2023-01-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vid bättre väder kan räckvidden vara över 20 mil.
Men mycket mer än så blir det inte på småbilar, där sätter fysikens lagar stopp.
Hur långt hade den gått när motorn fick bytas ut första gången?
Citera
2023-01-15, 20:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Hur långt hade den gått när motorn fick bytas ut första gången?
10.000 mil.
Citera
2023-01-15, 21:29
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Men mycket mer än så blir det inte på småbilar, där sätter fysikens lagar stopp.

Hade gått att bygga större batterier och höja bilhöjden, minska bagageutrymmet samt höja hastigheten till 120kmh. Denna bil är ett totalt misslyckande samt 0 stjärnor i ncap krocksäkerhet.
Citera
2023-01-15, 21:36
Medlem
Citat:

Får likande räckvidd på vår lilla Mini. Kör runt 90 km/h normalt och ca 15 mil i snitt nu på vinterhalvåret och ca 20 mil på sommarhalvåret (även om vi fick den i augusti och därmed inte kört en hel komplett sommar). Inget jag personligen skulle åka långt med, men som pendlarbil i vardagen så är den helt perfekt.

Dock så tror jag att man kan trycka in fler batterier för att öka räckvidden. Är nog lite av en kostnadsfråga, och även en fråga om lastutrymmen och vikt.
Citera
2023-01-15, 22:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Får likande räckvidd på vår lilla Mini. Kör runt 90 km/h normalt och ca 15 mil i snitt nu på vinterhalvåret och ca 20 mil på sommarhalvåret (även om vi fick den i augusti och därmed inte kört en hel komplett sommar). Inget jag personligen skulle åka långt med, men som pendlarbil i vardagen så är den helt perfekt.

Dock så tror jag att man kan trycka in fler batterier för att öka räckvidden. Är nog lite av en kostnadsfråga, och även en fråga om lastutrymmen och vikt.
Problemet är ju inte bara bristen på utrymme, större batterier hade gjort bilarna ännu dyrare än vad de redan är, och man kan inte ta hur mycket betalt som helst för en småbil.

Sen innebär mindre batterier även mindre klimatpåverkan, något som säkert kommer vara ännu mer prioriterat framöver.

15 mil klarar jag nu under vintern om jag håller 110-130 km/h på motorväg.
På sommaren blir det runt 19-20 mil med samma hastighet.

Sänker jag tempot till ca 100 km/h kan jag köra 20-23 mil under sommarhalvåret.

Långsammare än så kör man ju inte på långturer, men teoretiskt skulle jag kunna komma 25-27 mil om jag gled fram i 70 km/h.

Vid stadskörning hade jag säkert kunna nå wltp på 30 mil, men det räknas inte för det har inget med verklig körning att göra.
Citera
2023-01-16, 00:12
Medlem
Citat:
Problemet är ju inte bara bristen på utrymme, större batterier hade gjort bilarna ännu dyrare än vad de redan är, och man kan inte ta hur mycket betalt som helst för en småbil.

Sen innebär mindre batterier även mindre klimatpåverkan, något som säkert kommer vara ännu mer prioriterat framöver.

Jo, jag håller med helt.

En annan fördel att de fina köregenskaperna behålls genom att bilarna inte blir allt för tunga. Detta märks nog klart mer på småbilar i denna klassen (är nog lite lättare att gömma undan vikten i större bilar, även om det märks även där).

Detta är endast en tredjebil för oss, och för det ändamålet så räcker det fint med denna räckvidden i vardagskörningen (även om jag kanske tyckt att det vore bra för vissa kunder som vill kunna resa lite längre, om det fanns en annan version i form av ett dyrare och tyngre alternativ med ett lite större batteripack att välja på).

Fick bilen för under 300 papp, då jag plockade ut den innan borttagandet av bonusdelen (tycker fortfarande att det är skumt att de behöll malusdelen då jag retar mig mer på det än att de tog bort bonusdelen). Grymt nöjd så här långt.
Senast redigerad av mtflash 2023-01-16 kl. 00:17.
Citera
2023-01-16, 16:02
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
BMW i3 som är en lika liten mopedbil som din ZOE går betydligt längre , det verkar alltså enligt din utsaga vara andra fysiska lagar som gäller för den bilen .

Eller så kan det vara kombinationen större batteri , bättre kvalitet på grejorna och smartare konstruktion som gör sig gällande.....
Citera
2023-01-16, 16:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
BMW i3 som är en lika liten mopedbil som din ZOE går betydligt längre , det verkar alltså enligt din utsaga vara andra fysiska lagar som gäller för den bilen .

Eller så kan det vara kombinationen större batteri , bättre kvalitet på grejorna och smartare konstruktion som gör sig gällande.....
ZOE har längre räckvidd än BMW i3, så sluta ljug.
Citera
2023-01-16, 23:25
Medlem
Citat:
10.000 mil.
10 000 mil? Farsan hade en urgammal Volvo som gått 26 tusen mil som vi ändå utan problem åkte runt halva kontinenten i. Utan att byta något. Lär inte köpa elbil framöver.
Citera
2023-02-02, 22:22
Medlem
Citat:
10 000 mil? Farsan hade en urgammal Volvo som gått 26 tusen mil som vi ändå utan problem åkte runt halva kontinenten i. Utan att byta något. Lär inte köpa elbil framöver.
Det finns gott om volvos på Blocket som gått 40-50.000 mil utan att byta motor eller växellåda.
Kör man ZOE blir det många motor-och transmissionsbyten innan dess .
Om man läser igenom den här tråden verkar ju BAB7:s bil ungefär lika hållbar som en pappkartong i spöregn.
Han har bytt fler motorer på sin "nya" ZOE än jag gjort sammanlagt på alla de bilar jag ägt under mer än 30 års pendling.
Ganska starkt gjort av BAB7 att öppet redovisa att man blivit så grundlurad vid ett bilköp .

Många skulle ha tigit av rädsla för att bli till åtlöje så hatten av för honom.
Senast redigerad av Kadochnikoff 2023-02-02 kl. 22:34.
Citera
2023-02-04, 08:43
Moderator
Citat:
Hundratusentals bensinbilar har fått motorn bytt efter 5-10000 mil, du lär inte köpa nån bensinbil framöver heller tar jag för givet?
Att en modell eller motortyp är kass innebär ju inte att det gäller alla, att saker har barnsjukdomar är mer regel än undantag, gäller förstås även elbilar.
Citera
2023-02-05, 16:43
Medlem
BAB7s avatar
Verkar som att priserna fortfarande ligger stabilt.
Den billigaste ZOE 41 kWh med köpebatteri som är till salu i Sverige är en 5 år gammal ZOE som rullat 14.000 mil.
Pris 149.000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in