2023-01-15, 20:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Risken att nåt byggs nåt likvärdigt för halva priset är nog ganska nära noll. Men det kanske händer när de riskaversiva hyresrättskramarna i den här tråden äntligen börjar producera. Och eftersom vi vet att den risken/chansen också är ganska nära noll, så lär inget hända med de priserna i vart fall.

Du menar "säljs" för halva priset? Byggkostnaden ligger nog runt 50% av vad de kramar ur en BRF redan idag, så det är ju knappast något större problem i själva produktionsledet att åstadkomma detta.
Citera
2023-01-15, 20:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Varför kan det inte bli billigare att bygga? Framförallt tomtpriserna lär ju gå ner när betalningsförmågan minskar pga räntehöjningar. Varför skulle inte marginalerna kunna minskas med för byggbolagen?
Niklas snackar givetvis skit. Det kommer bli mycket billigare att bygga nytt. Även om vi antar att materialpriserna och lönerna kommer hålla nuvarande nivåer, vilket är föga troligt, så kommer likväl tomtpriserna att störtdyka vilket bara där innebär en markant lägre kostnad för byggen.
Citera
2023-01-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Knappast byggbolagen bygger inte till en siffriga marginaler eller negativa marginaler. Varav du nu ser en varselvåg i hela branschen. Sällan mark går ned i precis, då väntar man hellre tills man får rätt betalt för den. Gäller även kommuner, som helst vill få bra skatteklientel

Finns gott om prissänkta tomter ute på marknaden nu.
https://www.booli.se/sverige/77104?objectType=Tomt%2FMark&priceDecrease=1
Citera
2023-01-15, 20:30
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Niklas snackar givetvis skit. Det kommer bli mycket billigare att bygga nytt. Även om vi antar att materialpriserna och lönerna kommer hålla nuvarande nivåer, vilket är föga troligt, så kommer likväl tomtpriserna att störtdyka vilket bara där innebär en markant lägre kostnad för byggen.

Ja, lät ganska konstigt. Priserna har gått upp enormt på 10 år, lik förbannat fanns det företag som byggde då med
Citera
2023-01-15, 21:00
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Ja, lät ganska konstigt. Priserna har gått upp enormt på 10 år, lik förbannat fanns det företag som byggde då med

Men kommer kommuner att släppa mark billigare eller kommer man hamstra i hopp på att svunna tider ska återkomma?
Citera
2023-01-15, 21:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Men kommer kommuner att släppa mark billigare eller kommer man hamstra i hopp på att svunna tider ska återkomma?

Enskilda småtomter möjligtvis, men de större projekten har planerats och handlagts sedan många år tillbaka och kommer fortskrida som planerat även om de får 15k/BTA istället för 25k/BTA.
Citera
2023-01-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
??
Det handlade om de som med DVikings förvirrade terminologi "fyller på pyramiden underifrån".
Det gäller mer centrala BR i storstäderna.

Och jag exemplifierar med de som kommer ifråga där. Det är inte några arbetslösa eller lågavlönade.
Ta en familj med relativt nyexade utan barn. De får ut säg 53K/månad. Varför skulle inte de kunna spara ihop till ynka 300k?
Jag la mig medvetet lite lågt i sparande för att täcka in desto fler.
De här får dessutom högre löner varje år. Och kan spara desto mer.

(Finns ju vissa som inte klarar av att spara. Men de får väl häcka i HR då. Det här gäller de som kan spara ihop till kontantinsats).

Så ingen data eller underlag för påståendet.

Anekdoter kan vara intressant men i det här fallet så framstår det mer som rean (optimistisk ) killgissninar från lixom- vad. Familjerna utan bar (par aka hushåll aka DINK) med hög sparkvot finns garanterat men kan man inte visa på deras faktiska antal och tillgångar så är det inte särskilt intressant. Det förstår förhoppningsvis även lixom och kanske tom flanders.... nä inte Flanders, han har skrivit så mkt konstigheter så jag faktiskt undrar om han nånsin lämnar hemmet och integrerar med andr människor ute i verkligheten
Citera
2023-01-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ni har en fullständigt förvirrad syn på förvaltning. Vilket man kanske kan ursäkta eftersom ni aldrig haft något att förvalta, men det blir likväl riktigt konstigt.

Varken kommunen eller andra ägare sitter och tänker i folhemsfloskler av typen "mAn HaR iNte FöRlOrAt InNan Man SålT!!11". Såvida inte kommunen - eller någon annan ägare - ser tillgången som ett utmärkt tillfälle till investering så spelar det ingen som helst roll för besluten att priserna är lägre. När priserna är lägre är de de facto lägre. Justeringen av marknadspris är då något som redan har hänt. Har man riktiga saker att förvalta har man inte en mamma som kan sitta att berätta sagor om allt blir som förrut om man bara blundar en stund.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-01-15 kl. 21:52.
Citera
2023-01-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du ser det alltså som ännu mindre troligt att svenskar sluta vara världsunikt värdelösa inom bostads-produktion, eftersom du inte ens tar upp det?

Jag är sällan optimisk kring Sveriges utsikter, men till skillnad från dig förutsätter jag inte att hela landet är kroniskt och genetiskt efterblivet. Så i mitt huvud existerar scenariot att Sverige helt enkelt blir lite skickligare på något. Och jag ser det scenariot som troligare är att folk som gillar hyresrätter plötsligt börjar bygga bostadsrätter.

Fakturerar du mindre i timmen än för 5 år sen? Varför inte i så fall? Måste väl finnas jättemarginaler inom it?

Läser man dina inlägg verkar det så iaf.
Citera
2023-01-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ni har en fullständigt förvirrad syn på förvaltning. Vilket man kanske kan ursäkta eftersom ni aldrig haft något att förvalta, men det blir likväl riktigt konstigt.

Varken kommunen eller andra ägare sitter och tänker i folhemsfloskler av typen "mAn HaR iNte FöRlOrAt InNan Man SålT!!11". Såvida inte kommunen - eller någon annan ägare - ser tillgången som ett utmärkt tillfälle till investering så spelar det ingen som helst roll för besluten att priserna är lägre. När priserna är lägre är de de facto lägre. Justeringen av marknadspris är då något som redan har hänt. Har man riktiga saker att förvalta har man inte en mamma som kan sitta att berätta sagor om allt blir som förrut om man bara blundar en stund.

Nu börjar du balla ut på riktigt. Vill du mena att kommunen har köpt marken? Låt mig gissa; av staten? Du borde skaffa dig en förvaltare, du skrämmer mig.
Citera
2023-01-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du menar "säljs" för halva priset? Byggkostnaden ligger nog runt 50% av vad de kramar ur en BRF redan idag, så det är ju knappast något större problem i själva produktionsledet att åstadkomma detta.

Jag ser det inte när man synar profiten i noterade bolag. Men jag antar att även det är fiffel å båg och att det är småfifflare som kammar hem dessa frirullepengar. Eller staten om man heter Trillske.
Citera
2023-01-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Nä, det kommer aldrig att bli billigare. Diskutera i liten grupp med vikingen och Trillske så kan du förstå din villfarelse bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in