2023-01-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Fast jag hoppas dom hinner lönnmördas av sina egna innan dess. Ryssar drar sig inte för mord, oavsett var dom är. Till och med i andra nationers städer. Det har man gjort hela tiden, attacker på utländsk mark.

Nej vänta, dom ska lagföras för sina brott och sitta i en mörk fängelse håla och ruttna bort.

Tänk dig nöjet att följ detta förlopp i nyheterna.
Citera
2023-01-14, 22:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Jag har i många år ( innan 2022 ) tyckt att Putin beter sig mer långsiktigt och strategiskt än väst. Jag avskyr hans metoder och korruption, men i ren strategi är han bättre än väst.

Så det finns två scenarion

1) Putin har förlorat sitt strategiska tänk och gått in i vansinne, anfaller sitt grannland och tror att det ska gå bra ( Ser detta som 10% chans =

2) Putin har observerat covid, västs ovilja att investera i försvar ( förutom USA ), sett skillnaderna i EU, nyttjat nationalistiska rörelser inom EU, observerat hur tidigare ryska framgångar har skett, Krim och Georgien.
Jag tror att Putin antog att infiltrationen av Ukraina var större än den var och att invasionen skulle likna sig mer vid Krim-annekteringen än det kostsamma kriget i Grozny. Men Ryssland är enormt korrupt, en hel del pengar från infiltrationen gick säkert till privata händer, samma med armén.

Kolla hur det gick i Kherson, där gick det för det mesta som Putin tänkt. Flera högt stående gav upp och förådde Ukraina, vilket gav Ryssland en enkel vinst och lyckades erörva en stor stad som Kherson med minimala förluster

Men det gick åt helvete, nu är han fast i ett krig som han inte kan vinna. Rent teoretiskt och optimistiskt är invasionen av Ukraina någorlunda logiskt, det hade gått. Några veckor av strid, kanske 20K förluster och Ryssland hade annekterat Novorussia, säkrat Krim, skrämt väst och gjort Ukraina till ett Belarus. Ett steg i återinförandet av Sovjets inflytande.

3)
Problemet är att Putin gick all in, han kan inte ge sig nu. Antingen viker väst, eller så viker Putin. Och putin kommer inte att vika förrän någon intern tvingar honom.

Ja vi ligger inte helt långt från varandra i analys. Men du missar sanktionerna. De kostar Putin säkert 200 BUSD om året, kanske mycket mer än så. Den frysta valutareserven riskerar han också. Men visst, om man tror att han inte räknade med det heller så är din tolkning sammanhängande.

Ekonomin är i alla fall ett del-skäl. Antagligen hade han inte en anledning utan flera.
Citera
2023-01-14, 22:38
Medlem
Mindbusinesss avatar
Blir så ledsen när jag ser detta reportage. Nu får fan väst skicka så många moderna tanks till Ukraina som de behöver. Innan det är för sent.
https://youtu.be/Wb-Kdh7vE28
Citera
2023-01-14, 22:39
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är pansrade förband som står för lejonparten av all mobil krigföring, med luft och båtburna förband som alternativ. Luft och båtburna förband har dock vanligen ganska låg skyddsförmåga och eldkraft i förhållande till pansrade förband.

2. Det vet du ingenting om egentligen - du gissar bara och även om Ukraina mot förmodan skulle kunna leverera erfarna stridsvagnsbesättningar till Challenger 2 så kommer det ändå att vara lite som att pröva ett fotbollslag i handboll. Division 3 laget blir då ett division 8 lag och mycket övning krävs för att stiga i divisionerna. Sedan kommer diskussionen om kvaliteten på spelarnas skor....

3. Det finns massvis med filmer som visar hur T-62, T-84, T-64 m.m. används som infanteristöd i Ukraina kriget. Säkert kommer 10-12st Challenger 2 att göra stor skillnad.

4. Eller med andra ord försöker de hetsa upp stämningen lite för att få andra länder att ge Ukraina stridsvagnar.

5. Bye-bye

Fel. Bekräftas i denna video
https://youtu.be/Wb-Kdh7vE28
Citera
2023-01-14, 22:41
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej vänta, dom ska lagföras för sina brott och sitta i en mörk fängelse håla och ruttna bort.

Tänk dig nöjet att följ detta förlopp i nyheterna.

Jo, iofs, men det skulle kosta skattepengar och det är dom inte värda. Bäst vore att dom blev radioaktivt smittade i lönndom så dom sakta plågades till döds.
Citera
2023-01-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Jo, iofs, men det skulle kosta skattepengar och det är dom inte värda. Bäst vore att dom blev radioaktivt smittade i lönndom så dom sakta plågades till döds.

Nejdå, dom ska inte kosta oss ett smäck.

Dom ska själva stå för kostnaderna med dom ryska tillgångarna som är beslag tagna.
Citera
2023-01-14, 22:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja vi ligger inte helt långt från varandra i analys. Men du missar sanktionerna. De kostar Putin säkert 200 BUSD om året, kanske mycket mer än så. Den frysta valutareserven riskerar han också. Men visst, om man tror att han inte räknade med det heller så är din tolkning sammanhängande.

Ekonomin är i alla fall ett del-skäl. Antagligen hade han inte en anledning utan flera.

Du menar att Putin kan räkan. Har du några bekräftelser på det, eller är det bara ett antagande, eftersom du anser att människor, generellt, kan räkna.
Enligt mig kan han inte dra slutsatser utifrån sitt eget agerande, vilket innebär att han saknar analytisk förmåga. Annars hade han dragit den naturliga slutsatsen att han är "up shit creek", men det har han inte. Alltså saknar han den förmågan. Han är helt enkelt analytisk begränsad. Ett begränsat intellekt utan självinsikt. En självskapad idiot.
Citera
2023-01-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Jag har i många år ( innan 2022 ) tyckt att Putin beter sig mer långsiktigt och strategiskt än väst. Jag avskyr hans metoder och korruption, men i ren strategi är han bättre än väst.

Så det finns två scenarion

1) Putin har förlorat sitt strategiska tänk och gått in i vansinne, anfaller sitt grannland och tror att det ska gå bra ( Ser detta som 10% chans =

2) Putin har observerat covid, västs ovilja att investera i försvar ( förutom USA ), sett skillnaderna i EU, nyttjat nationalistiska rörelser inom EU, observerat hur tidigare ryska framgångar har skett, Krim och Georgien.
Jag tror att Putin antog att infiltrationen av Ukraina var större än den var och att invasionen skulle likna sig mer vid Krim-annekteringen än det kostsamma kriget i Grozny. Men Ryssland är enormt korrupt, en hel del pengar från infiltrationen gick säkert till privata händer, samma med armén.

Kolla hur det gick i Kherson, där gick det för det mesta som Putin tänkt. Flera högt stående gav upp och förådde Ukraina, vilket gav Ryssland en enkel vinst och lyckades erörva en stor stad som Kherson med minimala förluster

Men det gick åt helvete, nu är han fast i ett krig som han inte kan vinna. Rent teoretiskt och optimistiskt är invasionen av Ukraina någorlunda logiskt, det hade gått. Några veckor av strid, kanske 20K förluster och Ryssland hade annekterat Novorussia, säkrat Krim, skrämt väst och gjort Ukraina till ett Belarus. Ett steg i återinförandet av Sovjets inflytande.

3)
Problemet är att Putin gick all in, han kan inte ge sig nu. Antingen viker väst, eller så viker Putin. Och putin kommer inte att vika förrän någon intern tvingar honom.

Bra inlägg.

Som jag det det så är det flera saker som skapar det krig vi ser framför oss.

Misstag 1: Missbedömt det stöd som resten av västvärlden skulle ge Ukraina.

Misstag 2: Överskattat sin egna militära förmåga. Korruptionen påverkar kraftigt militären och underhållet av krigsmateriel.

Misstag 3: Tittat på tidigare konflikter med ex Georgien, annekteringen av Krim, ingen gjorde något större väsen då = All in.

Misstag 4: Omgiven av ja-sägare och fått/får tvivelaktig information av underrättelsetjänst för att hålla Putin på gott humör.
(Tänker på Sergei Naryshkin som fick dumstrut av putin dagarna innan kriget)
Citera
2023-01-14, 22:52
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nejdå, dom ska inte kosta oss ett smäck.

Dom ska själva stå för kostnaderna med dom ryska tillgångarna som är beslag tagna.

Fast jag vill se alla ryska tillgångar användas till att bygga upp Ukraina.
Dom ryska kommunistjävlarna är inte värda 1 euro. Bästa vore att hänga dom direkt när dom tas till fånga.
Citera
2023-01-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ja för sveriges del. Länder längre bort och med andra förutsättningar kunde med fördel skicka annat, om de vill. Det skulle ha varit riskabelt om hela världen hade skickat hjälmar, då hade ryska hökar kanske frestats att ta hela Ukraina. Fördelen hade varit att Zelensky kanske hade gått med på fredsförhandlingar.

Tanken har aldrig slagit dig att det bästa hade varit om rysspacket stannat innanför sin egna gräns?
Citera
2023-01-14, 22:58
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag stämmer in i hyllningskören och tackar för ett riktigt bra inlägg som faktiskt tillför något.

Jag måste ändå bara kommentera punkt 8) angående förluster. Jag vet nu inte vem som droppade dessa siffror, men de är verkligen helt uppåt väggarna, bara rent önsketänkande. Sanningen är snarare den omvända. Ryssarna har 30k-35k döda och AFU har 100k, troligen betydligt mer (kanske det dubbla). Bara i Soledar och Bachmut har AFU förlorat 23k stupade soldater enligt Ukrainas försvarsdepartement. Den förlusttyngda offensiven i Charkiv och Cherson kostade AFU minst 10 av deras bästa brigader (med typ 4k man i varje brigad). Nu dog ju givetvis inte alla, men förlusterna var enorma, minst 10k stupade.

Det är sinnessjuka förluster i människoliv vi talar om, men alla deltagare på Folk och Försvar var säkert inne på USA:s och Natos linje att masslakten måste fortsätta. För demokratins skull...

Tack för vänliga ord! Jag vill bara inflika lite om förlustsiffrorna: Offensiverna i Charkiv, resp Cherson var två helt olika företeelser. I Charkiv var förlusterna överraskande små på BÅDA sidor. Det hade att göra med den ukrainske befälhavaren Syrskyjs stora skicklighet i att dölja formationerna innan kraftsamling och anfall. Ryssarna blev grundlurade. Därefter hölls ett mycket högt operativt tempo som gjorde det extremt svårt för ryssarna att använda artilleri och flyg. Men inte heller ryssarna hade några större förluster. De hade glesat ut sina led rejält och drog sig tillbaka snabbt och i god ordning (precis som vid Kiev- och Chersonavsnitten). I Cherson blev det höga förluster, fr a i början och slutet av den ukrainska offensiven, då befästa punkter angreps frontalt (ofta av nyligen inroterat folk). Ryssarna hade stora förluster bland 1:a Armékårens folk (från Donetsk) och bland förstärkningsförbanden som kallats in (bl a från Charkiv), men låga hos VDV, vilkas skicklighet under återtåget kanske räddade ryssarna från ett mycket större nederlag.

Operationerna var olika till sin karaktär som natt och dag på ALLA nivåer.
Citera
2023-01-14, 22:58
Medlem
88SONs avatar
Citat:

Sanktionerna innan kriget var inte så verksamma, Ryssland räknade säkert med Europeiskt beroende och internationell handel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in