2023-01-15, 14:13
Medlem
SVT Uppdateriing från pågående räddningsarbeten för att rädda ev.överlevande från ryzzlands terrorbombningar av ett bostadshöghus:
Rapport från verkligheten. Ryzzland svinar vidare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Citera
2023-01-15, 14:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, den som tror att Putin skulle tillåta ett val eller en folkomröstning där han inte är helt säker på att utfallet blir "rätt" har inte fattat grunderna i hur dagens Ryssland fungerar.

Om Putin väljer mellan olika dåliga situationer (t ex kärnvapenkrig, evigt intensivt krig, eller folkomröstning) så kommer han så klart att välja en folkomröstning om det är det minst dåliga valet. Det är inte så att han hatar demokrati i sig självt, han är helt enkelt en maktspelare som föredrar ett säkert orättvist val utan risk, framför ett val med risk för honom.

Det jobbiga blir så klart att alla kommer att försöka maximera chansen för vinst i ett sådant val.

Men man får bedöma det jämfört med konkreta alternativ. I år kostade kriget hundratusentals ukrainiers liv. Vad är sämst - att ytterligare hundratusentals dör, eller en imperfekt omröstning?
Citera
2023-01-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, det är det perfekta.

Frånsett att de som lever nu har lika mycket rätt till landet som de från 2014. Man måste inte spola tillbaka tiden bara för att det skulle gynna Ukraina.

Men vi vet väldigt lite om befolkningsströmmarna. Jag tror inte problemet är folk som har flyttat dit från Ryssland. Jag tror det är alla möjliga rörelser inne i Ukraina. Där är säkert hundratusentals som kanske är uppväxta i Donbass och som var jävligt trötta på oron där, och som var andra ställen. När det nu är oro har de kommit tillbaka. Från Kherson, Mariupol, osv. Kanske även Kiev.
Orsaken attmjag engagerade mig i konflikten 2015, då jag återskapade en kontakt med en affärsbekant från Donbass.
Då han motsatte sig den ryska ockupationen blev han tvungen att fly till Kiev. Trotts att han är vad ni Ryssvänner är Rysk Ukrainare.
Men det är naturligtvis inte sånt du har någon erfarenhet av. Kontentan av ditt svammel är uppenbarligen att du anser det acceptabelt att invadera grannländer för att införliva delar av deras teritorie med den starkaste rätt.
Citera
2023-01-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ja, det är det perfekta.

Frånsett att de som lever nu har lika mycket rätt till landet som de från 2014. Man måste inte spola tillbaka tiden bara för att det skulle gynna Ukraina.

Men vi vet väldigt lite om befolkningsströmmarna. Jag tror inte problemet är folk som har flyttat dit från Ryssland. Jag tror det är alla möjliga rörelser inne i Ukraina. Där är säkert hundratusentals som kanske är uppväxta i Donbass och som var jävligt trötta på oron där, och som var andra ställen. När det nu är oro har de kommit tillbaka. Från Kherson, Mariupol, osv. Kanske även Kiev.
Du tror alltså inte att det är något problem att det flyttat in folk från Ryssland? Det kan inte påverka eventuellt röstningsresultatet om det nu blir någon omröstning. Nej, som vanligt är det Ukraina, som blivit anfallna, som är problemet. De ska tvingas till eftergifter och ge upp territorium.
Citera
2023-01-15, 14:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Orsaken attmjag engagerade mig i konflikten 2015, då jag återskapade en kontakt med en affärsbekant från Donbass.
Då han motsatte sig den ryska ockupationen blev han tvungen att fly till Kiev. Trotts att han är vad ni Ryssvänner är Rysk Ukrainare.
Men det är naturligtvis inte sånt du har någon erfarenhet av. Kontentan av ditt svammel är uppenbarligen att du anser det acceptabelt att invadera grannländer för att införliva delar av deras teritorie med den starkaste rätt.

Du har lite svårt att skilja svammel från saker du inte håller med om, kanske? Kan du peka på någon som du är oenig med här inne, som du ändå tycker skriver bra?

Tror du att du har unik insikt för att du har en affärsbekant som flytt från en stad? Eller vad ville du säga med meningen "Trotts att han är vad ni Ryssvänner är Rysk Ukrainare." ?
Citera
2023-01-15, 14:22
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
SVT Uppdateriing från pågående räddningsarbeten för att rädda ev.överlevande från ryzzlands terrorbombningar av ett bostadshöghus:
Rapport från verkligheten. Ryzzland svinar vidare.

Allt går enligt plan.. säger putler
Den här nyheten förmedlas såklart inte i ryzzland.
Citera
2023-01-15, 14:24
Medlem
Citat:
Om Putin väljer mellan olika dåliga situationer (t ex kärnvapenkrig, evigt intensivt krig, eller folkomröstning) så kommer han så klart att välja en folkomröstning om det är det minst dåliga valet. Det är inte så att han hatar demokrati i sig självt, han är helt enkelt en maktspelare som föredrar ett säkert orättvist val utan risk, framför ett val med risk för honom.

Det jobbiga blir så klart att alla kommer att försöka maximera chansen för vinst i ett sådant val.

Men man får bedöma det jämfört med konkreta alternativ. I år kostade kriget hundratusentals ukrainiers liv. Vad är sämst - att ytterligare hundratusentals dör, eller en imperfekt omröstning?

Ja Putins omdöme och geni är verkligen något att tjusas av? Här valde han at använda ett miltärt vapen, framtaget att sänka hangarfartyg med till att spränga ett bostadshus mitt itu. Hur tänkte han då tror du?
Är det en sådan galning som skall forma europas framtid menar du?

Citera
2023-01-15, 14:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja Putins omdöme och geni är verkligen något att tjusas av? Här valde han at använda ett miltärt vapen, framtaget att sänka hangarfartyg med till att spränga ett bostadshus mitt itu. Hur tänkte han då tror du?
Är det en sådan galning som skall forma europas framtid menar du?

Ja du, jag tror inte det var Putin som sköt den, utan en soldat.
Citera
2023-01-15, 14:27
Medlem
eternussermos avatar
Är det fler rysstroll här nu än tidigare, om jag har rätt, vad betyder det?
Citera
2023-01-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det fler rysstroll här nu än tidigare, om jag har rätt, vad betyder det?
Brukar betyda att det inte går så värst bra.

Det var lugnare i våras när Ryssland faktiskt hade vissa framgångar.
Citera
2023-01-15, 14:32
Avslutad
Det ryktas om att nåt är på gång med rysslands svartahavsflotta, att den är på flykt undan - ja, vadå?

Någon som vet mer om det?
Citera
2023-01-15, 14:33
Medlem
Citat:
Du har lite svårt att skilja svammel från saker du inte håller med om, kanske? Kan du peka på någon som du är oenig med här inne, som du ändå tycker skriver bra?

Tror du att du har unik insikt för att du har en affärsbekant som flytt från en stad? Eller vad ville du säga med meningen "Trotts att han är vad ni Ryssvänner är Rysk Ukrainare." ?

Nej jag har svårt för ditt svammel om vad som skulle kunna hända och att du försöker väva in Kremls Propaganda i en sån här allvarlig konflikt.
Jag har ingen unik insikt de flesta med en viss förmåga att se samband inser att om en minoritet av befolkningen tar hjälp av sitt grannland för att med militära medel skapa en ny stat har den ingen folklig förankring.
Jag fick den insikten efter att jag varit i kontakt med honom och vi diskuterade lite alster av Patrick Landcaster då det i gruppen fanns en person som var lika lättpåverkad av Kremls propaganda som du.

Läs på lite och när du får kritik så försök lära dig nåt.
Sovjet föll ihop inifrån, fanns ingen utomstående stormakt som militärt anföll och invaderade några delar 1991.
Ryssland förde in Trupp I Ukraina 2014 det är fakta. Så det går inte att jämföra. Men det är uppenbarligen sån fakta du vägrar inse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in