2023-01-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror vi kan vara eniga om att vi tycker olika här. Jag tycker jag är tydlig.

Jag svarar på frågor.
Jag har ingen dold agenda.
Jag uttrycker mig tydligt och försöker undvika meningslöst jidder.

Jag är heller ingen ryssvän. Putin glider mot fascism, som jag ogillar.

När du efter många och långa inlägg kommer till vägs ände ( emotsagd med fakta) och dina argument tryter, säger du plötsligt att ämnet inte är intressant, hoppar vidare till nästa irrelevanta sidospår som med nöd och näppe har med själva invasionen att göra och upprepar m.o. Du tror att din agenda inte märks i allt ordsvammleri. Meningslöst jidder är ditt signum.
Citera
2023-01-15, 16:04
Medlem
Citat:
Jag gillar väst. Jag gillar vår demokrati och yttrandefrihet. Därför tycker jag vi ska vara vaksamma mot fascism och odemokratiska inslag, och tyvärr finns det gott om det i Ukraina (Euromaidan, Banderaism).

märkligt då att du propagerar sovjetpropganda.

för det är ju till syvende och sisst vad "Banderaism" var och är
https://en.wikipedia.org/wiki/Banderite

Citat:
In Soviet secret records, the word “Banderites” for the first time emerged in late 1940 and began to be used in Soviet propaganda starting in late 1942.[3][21] The term became a crucial element of the Soviet propaganda discourse and was used as a pejorative description of the Ukrainians, sometimes all western Ukrainians in the most negative way.[21][22] Historian Andrii Portnov noted that "The common noun “Banderivtsi” (“Banderites”) emerged around the time of ethnic cleansing of the Polish population in Volhynia, and it was used to designate all Ukrainian nationalists, but also, on occasion, western Ukrainians or even any person who spoke Ukrainian."[23]

The term has been used by Russian state media against Euromaidan activists to associate a separate Ukrainian national identity with the most radical nationalists.[24][25][23] Today, in Russian propaganda, the word is used to refer to all in Ukraine who back the idea of sovereignty from Russia; Ukrainian nationalist collaboration with Nazi Germany is also emphasized.[21]

Och tyvärr även hur du tvingar dig själv att betrakta Euromaidan. trots att du har tillgång till såväl undersökningar bland "deltagarna i euromaidan protesterna" och såväl som riktigheten utifrån ett deomkratiperspektiv i avsättandet av en totalitär och ilegetim president.

Citat:
Håller med dig om att det är ett problem med ryssarna och deras sanning. Men lösningen är inte att göra Ukraina till en parkeringsplats.

Då kanske du ska försöka hitta rimliga argument som inte till 100% bygger på rysstrollningar. det går ju....
Citera
2023-01-15, 16:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Undrar också vilka modeller som är aktuella.
Tror ingen är redo att skicka 2A6. Det handlar nog främst om 2A4 och kanske en del 2A5. Fast dom är gamla handlar det om riktiga tanks tre divisioner över ryssarnas T72 och T90 skräp.
Citera
2023-01-15, 16:05
Medlem
Citat:
Jag gillar väst. Jag gillar vår demokrati och yttrandefrihet. Därför tycker jag vi ska vara vaksamma mot fascism och odemokratiska inslag, och tyvärr finns det gott om det i Ukraina (Euromaidan, Banderaism).

Håller med dig om att det är ett problem med ryssarna och deras sanning. Men lösningen är inte att göra Ukraina till en parkeringsplats.

Lösningen är naturligtvis den som påbörjadesför ett bra tag sedan. Att hjälpa Ukraina bort från korruption och in i värmen i väst. (Den stack lite extra vad?) Att putin försöker hindra detta genom mord, terror och skapande av tillfälliga parkeringsplatser, kommer självklart inte hindra dem i längden.
Senast redigerad av Klevenson 2023-01-15 kl. 16:08.
Citera
2023-01-15, 16:06
Medlem
Citat:

Hehe du kan ju inte både Hylla Putin och säga att du stödjer demokrati. Ryssland är en diktatur och Ukraina är ju en gryende demokrati.
Tro det eller ej men vi i demokratiska väst är faktiskt vaksamma så inte fascism och odemokratiska inslag sprider sig utanför Ryssland, det är ju därför vi stödjer Ukraina.

Da, you are Busted.
Citera
2023-01-15, 16:12
Medlem
Citat:
Jag tror vi kan vara eniga om att vi tycker olika här. Jag tycker jag är tydlig.

Jag svarar på frågor.
Jag har ingen dold agenda.
Jag uttrycker mig tydligt och försöker undvika meningslöst jidder.

Jag är heller ingen ryssvän. Putin glider mot fascism, som jag ogillar.

Det kanske är ditt hat mot väst som förblindar dig? Det verkar som du tycker att väst ska ”lära sig en läxa” eller liknande. Indirekt så allierar du dig med fascister. Det där dilemmat är knepigt…men du kan vara helt på det klara med att världen som helhet blir sämre med ett försvagat väst och ett starkare Ryssland.
Citera
2023-01-15, 16:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Challenger II är en bra stridsvagn. Problemet med den är inte det tekniska utan antalet som finns. Det har producerats cirka 450 st. Så problemet är reservdelar mm. Nästa problem är kanonen och det beror inte på hur stark den är utan att det är en 120 mm L30A1 räfflad kanon. Räfflingen är problemet. Ett annat problem är vikten. Det gäller i princip alla NATO-vagnar. Då sovjetiska vagnar är lättare, så är säket broar och vägar gjorda för sovjetiska vagnar.

Nu behöver Ukraina stridsvagnar. Det bästa vore om väst kunde hitta sovjetiska stridsvagnar hos andra länder och köpa dem. Nu verkar inte det funka. Nästa bästa är troligen Leopard II för det finns många. Det har byggts runt 3600 st. Ukraina kan glömma Abrahams av flera skäl.
Du får sluta lyssna på Binkov nu. Du hasplar ur dig samma ryska propaganda som han har hållit på med i många år. Du vet att han är ryss va? Han har bland annat hävdat att väst och NATO kommer att börja kopiera ryska tanks då de är så mycket bättre. Ryska tanks är "lättare" inte för att det ska ge nån fördel utan för att dom är dåligt armerade. Stål både väger och kostar mer än ryssens börs räcker till. Binkov är en sån stjärna som lägger upp videos som "who would win a war between Russia and the EU" och konstaterar att Ryssland troligen skulle vinna. Ryssland kan för helvete inte vinna mot Ukraina.
Citera
2023-01-15, 16:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Rösta är bättre.

Jag har varit tydlig med vad jag tycker. Man ska vara öppen för att Ukraina ska avträda territorium till fördel för en snabb fred. Dvs vi kan stödja mer om Ukraina arbetar mot det, mindre om Ukraina inte arbetar mot det. Det har jag skrivit många gånger.

Ukraina verkar ju inte vilja ge upp territorium. Varför är du så oerhört fokuserad på att Ukraina ska ge upp, men inte på alternativet ’Ryssland åker hem’?

Om Sverige invaderas av Ryssland och vill ha den delen där du och din släkt bor, skulle du vara lika ivrig att ge bort din hembygd för att göra Putin glad en liten stund?
Citera
2023-01-15, 16:18
Medlem
leachs avatar
Russian soldier blows up grenade at ammunition depot, killing people

Details: On 14 January, the platoon commander, a senior sergeant, blew up an RGD-5 anti-personnel fragmentation grenade in a military unit.
The area of the fire was 450 square metres. Because of this, the ammunition in the weapons storage room detonated.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/15/7384941/

Russian serviceman has blown up RGD-5 grenade at his military unit in Belgorod region, killing 3, wounding 10 and blowing up the ammunition storage
https://liveuamap.com/en/2023/15-january-russian-serviceman-has-blown-up-rgd5-grenade-at
Citera
2023-01-15, 16:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Mer pansar österut. Troligen förstärker väst vid gränsen mot aggressionsmakterna för det enda de har gjort är att visa sig opålitliga. Blir lidandet för stort för civilbefolkningen så går USA in med samarbetspartners för att styra upp det. Mest troligt då för att säkra gränsen mot Vitryssland för att frigöra trupp därifrån till östra och södra sidan.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/10bvfyq/m1_abrams_being_transported_through_soest_germany/

USA verkar förstärka sina styrkor i Europa med en pansarbrigad. Förläggs, troligtvis i Polen. För lite perspektiv över amerikanska soldater iEuropa

Under 50-talet ca 400 000 amerikanska trupper i Europa.

Under 1980-talet ca 320 000 trupper.

Efter Obamas neddragningar ca 65 000

Innan 24 februari 2022 ca 85 000

Nu: ca 100 000.

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-15, 16:26
Medlem
raskenss avatar
Klart bakåt

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1614610109191323648?t=IiABgignxFX-Ovr0f7jAzA&s=19
Citera
2023-01-15, 16:30
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Får se om detta är sant.

Exclusive: UK sends Apache helicopters armed with deadly Hellfire missiles to Ukraine
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-sends-apache-helicopters-armed-28955516

Nej. Mirror har deletat artikeln och MOD dementerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in