2023-01-15, 08:08
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ja kan du inte förstå sammanhangen eller behöver jag förklara det för dig?

Skatteverkets regler: Hobbyverksamhet & skatt. Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 431 kr.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
Citera
2023-01-15, 08:09
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Ponera att du säljer för 80.000 varje år, du gör vinst på 35.000 kronor. Du deklarerar inte för det är ju under 66 tusen gränsen.
SKV får rapport från Tradera att du har sålt för 800.000 på 10 år.
800.000 är en rejäll summa, det kan handla om grovt skattebrott, räcker det med en snabb titt från SKVs sida, kan du verkligen garantera det?
Det ska ju gå att bevisa.
Citera
2023-01-15, 11:04
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och dessa tjänar du pengar på? Över 50K/år?

Verkar helt otroligt I mina öron.

Nej men runt 10-15k/år
Citera
2023-01-15, 11:35
Medlem
Citat:
Skatteverkets regler: Hobbyverksamhet & skatt. Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 431 kr.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Förstår du inte att gemene man köper och säljer grejor på tradera som en hobby verksamhet?
Citera
2023-01-15, 11:49
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Förstår du inte att gemene man köper och säljer grejor på tradera som en hobby verksamhet?
Du får ringa och förklara för skatteverket att deras definitiion av hobbyverksamhet stämmer inte överens med din, dom kommer säkert att tänka om och ändra sig.
Citera
2023-01-15, 11:57
Medlem
Jag skriver upp allt jag säljer nu på Tradera och sedan stänger jag förmodligen ner kontot efter 50000 kr i vinst.
Men jag tänker lite så här, Tradera måste ju svara upp på detta på något vis, annars är dom körda i längden, kontaktade dom i förrgår och dom svarade att dom hade inte fått svar ifrån SKV om hur lagen kommer påverka oss och hur vi ska gå till väga framöver. Man undrar ju lite varför inte Tradera gått ut till sina kunder och meddelat detta?
Sedan undrar jag en annan sak. Tradera ska ju redovisa försäljningen till SKV men hur vet dom om inköpet?? Det har ju inte Tradera eller SKV någon koll på??
Citera
2023-01-15, 12:18
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Har man rent mjöl i påsen är det egentligen inga problem att vara uppkopplad mot skatteverket.se dygnet runt.

Edit; Oj, det ramlade precis in tio mjölpåsar på mitt sociala kreditsystem, tackar.....

Även om man har rent mjöl i påsen kan man råka i trubbel. Hur många har inte en dyr hobby där man under många års tid samlat på sig tex bil/motorcykeldelar, hifi, inredning, smurfar osv. Sedan när det är dags att sälja kommer man snabbt upp i 50k. Utan kvitton (Vem har kvar kvitton på alla begagnade prylar), så ska staten ha in skatt.
Även om man råkar ha kvar kvitton så krävs en jävla massa pappersgöra
Citera
2023-01-15, 12:22
Medlem
feemaxxxs avatar
Det man får göra är spara alla kvitton från prylar man köpt. Sedan får man istället för att kasta den trasiga spisen eller TV:n sälja dessa för 1kr till någon kompis.
Vips har man en ”förlust” att kvitta mot andra saker man säljer där man saknar kvittot ifrån/går vinst på.
Ska nog öppna en marknadsplats där man säljer och köper kvitton…
Citera
2023-01-15, 12:28
Medlem
Fejkits avatar
Kommer inte drabba gemene man. Men, privatpersoner som konkurrerar med firmor som betalar moms och skatt får det svårare.

Kul att folk verkar tycka det är orättvist att man ska betala skatt på vinst på saker, när det närmast rådde koncensus att det var rimligt att staten ska ha vinstskatt på aktier, som liksom saker redan är köpta för skattade pengar.
Citera
2023-01-15, 12:36
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Kommer inte drabba gemene man. Men, privatpersoner som konkurrerar med firmor som betalar moms och skatt får det svårare.

Kul att folk verkar tycka det är orättvist att man ska betala skatt på vinst på saker, när det närmast rådde koncensus att det var rimligt att staten ska ha vinstskatt på aktier, som liksom saker redan är köpta för skattade pengar.
Nej, folk tycker att det är orättvist att man hamnar i ett register efter att man har omsatt mer än 20.000, när du får göra vinst på 50.000 kr-
Sedan tycker folk att det är orättvist att du ska skatta för vinst vid privatförsäljning, men du får inte dra av förlusten
Citera
2023-01-15, 12:39
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det man får göra är spara alla kvitton från prylar man köpt. Sedan får man istället för att kasta den trasiga spisen eller TV:n sälja dessa för 1kr till någon kompis.
Vips har man en ”förlust” att kvitta mot andra saker man säljer där man saknar kvittot ifrån/går vinst på.
Ska nog öppna en marknadsplats där man säljer och köper kvitton…
Du kan inte dra av din förlust i deklarationen vid privatförsjälning, men vinsten får du skatta för.
Född fri, skattad till döds.
Citera
2023-01-15, 13:15
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Du får ringa och förklara för skatteverket att deras definitiion av hobbyverksamhet stämmer inte överens med din, dom kommer säkert att tänka om och ändra sig.

Man får nog skilja på hobby och hobby här också. Skatteverkets definition av hobbyverksamhet tolkar jag som att de menar tex personer som på hobbynivå sysslar med träsnide, stickning och annan tillverkning av varor som de sedan säljer med förtjänst. Jag kan inte se att de menar de som samlar ölburkar och köper/säljer som en del av sin hobby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in