2023-01-14, 17:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hur sjutton kan de bara säga upp dej som kund??
De måste ju ha något konkret bevis för att du gjort något olagligt?
Att en bank kan bete sej på det sättet är ju inget annat än skandal!
De måste "känna sin kund", och om de ser något misstänkt t.ex 1000 swish-insättningar så säger de upp honom för säkerhets skull oavsett om han kan bevisa varenda insättning eller inte. Jag hade 35 år som skötsam kund men sas upp med en månads varsel, de tog mitt bankgiro VISA bankid swish. Är numera lycklig kund på ICA-banken istället.

Sök på SWEDBANK så hittar du många trådar på FB.

Sälj dina Swedbank-aktier. Det företaget existerar inte om några år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-14 kl. 18:33.
Citera
2023-01-14, 18:00
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag vet att dom har börjat fula sig. Därför har jag fler konton. Hittills har det gått bra. Undrar dom vart pengarna kommer ifrån får jag berätta att jag sålde ett instrument. Sen får de väl ringa och fråga han som swishade om det är sant. Vad är det du menar? Är det.kriminellt att sälja en begagnad gitarr tex?

Nej, det som händer är att de begär underlag på försäljningen. Det är din skyldighet att redovisa detta.

Misstänker skatteverket att pengarna kommer från kriminell verksamhet så upprättar de en polisanmälan.
Citera
2023-01-14, 18:07
Medlem
Lillarapunzels avatar
Fullkomligt vansinne!
Särskilt idag när en cirkulär ekonomi och återbruk uppmanas på bred front, är ju detta ett fullkomligt dråpslag.
Jag förstår absolut kärnan i problemställningen, att komma åt svartförsäljning/försäljning utan företag, men då borde även kontrollnivåerna vara betydligt högre, säg 50-100 annonser och 30 000 kr (hälften av SKVs gräns för vinst i praktiken). Det hade varit mer logiskt, men inte redan så lite som 30 annonser och 20 000 kr. Om vi ska uppmanas bli mer cirkulära och handla mer begagnat, så är ju detta det dummaste man kan göra!
Citera
2023-01-14, 18:09
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Det jag stör mig på är det låga antalet annonser som "tillåts". 30 annonser är ingenting. Har du småbarn hemma så har du säkert en helt hög med gamla barnkläder som blivit för små och som kan säljas på tradera för 30-150 kr styck. 30 annonstillfällen blir förbrukade på nolltid och du har kanske sålt total för 1500 kr.
Det står inte att du får en käftsmäll ifall du lägger upp 30 annonser. Det står att det är gränsen då en notis skickas till Skatteverket.

Sen gör dom en snabb titt ifall det är ens värt att rota vidare i.
Citera
2023-01-14, 18:26
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Fullkomligt vansinne!
Särskilt idag när en cirkulär ekonomi och återbruk uppmanas på bred front, är ju detta ett fullkomligt dråpslag.
Jag förstår absolut kärnan i problemställningen, att komma åt svartförsäljning/försäljning utan företag, men då borde även kontrollnivåerna vara betydligt högre, säg 50-100 annonser och 30 000 kr (hälften av SKVs gräns för vinst i praktiken). Det hade varit mer logiskt, men inte redan så lite som 30 annonser och 20 000 kr. Om vi ska uppmanas bli mer cirkulära och handla mer begagnat, så är ju detta det dummaste man kan göra!

Det är fortfarande 50.000 skattefritt från sådan försäljning som är gränsen per år att skatteverket får en uppgift efter 20.000 kr betyder inte att man behöver betala någon skatt så i praktiken ändrar detta inte något om man har för vana att varje år sälja rimliga mängder grejer som man inte behöver.

" Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50*000*kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar*– Vinst och förlust (SKV 2192)."
Senast redigerad av Atamon 2023-01-14 kl. 18:35.
Citera
2023-01-14, 18:32
Medlem
Har aldrig skrivits så många ”kvitton” som 2023 och framåt 😅

Vilken Eurokurs kommer de gå efter? Vid årets början? Vid respektive försäljningstillfälle? Vid årets slut?
Citera
2023-01-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nej det hade du inte gjort om du nu inte ar riktigt dum I hela ditt huvud.

Hemfridsbrott kan ge riktigt otrevliga Straff.
Att döma en person för ett brott han inte begått är betydligt allvarligare!!
Får Orwell 1984 vibbar ända ner i pungkulorna...
Citera
2023-01-14, 18:42
Medlem
Citat:
Att döma en person för ett brott han inte begått är betydligt allvarligare!!
Får Orwell 1984 vibbar ända ner i pungkulorna...

Vem ar domd? I vilken domstol?

Du vet skillnaden mellan att fa en affarsmassig relation avslutad och att bli domd i brottsmal?Dvs bevisat kriminell.

Domd I civilmal ar nagot annat. Ar det nagon som blivit det for swisch eller banktransaktioner?

Givetvis finns det folk som domts felaktigt. Men da detta ar relativt ovanligt forbiser jag de fallen.
Om du hanvisar till ett sadant far du garna hanvisa till vilket du avser.

Skriver du saker du inte vet vad de betyder men som later spannande?
Senast redigerad av peller 2023-01-14 kl. 18:46.
Citera
2023-01-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De måste "känna sin kund", och om de ser något misstänkt t.ex 1000 swish-insättningar så säger de upp honom för säkerhets skull oavsett om han kan bevisa varenda insättning eller inte. Jag hade 35 år som skötsam kund men sas upp med en månads varsel, de tog mitt bankgiro VISA bankid swish. Är numera lycklig kund på ICA-banken istället.

Sök på SWEDBANK så hittar du många trådar på FB.

Sälj dina Swedbank-aktier. Det företaget existerar inte om några år.
Men det är ju rent åt helvete!!
Att Swedbank är idioter är ju känt..
Vart pålurad att investera i Roburfonder när jag startafe mitt första företag för ca 25bår sedan..
Satte in en del pengar i detta.
Några år senare kollade jag mitt kapital..då hade kapitalet sjunkit med över 55%!!
Ringde banken, fick först inget svar..
Senare fick jag till svar att fonden inte var "aktivt förvaltad" längre, vilket jag skulle fått brev/mail om, vilket jag absolut inte fått.
Blev så irriterad att jag bytte bank.
Swedbank är idioter! inget annat!
Citera
2023-01-14, 18:43
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Hade detta hänt mej, och de inte kan förklara varför, hade jag blivit så in i h-e irriterad, och jag kan utan att ljuga påstå att jag inte gett mej förrän jag fått prata med högsta VD:n, om jag så hade åkt hem till han..
Ja alltså de drabbar väl oftast folk som är arbetslösa, inte har någon direkt inkomst, eller som finns i straffregistret. Men jag har läst här att folk blivit avstängda från banken trots inkomst osv. Det var nån som sålde nån pryl för 10 - 20 000 och de fryste hans konto. Tog tydligen. Mycket möda och besvär för honom att bevisa vad pengarna kom ifrån. Så visst, det pågår tydligen. Sen, jag tex, har ingen inkomst nu, jag pluggar. Jag får ibland cash från familjen som hjälp och jag har lite sparat men säljer även gamla musikinstrument. Så det är klart. Det finns väl möjlighet att de till slut kommer jiddra. Dessutom växlat runt 7000 till crypto senaste månaden.

Frågan är, va fan ska man svara om banken undrar vad jag skulle använda crypto till?
Citera
2023-01-14, 18:44
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Haha "flera konton", du lever i Ankeborg. Akta dig för Björnligan.

Ja jag har konton på två olika banker ja. Är du efterbliven?
Citera
2023-01-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Ja alltså de drabbar väl oftast folk som är arbetslösa, inte har någon direkt inkomst, eller som finns i straffregistret. Men jag har läst här att folk blivit avstängda från banken trots inkomst osv. Det var nån som sålde nån pryl för 10 - 20 000 och de fryste hans konto. Tog tydligen. Mycket möda och besvär för honom att bevisa vad pengarna kom ifrån. Så visst, det pågår tydligen. Sen, jag tex, har ingen inkomst nu, jag pluggar. Jag får ibland cash från familjen som hjälp och jag har lite sparat men säljer även gamla musikinstrument. Så det är klart. Det finns väl möjlighet att de till slut kommer jiddra. Dessutom växlat runt 7000 till crypto senaste månaden.

Frågan är, va fan ska man svara om banken undrar vad jag skulle använda crypto till?

Att svara arligt pa ev fragor ar ju ingenting du funderat pa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in