Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Jag stämmer in i hyllningskören och tackar för ett riktigt bra inlägg som faktiskt tillför något.
Jag måste ändå bara kommentera punkt 8) angående förluster. Jag vet nu inte vem som droppade dessa siffror, men de är verkligen helt uppåt väggarna, bara rent önsketänkande. Sanningen är snarare den omvända. Ryssarna har 30k-35k döda och AFU har 100k, troligen betydligt mer (kanske det dubbla). Bara i Soledar och Bachmut har AFU förlorat 23k stupade soldater enligt Ukrainas försvarsdepartement. Den förlusttyngda offensiven i Charkiv och Cherson kostade AFU minst 10 av deras bästa brigader (med typ 4k man i varje brigad). Nu dog ju givetvis inte alla, men förlusterna var enorma, minst 10k stupade.
Det är sinnessjuka förluster i människoliv vi talar om, men alla deltagare på Folk och Försvar var säkert inne på USA:s och Natos linje att masslakten måste fortsätta. För demokratins skull...

Kan du ge källor för dessa påståenden?
Siffrorna i Bakhmut och Soledar talar emot all sorts logiskt militärtänk och finns inga källor för detta vad jag vet, vänligen ge oss dessa källor
Kharkiv är också helt verklighetsfrämmande, anfallet bestod av mobila brigader som överrumplade och besegrade tunna ryska försvarslinjer, vilket pekar på åtminstone ett 1:1 ratio i förluster, förmodligen bättre för Ukraina. Samt stora mängder rysk materiel som blivit förlorat
Kherson är annorlunda, jag köper att Ukraina kan ha lidit stora förluster här om man anfallit stort. Ett annat alternativ är att de gjort s.k " probing attacks " för att tömma ryska förråd då Ukraina förstört flera supply dumps och logistiska vägar. I värsta fall så har Ukraina massanfallit ryska positioner för att tömma deras förråd av ammunition, kombinerat med HIMARS-anfall har tvingat de att retirera. I bästa fall har Ukraina gjort probing attacks och anfallit smått men metodiskt för att tömma ryska förråd och sen tvingat dessa att retirera.
Sammanfattat så kan Ukraina ha förlorat många vid motoffensiven i Kherson, men förmodligen inte i de andra offensiverna.