Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Trams, det kommer inte likvideras en massa BRFer. En och annan dock. Även på nya BRFer ligger belåningsgraden relativt lågt. Vår nya, med värdeår 2022 ligger på 20%. Även med en belåning på 15k/kvm så ger 100kvm ett andelslån på 1,5M eller 5k ränta per månad (4%). Diffen mot 1% ränta blir då 3750kr extra per månad. Seriösa BRFer ligger dock inte på rörligt, utan genomsnittsränta kommer inte nå 4% inom rimlig överskådad tid. Visst krävs höjningar av avgiften i exemplet. Stor skillnad mot 90-talet där.
Hursomhelst, halva fallet är nu taget för att möta obligationen. Det är fakta idag, och än så länge har fallet följt kurvan i princip 1:1.
Du blandar ihop inlägget med en massa prat om räntekostnader, så vad du inte verkar fatta är att hävstången baseras på den underliggande tillgångens värdering och att minskade värderingar av den underliggande tillgången ger exponentiella negativa utslag. Det är exakt så enkelt.
Det vill säga ditt prat om räntekostnader hit och dit är såklart relevant i vissa andra kontexter, exempelvis just värderingar, men det är helt irrelevant när analysen förutsätter att värderingarna faller. Jag är med på att de flesta av god anledning inte är vana att tänka i dessa termer, det är därför jag insisterar på att titta på hur
enkla de faktiskt relevanta relationerna är. När kontot är nollat är det nollat. Vi får inte ett linjärt samband om tillgången i framtiden återgår till ursprunglig värdering.
Det är rent av så att jag själv väldigt tydligt gissat att friktionen är för stor för att värderingarna ska falla dit det blir problem, vilket betyder att jag
inte tror att aktörerna kommer tvångslikvideras av högre räntor. Så det försvarstal din magkänsla levererade träffar ganska fel.