man grundläggande kört för fort för aktuell situation. Dock är det ju säkrare om bilen går av vägen med fronten före än med sidan före…

Du verkar inte ha så mycket kunskap om vare sig grundläggande fysik eller bilar.

En RWD med antisladdsystem överstyr INTE och går faktiskt också med fronten före om fysiken har bestämt att det går för fort. Precis som faktiskt en AWD eller FWD om man kör fortare än fysikens lagar.

Skillnaden är att en bil som har en viktfördelning som INTE är 50/50 (vilket BMW har) har betydligt större risk att kana rakt fram vid lägre hastighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in