2023-01-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vill du mena att kommunen har köpt marken?
Kommunen äger marken din fattiga fåntratt. Vi vet att du inte äger något av värde. Ingen tycker synd om dig, du är en anonym användare. Men det gör däremot att du inte fattar ett skit om förvaltning, och din oförmåga att lyssna på folk som fattar ett skit om förvaltning gör att dialogerna du är med i blir just.. skit.

Nej, igen, kommunen sitter inte som du i ett hörn och intalar sig själv "jAg HaR InTe FöRloRat FörRenS jaG SålT!!!11".
Citera
2023-01-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Gissar att nedgången kommer att vara rätt långsam. Våren 2024 kanske?

Mm. Verkar som det.

Var på visning i Stockholm idag fullt drag och budgivning direkt efter..ingen kris än
Citera
2023-01-15, 23:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag ser det inte när man synar profiten i noterade bolag. Men jag antar att även det är fiffel å båg och att det är småfifflare som kammar hem dessa frirullepengar. Eller staten om man heter Trillske.

Du tittar kanske på själva entreprenadbolaget? Det är givetvis inte där vinsten mjölkas ut utan det sker i en rad andra led. Det enklaste fallet är att titta på någon BRF som skapats av en mindre aktör där BRF köper aktierna i ett bolag som äger mark och byggrätt med ett färdigt avtal om entreprenad till hög kostnad. Bolaget som äger mark/byggrätt, BRFen och entreprenadbolaget har sedan samma ägare i bakgrunden, tillsammans då med bolag som tillhandahåller personal, maskiner och material till bygget.
Citera
2023-01-16, 00:18
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/villapriserna-foll-mest-dar-elen-var-dyrast-forra-aret/a/APEkB5
Villapriserna föll mest där elen var dyrast förra året

Huspriserna föll mest där elen var dyrast under 2022. Det visar en genomgång av Länsförsäkringar fastighetsförmedling, som gjorts med siffror från Svensk mäklarstatistik, skriver TT.

– Elpriserna har haft så pass stor effekt på de totala utgifterna för hushållen att det har påverkat kalkylen när man räknar på sitt boende, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar fastighetsförmedling.

Och det är väl ingen förvånad över.
Ja, kanske någon bubbelpratare som menade att det är räntan som avgjort.
Citera
2023-01-16, 00:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du tittar kanske på själva entreprenadbolaget? Det är givetvis inte där vinsten mjölkas ut utan det sker i en rad andra led.
Mja, men då är det bara för dig och andra som har den insikten att starta bolag som levererar i del leden där marginalerna är orimligt höga.

Varför har ni inte gjort det redan?
(Och varför har ingen annan gjort det under alla dessa år?)

Vilka företag talar vi om?
Citera
2023-01-16, 00:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Mm. Verkar som det.

Var på visning i Stockholm idag fullt drag och budgivning direkt efter..ingen kris än
Tittar man på mätdata ser det ut som centrala Stockholm har planat ut prismässigt de senaste 3 månaderna.
Är det så, är det nog inte så konstigt om det är drag på visningarna.
Citera
2023-01-16, 00:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Så ingen data eller underlag för påståendet.

Anekdoter kan vara intressant men i det här fallet så framstår det mer som rean (optimistisk ) killgissninar från lixom- vad. Familjerna utan bar (par aka hushåll aka DINK) med hög sparkvot finns garanterat men kan man inte visa på deras faktiska antal och tillgångar så är det inte särskilt intressant. Det förstår förhoppningsvis även lixom och kanske tom flanders.... nä inte Flanders, han har skrivit så mkt konstigheter så jag faktiskt undrar om han nånsin lämnar hemmet och integrerar med andr människor ute i verkligheten
Du behöver få upp din läsförståelse rejält.
Jag har inte gjort något påstående om att x% av populationen sparar y kr per månad i z år.

Jag har visat att det inte är ett bekymmer för unga akademikerfamiljer att spara vissa summor. Om dom vill.
Och därmed har jag visat att förutsättningarna är ok för att "fylla på pyramiden".

Vad folk väljer att göra i framtiden uttalar jag mig inte om.

Du förstår inte enkel text.
Citera
2023-01-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar man på mätdata ser det ut som centrala Stockholm har planat ut prismässigt de senaste 3 månaderna.
Är det så, är det nog inte så konstigt om det är drag på visningarna.

HOX Stockholm med 3 månaders-staplar. Fler lögner?
https://i.imgur.com/3FoTpJz.jpg

För övrigt tillbaka till pre-covid high nu.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-01-16 kl. 00:33.
Citera
2023-01-16, 00:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du menar "säljs" för halva priset? Byggkostnaden ligger nog runt 50% av vad de kramar ur en BRF redan idag, så det är ju knappast något större problem i själva produktionsledet att åstadkomma detta.
Det låter smått fantastiskt.

(Att du inte startat att företag som grabbar dessa 50% är ju uppenbart och jag skall inte fråga igen varför du bara står och tittar på alla pengar istället för att grabba dom).

Men varför har inte mängder av andra företag grabbat dessa vinster?

Det låter helt bisarrt att alla bara står passivt och tittar. Riktigt så passiva är inte andra.
Citera
2023-01-16, 00:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
HOX Stockholm med 3 månaders-staplar. Fler lögner?
https://i.imgur.com/3FoTpJz.jpg
Jag skrev centrala Stockholm. Din läsförståelse är lika låg som din förmåga till halmgubbar är hög.
Citera
2023-01-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag skrev centrala Stockholm. Din läsförståelse är lika låg som din förmåga till halmgubbar är hög.

Priserna på lägenheter i Rinkeby har gått ner ungefär lika mycket som på Östermalm (-20%).

Priserna på lägenheter i Stockholms län har rasat exakt lika mycket som innanför tullarna.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-01-16 kl. 00:39.
Citera
2023-01-16, 02:24
Medlem
Citat:
Nä, det kommer aldrig att bli billigare. Diskutera i liten grupp med vikingen och Trillske så kan du förstå din villfarelse bättre.
Precis byggkostnaden blir inte lägre. Vissa verka tro marginalerna ligger på 50% bara för att man bygger BRF. Herregud alltså. Visst kan små avstyckade tomter gå ned i pris. Nä kommunerna har väldigt lite incitament att rea bort tomter på en kass marknad. Att snickare elektriker skulle tjäna dåligt är bara trams, dock kommer byggnads få känna av högre arbetslöshet. Kanske inte direkt svar till dig, ville inte störa de små grupperna. Hursomhelst, priserna ska ned lika mycket till.

Lite hopplöst med folk här som tror att en massa nya BRF kommer att tvångslikvideras till höger och vänster för att räntan går upp lite (topp 4% rörligt). Ja jag har bott i BRF/BRF/Villa/BRF/BRF sedan 2000, gjort mig en hacka. De senaste tre har varit nybyggen på A lägen, vilka samtliga slagit marknaden i upp/nedgång.

Jag tror ändå priserna ska ned, dock får det vara lite balans här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in