2023-01-15, 07:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
https://www.expressen.se/nyheter/hyllas-vid-fronten-har-ar-kraken-bataljonen/

Intressant vinkling av expressen.

Så i händelse av krig ska de politiska åsikterna hos soldaterna analyseras? Är ”gymråttor” oönskade? Dörrvakter och fotbollssupportrar före sig icke besvär?

Är det bara miljöpartister som godkänns när det är dags att kriga?

Extremt underlig vinkel med dörrvakter, fotbollssupporters och gymråttor, spelar på fördomar. Men givetvis ska man analysera de politiska åsikterna hos en väpnad styrka. Jag kan ge många historiska exempel men det blir offtopic.
Citera
2023-01-15, 07:37
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Ja det är säkert. Men samtidigt är jag relaistisk, ukrania är körda. Hela jävla landet har kollapsat. Är det inte bättre att NATO bokstavligen tvingar/hotar Ryssland och Ukrania att sätta sig vid förhandlingsbordet? Hur svårt ska det vara? Nej precis.. NATO vill detta. Vi har lärt oss enda sen vi var barn att Ryssen kommer snart, vi över mot Ryssen. Media har pissat på Ryssland i många många år.
Folkmordsinvasionen i Ukraina bevisar att vi tänkt rätt hela tiden...
Citera
2023-01-15, 07:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Vi får se om det är en anka eller om Ukrainarna kan utrota lite ryzzka kackerlackor under morgondagen och resten av nästa vecka.

https://twitter.com/UFfrontline/status/1614374294225551365

Jävligt smart av ukrainarna att låsa fast Wagnergruppen, så länge, i en helt betydelselös by, så att de i lugn och ro har kunnat bygga upp offensiven i Kreminna.
Tyvärr verkar det bara vara UAfrontline som skriver detta.

Det kan ju stämma, men "vänta och se" är nog klokt innan man jublar allt för mycket.
Citera
2023-01-15, 07:51
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det är nog inte helt otänkbart att väst, i samband med den där givarkonferensen under nästa vecka, kommer presentera ett paket menat att chocka den ryska krigsmakten, typ; 900 stridsvagnar, 140 Himars, 2000 infanterifordon, all högprecisions-ammunition som finns, 160 flygplan osv...

Självfallet vet jag inget om vad grejerna heter och jag hittade bara på lite siffror som jag tyckte lät höga men min tanke är just det här med att få Ryssland känna tvekan för fortsatt kampanj. Hittills har stödet för Ukraina absolut varit gott men ändå lite att likna vid 'duttande'- det har inte varit så där skrämmande brutalt massivt. Jag, i mitt ringa förstånd, tycker det vore vettigt- sen att alla dessa hittepågrejer inte kan skottas in under samma dag begriper jag gott och väl- men avsikten- intentionen, skall klart och tydligt framgå för att enkelt förstås av ryssarna.

Så hade jag bestämt om jag var västvärldens allenarådande chef.

Det hade varit en kraftfull markering, men ses förmodligen som en skarp krigsförklaring av deltagande länder från rysk sida. Vet inte riktigt om jag vill leva i så spännande tider, kan ju vara mer strategiskt att trötta ut motståndaren genom mindre men kontinuerliga krigsbidrag.
Senast redigerad av SwampDogg 2023-01-15 kl. 07:55.
Citera
2023-01-15, 08:05
Medlem
ChiefenKings avatar
En möjlig risk till vår om Ukraina matas massivt med utrustning är att Ryssarna tar Ukraina för ett för svårt mål pga Nato, däremot är inte Finland och Sverige med pga Turken osv.

Jag är inte för Nato men Finland Sverige Norge och Danmark måste vara på tå nu, Gotland kan bli det första målet. Risken kanske inte är 100 men väl 50 %, man vet aldrig med Ryssarna.

De mobiliserar 500.000 man, inte tid för att vara naiva och inte ”ser det komma”
Citera
2023-01-15, 08:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Den judisk-amerikanska nyhetskanalen CNN har haft flera reportage om Soledar under veckan som gått.

Ukrainska soldater vittnade om att de låg illa till, att de hade extremt höga förluster och så många döda att ingen höll reda på det. De hävdade även att de (som vanligt) hade blivit övergivna av sina befäl för några dagar sedan och antingen blivit beordrade att slåss till slutet, eller bara blivit lämnade utan någon information alls. Detta var i början av denna veckan.

Det var alltså CNN, den mest propagandistiska och krigsvurmande kanalen av dem alla i USA och som alltid torgför regimens agenda. Någon "bättre" källa borde alltså inte gå att hitta, enligt de regimtrogna här i tråden. Trots detta så hävdade Ukrainas myndigheter på klassiskt Bagdad Bob-maner att läget var under kontroll i Soledar och Ukraina-trollen hävdade att allt var lögner och "rysk propaganda"(från CNN...)

https://www.cnn.com/2023/01/13/europe/russians-capture-soledar-intl/index.html

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-1-11-23/h_efc37f77a56d87c48012bb52d5750cb0

https://english.nv.ua/nation/situation-in-soledar-remains-critical-soldiers-tell-cnn-ukraine-news-50296723.html

Idel "ryska lögner" från CNN under veckan som gick alltså.

Wagner gav de tusentals ukrainska soldater som lämnades kvar av sina befäl möjlighet att ge upp men vissa vägrade och då blev ca 500 man dödade istället. En del ukrainska soldater valde tydligen att ta livet sv sig genom att hoppa ut genom fönster några våningar upp när de kände att läget var hopplöst, vilket man kunde se på en film jag delade tidigare.

Ukraina-trollen kommer dock med all säkerhet fortsätta hävda att ingenting av detta är sant, att ryssarna har 10 ggr högre förluster (ca 15.000 vs 150.000) och att Ukraina bedriver jätteduktig manöverkrigföring. I Paasikivis och Wilderängs magiska sagovärld är allt möjligt.
Ibland ger man bara upp hoppet om mänskligheten. Man blir trött, så trött. Här sitter du och applåderar barnvåldtäkter, bombardemang mot civila, en uttalad strategi att plåga civilbefolkning, tortyr, och systematisk etnisk utrensning.
Varför? För mig är dina bevekelsegrunder dolda i ett avgrundsdjupt mörkt hål som är svårt att sätta sig in i.
Antagligen någon form av USA-hat kombinerat med en känsla av misslyckande. Du får inte knulla, du får ingen positiv feedback, du känner dig inte accepterad.

Detta skyller du på andra istället för att fundera på vad du själv gör för att förbättra din situation. Det gör mig bedrövad att se dig och dina kollegor till faghags( ja, jag kallar er rysstroll så, en faghag är en kvinna som vill umgås med bögar) jubla när bögarmén lyckas jävlas med kvinnor och barn. Döda dem, våldta dem.
Du vill likt andra extremister totalt rasera samhället för att ni tror att ni kan bygga något bättre ur askan som återstår. Det har tagit oss någrq tusen år att komma dit vi är nu och ni, höger såväl som vänsterextremister tror att ni sitter på den ultimata lösningen.

Ni är så jävla inskränkta och fantasilösa, och det må vara. Men ni är dessutom onda på riktigt. Att slakta ett barn i den goda sakens skull betyder inget för er. Bara ni själva slipper göra det. Varför inte skriva in er hos Wagner så ni faktiskt kan strida för er sak?
Jag kan berätta varför. Ni är så satans fega, skulle nog svimma om ni såg någon med tarmarna utanför kroppen som fortfarande var vid liv. En skråma på er själva och ni skulle springa till sjukan.

Bögryssen har på nytt gjort det enda som bajspackararmén är riktigt bra på. Terrorbomba civila. Ett helt jävla hyreshus, långt ifrån fronten. Ni fattar dessutom inte att ryssen skiter i civila offer. Om Ukraina för in kriget på ryskt territorium och börja slå sönder infrastruktur mot Moskva och St Petersburgh kanske ni också skulle kalla beteendet för vad det är. Grova krigsbrott och ondska.

Det finns trådar där ni kan diskutera erat USA-hat. Det finns även hjälp att få mot dåligt självförtroende och mindervärdighetskomplex
Citera
2023-01-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Är det granater eller artilleripjäser du talar om?

Artilleripjäser.
Exempel på de artilleripjäser som Ryssland har gått om är:
D-20 med en maximal skottvidd på 24km
2S3 Akatsiya maximal skottvidd 24km
2S19 Msta-S maximal skottvidd 30km

Den enda artilleripjäs Ryssland har med längre skottvidd är 2S7 Pion. 2022 uppgavs Ryssland ha 60 aktiva samt 200 förrådställda.

För Ukraina del så har de 99st 2S7 Pion.
Alla artilleripjäser som Ukrina köpt eller fått från väst har en maximal räckvidd inom spannet 40-50km. Exempelvis M777, CAESAR, Pzh2000 samt ZUZANA.

Just långräckviddigt artilleri är i princip den enda kategorin matriel där Ukraina har ett numerärt överläge.
Men det har låtit dom systematiskt bekämpa ryskt artilleri med kortare räckvidd sedan början av hösten. Och på grund av det är ryssarnas övertag med artilleri med kortare räckvidd ej längre lika stort.
Citera
2023-01-15, 08:37
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Extremt underlig vinkel med dörrvakter, fotbollssupporters och gymråttor, spelar på fördomar. Men givetvis ska man analysera de politiska åsikterna hos en väpnad styrka. Jag kan ge många historiska exempel men det blir offtopic.

Fast ska man analysera det måste det ju vara bra mycket högre i tak än i dagens överpolariserade samhälle, annars är det ju verkligen inte många som duger. Tänk dig samma situation i Sverige, där alla som inte röstar V eller MP är dödsnazist.
Citera
2023-01-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ryssarna har skickat upp en hel drös satelliter över Ukraina och har nog lika bra täckning som USA på den fronten. Vad gäller signalspaning är USA dock fullständigt överlägsna. Om NSA kunde avlyssna Theresa Mays, Merkels, FN-delegaternas och EU-kommissionärernas mobiler lär de nog kunna avlyssna Putlers också.. (?)

Nope ryssarna ligger långt efter när det gäller satelliter och vad de kan göra. Det troligen bättre för ryssarna att köpa satellitbilder från kommersiella satelliter, om någon säljer.

https://www.rferl.org/a/russia-satellites-ukraine-war-gps/31797618.html
Citera
2023-01-15, 08:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
så får de "snälla orcherna" göra det lilla de kan för att lugna ner kriget på deras sida.

Det dom behöver göra är att hänga Putin från fötterna på Röda torget.
Citera
2023-01-15, 09:03
Medlem
leachs avatar
Får se om detta är sant.

Exclusive: UK sends Apache helicopters armed with deadly Hellfire missiles to Ukraine
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-sends-apache-helicopters-armed-28955516
Citera
2023-01-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Hade det inte varit jävligt bra om de hade skickat upp positioneringssatelliter också?

Så att de slapp utrusta sina stridsflygplan med Garmin-grejer från Clas Ohlsson.

Det problemet berodde inte på satelliterna utan den korta tiden flygvapnet hade för att planera sin del av invasionen. Beredskapsnivån inom det ryska flygvapnet låg väl på 50-60 procent innan invasionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in