2023-01-14, 21:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tyvärr var det ju inte ryssarnas armé som vann slaget om Soledar, utan Prigozjins köpearmé.
Men ryssarna får glädjas av det lilla.

Pyrrusseger. Jag tror det är en honungsfälla. Hade varit hur underbart som helst om Ukrainarna minerat saltgruvan och när 1000tals ryssar kryper ner där med all sin ammo så spränger dom gruvgångarna. Hade varit episkt.
Citera
2023-01-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Om de stöttar invaderande makt, finns inga problem med detta. Quisling kanske ringer en klocka? Begrepp för landsförräderi.
Sedan har dessa PRO ryska partier inte haft majoritet på ca 9 år.
Kanske också vore något för dig att fundera på?

Det kan bero på att USA iscensatte en kupp 2014 och efter kuppen så förbjöds och motarbetades flertalet "pro-ryska" partier, politiker och media. Flera blev också mördade.

Partierna som tidigare ofta hade en majoritet har alltså inte haft makten på 8 år, eftersom de förbjöds för 8 år sedan.
Citera
2023-01-14, 21:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det kan bero på att USA iscensatte en kupp 2014 och efter kuppen så förbjöds och motarbetades flertalet "pro-ryska" partier, politiker och media. Flera blev också mördade.

Partierna som tidigare ofta hade en majoritet har alltså inte haft makten på 8 år, eftersom de förbjöds för 8 år sedan.

Kamma till dig pöjk.
Du ljuger så du tror dig själv.
Förbudet kom efter invasionen.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag stämmer in i hyllningskören och tackar för ett riktigt bra inlägg som faktiskt tillför något.

Jag måste ändå bara kommentera punkt 8) angående förluster. Jag vet nu inte vem som droppade dessa siffror, men de är verkligen helt uppåt väggarna, bara rent önsketänkande. Sanningen är snarare den omvända. Ryssarna har 30k-35k döda och AFU har 100k, troligen betydligt mer (kanske det dubbla). Bara i Soledar och Bachmut har AFU förlorat 23k stupade soldater enligt Ukrainas försvarsdepartement. Den förlusttyngda offensiven i Charkiv och Cherson kostade AFU minst 10 av deras bästa brigader (med typ 4k man i varje brigad). Nu dog ju givetvis inte alla, men förlusterna var enorma, minst 10k stupade.

Det är sinnessjuka förluster i människoliv vi talar om, men alla deltagare på Folk och Försvar var säkert inne på USA:s och Natos linje att masslakten måste fortsätta. För demokratins skull...

Kan du motivera din "åsikt" om stupade. Har det med material, utbildning eller önskan att göra, egentligen.
Vad anför du som motivation, mer än din egen önskan, att du tror det är på något sätt, Utgår man från material och motivation, känns de siffrorna helt ok.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag nämnde jordartsmetaller, gas och olja som en orsak till att kriget.
Du trodde inte alls på detta värde.
Nu från ingenstans kommer Burisma???
Nu får du ta och kamma till dig.

Läs igen. Jag skrev att värdet är inte tillräckligt högt för att ensamt motivera ett krig för Putin. De ekonomiska förlusterna kommer att överstiga vinsten.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-01-14 kl. 21:59.
Citera
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
rySSnaZZar beskjuter ambulans.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/10bsa7p/ukrainian_m113_rescue_in_soledar_fixed_audio/

Ryssarnas träffsäkerhet är ju sämre än vad tyskarna hade 1945
Citera
2023-01-14, 21:58
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag stämmer in i hyllningskören och tackar för ett riktigt bra inlägg som faktiskt tillför något.

Jag måste ändå bara kommentera punkt 8) angående förluster. Jag vet nu inte vem som droppade dessa siffror, men de är verkligen helt uppåt väggarna, bara rent önsketänkande. Sanningen är snarare den omvända. Ryssarna har 30k-35k döda och AFU har 100k, troligen betydligt mer (kanske det dubbla). Bara i Soledar och Bachmut har AFU förlorat 23k stupade soldater enligt Ukrainas försvarsdepartement. Den förlusttyngda offensiven i Charkiv och Cherson kostade AFU minst 10 av deras bästa brigader (med typ 4k man i varje brigad). Nu dog ju givetvis inte alla, men förlusterna var enorma, minst 10k stupade.

Det är sinnessjuka förluster i människoliv vi talar om, men alla deltagare på Folk och Försvar var säkert inne på USA:s och Natos linje att masslakten måste fortsätta. För demokratins skull...

Kan du ge källor för dessa påståenden?

Siffrorna i Bakhmut och Soledar talar emot all sorts logiskt militärtänk och finns inga källor för detta vad jag vet, vänligen ge oss dessa källor

Kharkiv är också helt verklighetsfrämmande, anfallet bestod av mobila brigader som överrumplade och besegrade tunna ryska försvarslinjer, vilket pekar på åtminstone ett 1:1 ratio i förluster, förmodligen bättre för Ukraina. Samt stora mängder rysk materiel som blivit förlorat

Kherson är annorlunda, jag köper att Ukraina kan ha lidit stora förluster här om man anfallit stort. Ett annat alternativ är att de gjort s.k " probing attacks " för att tömma ryska förråd då Ukraina förstört flera supply dumps och logistiska vägar. I värsta fall så har Ukraina massanfallit ryska positioner för att tömma deras förråd av ammunition, kombinerat med HIMARS-anfall har tvingat de att retirera. I bästa fall har Ukraina gjort probing attacks och anfallit smått men metodiskt för att tömma ryska förråd och sen tvingat dessa att retirera.

Sammanfattat så kan Ukraina ha förlorat många vid motoffensiven i Kherson, men förmodligen inte i de andra offensiverna.
Citera
2023-01-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Helt fel, ryssarna väljer ut mål medvetet som sjukhus, skolor, kyrkor, teatrar för att mörda så många civila, gamla, sjuka och skadade som möjligt. Finns hundratals filmer och bevis för det.

Snart sitter dom i en Stålbur i Haag.
Citera
2023-01-14, 22:00
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Läs igen. Jag skrev att värdet är inte tillräckligt högt för att ensamt motivera ett krig för Putin. De ekonomiska förlusterna kommer att överstiga vinsten.

Så vad ska Burisma med detta till då?🧐🧐🧐

Edit. Hur har kunnat räkna ut rätt värde?
Senast redigerad av attog 2023-01-14 kl. 22:03.
Citera
2023-01-14, 22:00
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda

Du ljuger, USA icensatte aldrig en kupp. Som värst så uppmuntrade de och välkommnade de en kupp av en västvänlig regering
Citera
2023-01-14, 22:03
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Snart sitter dom i en Stålbur i Haag.

Fast jag hoppas dom hinner lönnmördas av sina egna innan dess. Ryssar drar sig inte för mord, oavsett var dom är. Till och med i andra nationers städer. Det har man gjort hela tiden, attacker på utländsk mark.
Citera
2023-01-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Har ryssen något liknande som NLAW till att ta ner moderna väststridsvagnar?? Vapnen är väl så effektiva nu att i princip inga stridsvagnar är oövervinnliga? Det är.väl mer att i en mekaniserad offensiv med stridsfordon och infanteri så är stridsvagnen ett dödligt vapen plus att moderna stridsvagnar skjuter snabbt och effektivt🧐

Inga stridsvagnar är oövervinnerliga dom har alla svagheter och går att slå ut .
Den största skillnaden med moderna vagnar är nog effektiviteten på slagfältet
Jag såg en dokumentär om den Amerikanska vagnen som användes i Irakkriget
och det som imponerade mest på mig med den var hur man kunde sikta och låsa på mål
även när man körde på ojämnt underlag i högsta hastigheten.
Trots att vagnen både hoppade och krängde hit och dit låg målet kvar i siktet hela tiden hur lugnt och fint som helst.
Jag har svårt att se gamla öst vagnar klara det dom måste nog sakta ner när dom skall skjuta
och det är då dom blir sårbara för moteld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in