2023-01-14, 19:04
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det är fortfarande 50.000 skattefritt från sådan försäljning som är gränsen per år att skatteverket får en uppgift efter 20.000 kr betyder inte att man behöver betala någon skatt så i praktiken ändrar detta inte något om man har för vana att varje år sälja rimliga mängder grejer som man inte behöver.

" Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50*000*kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar*– Vinst och förlust (SKV 2192)."

Nej, det vet jag, men folk som inte är lika ekonomiskt insatta som oss riskerar att dra sig för att sälja - även i mindre mängder, vilket är dåligt för framväxten av en cirkulär ekonomi osv. osv.
Det jag menar.
Citera
2023-01-14, 19:08
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nej, det vet jag, men folk som inte är lika ekonomiskt insatta som oss riskerar att dra sig för att sälja - även i mindre mängder, vilket är dåligt för framväxten av en cirkulär ekonomi osv. osv.
Det jag menar.

Ah, ja det som avhåller mig från att sälja på Tradera är böket med packetering och frakt.
Citera
2023-01-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Aterigen.

Vem ar domd? Och for vad?

Det var DU som skrev det. Se ditt inlagg #200
Inte jag.
Är det ens någon mening med att svara en idiot som dej????

Det var ju DU som i ett svar till mej hävdade att:
-"Hemfridsbrott kan ge riktigt otrevliga Straff". slut citat.
Detta gjorde du i ett inlägg jag gjorde åt en annan i tråden, då jag skrev att då banken inte kunde ge mej ett svar varför mitt kapital förvunnit med ca 55% kunde jag tänka mej att åka hem rill VD:n för att få ett svar...

ÄR DU MED?????
Citera
2023-01-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag kan väl bara säga att jag investerar i bitcoins för att se om de ökar i värde och jag kan göra vinst?

Vad gör folk med sina bitcoins förutom köper olagliga grejer på dark net.
Jo så kan det vara, nu äger jag inte bitcoin själv.
Men oavsett vad folk vill göra med sina pengar så måste brott kunna bevisas innan de dömer någon.
Man kan inte som en bank,bara stänga av någon endast p.g.av att man "misstänker" något. Det skulle bli ett väldigt farligt samhälle om det blev på det viset.
Vad är nästa steg?
Att en granne som inte gillar en anmäler mej för att hon "tyckte" eller "misstänkte" att jag var kriminell?..
Citera
2023-01-14, 23:47
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det står inte att du får en käftsmäll ifall du lägger upp 30 annonser. Det står att det är gränsen då en notis skickas till Skatteverket.

Sen gör dom en snabb titt ifall det är ens värt att rota vidare i.
Ponera att du säljer för 80.000 varje år, du gör vinst på 35.000 kronor. Du deklarerar inte för det är ju under 66 tusen gränsen.
SKV får rapport från Tradera att du har sålt för 800.000 på 10 år.
800.000 är en rejäll summa, det kan handla om grovt skattebrott, räcker det med en snabb titt från SKVs sida, kan du verkligen garantera det?
Senast redigerad av logics 2023-01-15 kl. 00:10.
Citera
2023-01-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Är det ens någon mening med att svara en idiot som dej????

Det var ju DU som i ett svar till mej hävdade att:
-"Hemfridsbrott kan ge riktigt otrevliga Straff". slut citat.
Detta gjorde du i ett inlägg jag gjorde åt en annan i tråden, då jag skrev att då banken inte kunde ge mej ett svar varför mitt kapital förvunnit med ca 55% kunde jag tänka mej att åka hem rill VD:n för att få ett svar...

ÄR DU MED?????

Joddå jag ä me! Är du?

Ditt svarsinlägg #185 handlade inte om några fonder.
Citera
2023-01-14, 23:58
Medlem
Citat:
Min fråga är. Om banken frågar vad jag använder bitcoins till, vad ska jag svara? Det är ju som bekant inte olagligt att växla till bitcoins.

"Kriminell" Ja i lagens mening. Men om jag behöver självmedicindra så borde jag ha rätt till att göra det. Det är inte jag som är kriminell i mitt perspektiv. Det är tvärtom dom som kriminaliserat detta som är kriminella.

Ditt första problem är att du köpt krypto.
Många banker förbjuder att du använder deras konton till sådan Handel om jag minns rätt.
Står I avtalet du godkänt.

Men annars så får du väl säga du investerar. Kryptoinnehav ar mig veterligt inte olagligt
Citera
2023-01-15, 00:36
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jo så kan det vara, nu äger jag inte bitcoin själv.
Men oavsett vad folk vill göra med sina pengar så måste brott kunna bevisas innan de dömer någon.
Man kan inte som en bank,bara stänga av någon endast p.g.av att man "misstänker" något. Det skulle bli ett väldigt farligt samhälle om det blev på det viset.
Vad är nästa steg?
Att en granne som inte gillar en anmäler mej för att hon "tyckte" eller "misstänkte" att jag var kriminell?..
Ja men det börjar ju bli så nu. Jag har fått upp massa frågeformulär om vad jag ska göra med pengarna och hur mycket jag förväntar mig få in i pengar varje månad och från vem swisharna kommer ifrån. Osv. Men sen har jag svarat två gånger på det och nu har det väl vart lugnt i 1,5 år. Jag har växlat 10 000 till bitckoins senaste så de kanske börjar fråga saker snart igen. Frågan är då vad ska jag säga vad min anledning var att köpa bitcoins för 10 000?
Senast redigerad av CockWitch 2023-01-15 kl. 00:39.
Citera
2023-01-15, 00:40
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Joddå jag ä me! Är du?

Ditt svarsinlägg #185 handlade inte om några fonder.
Det är inte olagligt. Och banken har inte sagt nått.
Citera
2023-01-15, 01:27
Medlem
Citat:
Det är inte olagligt. Och banken har inte sagt nått.

Olagligt att äga Bitcoin nej.

Bryter du mot det avtal du har med din bank när du köper krypto via ditt konto?
Kanske.
Läs ditt avtal.

Givetvis är det tillrackligt för att avsluta dina konton.
Resten är vanliga KYC frågor.
Citera
2023-01-15, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Ponera att du säljer för 80.000 varje år, du gör vinst på 35.000 kronor. Du deklarerar inte för det är ju under 66 tusen gränsen.
SKV får rapport från Tradera att du har sålt för 800.000 på 10 år.
800.000 är en rejäll summa, det kan handla om grovt skattebrott, räcker det med en snabb titt från SKVs sida, kan du verkligen garantera det?

Du får väl svara på RSVs frågor om du nu får några.
De skickar ju inte polis hem till dig som ska arrestera dig som första åtgärd.
Citera
2023-01-15, 01:32
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Olagligt att äga Bitcoin nej.

Bryter du mot det avtal du har med din bank när du köper krypto via ditt konto?
Kanske.
Läs ditt avtal.

Givetvis är det tillrackligt för att avsluta dina konton.
Resten är vanliga KYC frågor.
Om det är förbjudet märker jag det... Och stänger de mitt konto så har jag ett på en annan bank så jag bryr mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in