Citat:
Ursprungligen postat av
88SON
Jag har i många år ( innan 2022 ) tyckt att Putin beter sig mer långsiktigt och strategiskt än väst. Jag avskyr hans metoder och korruption, men i ren strategi är han bättre än väst.
Så det finns två scenarion
1) Putin har förlorat sitt strategiska tänk och gått in i vansinne, anfaller sitt grannland och tror att det ska gå bra ( Ser detta som 10% chans =
2) Putin har observerat covid, västs ovilja att investera i försvar ( förutom USA ), sett skillnaderna i EU, nyttjat nationalistiska rörelser inom EU, observerat hur tidigare ryska framgångar har skett, Krim och Georgien.
Jag tror att Putin antog att infiltrationen av Ukraina var större än den var och att invasionen skulle likna sig mer vid Krim-annekteringen än det kostsamma kriget i Grozny. Men Ryssland är enormt korrupt, en hel del pengar från infiltrationen gick säkert till privata händer, samma med armén.
Kolla hur det gick i Kherson, där gick det för det mesta som Putin tänkt. Flera högt stående gav upp och förådde Ukraina, vilket gav Ryssland en enkel vinst och lyckades erörva en stor stad som Kherson med minimala förluster
Men det gick åt helvete, nu är han fast i ett krig som han inte kan vinna. Rent teoretiskt och optimistiskt är invasionen av Ukraina någorlunda logiskt, det hade gått. Några veckor av strid, kanske 20K förluster och Ryssland hade annekterat Novorussia, säkrat Krim, skrämt väst och gjort Ukraina till ett Belarus. Ett steg i återinförandet av Sovjets inflytande.
3)
Problemet är att Putin gick all in, han kan inte ge sig nu. Antingen viker väst, eller så viker Putin. Och putin kommer inte att vika förrän någon intern tvingar honom.
Bra inlägg.
Som jag det det så är det flera saker som skapar det krig vi ser framför oss.
Misstag 1: Missbedömt det stöd som resten av västvärlden skulle ge Ukraina.
Misstag 2: Överskattat sin egna militära förmåga. Korruptionen påverkar kraftigt militären och underhållet av krigsmateriel.
Misstag 3: Tittat på tidigare konflikter med ex Georgien, annekteringen av Krim, ingen gjorde något större väsen då = All in.
Misstag 4: Omgiven av ja-sägare och fått/får tvivelaktig information av underrättelsetjänst för att hålla Putin på gott humör.
(Tänker på Sergei Naryshkin som fick dumstrut av putin dagarna innan kriget)