2023-01-14, 21:04
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det stämmer nog.
Men att vurmen ligger bara i att försöka lösa brottet på nätet i realtid, där tror jag att hon har fel. Vi är alla olika, och visst kan det finnas sådana drag och önskningar från vissa, även om vi inte har en bråkdel av informationen som finns i ärendet.

Men jag tror att det finns många många bottnar, och en av dom är att människor har svårt att förstå hur sådan här brott kan ske och vill förstå varför och hur.

Det ligger i människans natur helt enkelt.

Sedna vill man ju att brottet ska lösas, och det vill alla oavsett om man är på nätet eller inte. Så att följa media kan vara en del av att få veta mer om dur det går, men på flashback kan man få mer detaljer, ibland t o m från människor som har inside information.

Jag tror att vi är så primitiva att vi egentligen bara vill kunna identifiera "ondskan" för att det är en mänsklig överlevnadsfunktion.

Att tro att vi här på flashback ska lösa det här fallet, det är orimligt. Vi har fått många pusslebitar från utredningen, inte mycket. De viktiga är bara utredningen som kan fixa, genom olika forensiska undersökningar.

Det ska finnas något fall här på flashback, vet inte vilket,men det sägs att det var en flashbckare som löste det. Men var det inte så att det hade något att göra med att polisen lagt ner fallet eller inte utrett något som e person gick ut för att leta reda på. Var det en bränd klädhög? Någon som vet?

Men i den sitsen är vi inte i nu.

Möjligen mobilen då. Att någon hittar den.

Minns en polis som förklarade varför deckarromaner och tv-deckare är så populärt. Nämligen för att de uppfyller människors innersta önskan om rättvisa. I dessa klaras ju alltid brotten upp och skurken straffas.
Citera
2023-01-14, 21:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Åklagare Rullman hintar runt 13-14 minuter in i den långa intervjun om att han kollar även annat som de misstänkta kvinnorna kan ha varit misstänkta för. Kanske sånt som lagts ner i brist på bevis, tänker jag. TEORI: Kanske misstankarna om dörrbranden hos exet?

Är övertygad om att detta kommer ligga åtminstone JJ till last när rättegången startar. Hon har en ordentlig förklaringsbörda på sina axlar.
Han sa att de även utrett brott utförda av M. Vad kan det månne vara?
Citera
2023-01-14, 21:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja högst troligt appdata och GPS.

Haha, ja då får man bara komma på ett sätt att låna hennes mobil i 14 dagar för att få fram koordinaterna…
Rullman sa att de fick tillgång till den direkt. Hm! Det verkar inte som it-forensikerna har din spetskompetens även om Rullman gav dem stort beröm.
Citera
2023-01-14, 21:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izza66
Tack, tråkigt att det blir stängda dörrar, man skulle velat sett dom.
Vad domen blir i deras ansikts uttryck.

Varför skulle det vara stängda dörrar? Möjligen kan det bli det när de drar obduktionsresultatet (fotografier på kroppen), men annars bör det inte bli det. Det brukar endast användas när barn begått brott/är GMs.

Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Ditt språk är nästan obegripligt med tempusbyten, genomgående syftningsfel och ord som inte passar in i meningarna instoppade huller om buller. I call BS.

Kontohavaren kanske använder någon slags textförvrängare för att inte kunna spåras? Jag har sett det förut i ett annat juridiskt forum......

Själv förstod jag allt!

Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Om JJ:s nya advokat Clea Sangborg.

Jag ändrade min inställning till det här tragiska brottet efter advokatbytet. Efter att ha följt advokat Sangborgs yrkesverksamhet ett antal år finner jag henne som en respektlös person som målsägarbiträde, respektlös mot vad faktiskt är sant. Nu gäller detta speciellt i Lambertz-fallet . . . OK, jag är en gubbjävel i samma ålder. Jag anar nu ett fult försök att komma undan med högst vållande till annans död, som i för sig har alltid varit mitt stalltips.

Jaa, Clea verkar satsa på att bli Sveriges nya "Henning-Penning" och eller Silbersky. När man är så skyldig som det bara går, väljer man en advokat som är mycket bra på att snacka ner strafftiden!

Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Så du menar alltså att JJ är lite av en kändis i Vetlanda? Den där galna bruden som man ska akta sig för att göra slut med och helst inte låna ut en tändare till?

Hur i hela friden har detta inte tagits upp av media eller i poddar? Hon verkar helt spritt språngande galen!

Det var min uppfattning från dag 1, nästan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Han sa ju att han väntade på det slutgiltiga men samtidigt så sa han att då får vi se (om jag inte uppfattat det fel). Kanske jag som feltolkar.
För som du säger så blir det ju motsägelsefullt då han verkar stensäkert på att det är mord det handlar om. Han fick ju flera frågor just om detta med ”mord”

Det kan ju finnas fler skador på kroppen som var för sig var/är dödande. Och det kanske är svårt att avgöra vilken som var dödande först pga att de lyckades flytta på kroppen så fort.......men bara min spekulation.
Citera
2023-01-14, 21:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izza66
Någon som vet hur det kommer att bli, när åtalet väcks i Eksjö med domen för GM.
Kommer GM sitta i tingsrätten el bakom skärm via länk.
Kommer det bli stängda dörrar el öppen rättegång.

Jag kan inte se att det finns något som talar för stängda dörrar här. Och ja, givetvis kommer de båda misstänkta att finnas på plats fysiskt i Tingsrätten.

Och även GW :-))
Citera
2023-01-14, 21:22
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Det kan ju finnas fler skador på kroppen som var för sig var/är dödande. Och det kanske är svårt att avgöra vilken som var dödande först pga att de lyckades flytta på kroppen så fort.......men bara min spekulation.

Har inte tänkt på det men det är ju en utmärkt spekulation. Kan ju helt klart vara så. Jag har ju varit inne på att tillhygge använts så får väl se vad som kommer fram
Citera
2023-01-14, 21:30
Avslutad
Vem var den där mannen som polisen hittade blod ifrån?
Citera
2023-01-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Läste det citatet som postades från Ktb..ens inlägg ( läst det tidigare men mindes inte).
Kan det stämma? Någon som har en uppfattning?
OM det är sant tänker jag på två saker… det är så himla konstigt formulerat nåt typ som ” frånvarande märken från händer runt halsen”. Är det vad hen menar? Eller att det finns märken?
Den andra saken är motivet till mordet och att T följde med…. Hon skulle få tillbaka något som tillhörde henne men det visade sig vara en lögn” … vilket då betyder att det var planerat att få med henne hem.
Svårt att spekulera om en Ev spekulation hahah!
Kan det handla om nakenbilder?
Ktbocken har livlig fantasi, speciellt efter några whiskeys.
Citera
2023-01-14, 21:31
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag såg längre bak i tråden att JJ satt och fipplade med en mobil i resan T/R till donken.

Min undran är ju, vilken mobil (TT eller JJ)

Om det var TT:s mobil så undrar jag också hur hon kom åt den.
Den är väl låst med kod eller tum-/fingeravtryck. (avkapad tumme/finger? Brrrr)
Eller kanske olåst.

Här kommer det jag hittade:

Sedan fipplade JJ med mobilen i bilen enligt grannen har jag för mig. Om detta innebar mobiltrafik mellan JJ och MH, som polisen kan påvisa, så slår det hål på MHs story, och kan också befästa tidslinjen.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Detta vara enbart en tanke jag fick.
Jobba på alla Ni deckare här inne.

Speciellt @Avel som är väldigt bra på detta
Citera
2023-01-14, 21:44
Medlem
https://sverigesradio.se/jonkoping En matnyttig sammanfattning med åklagaren...en intervju på 18 min o lite ny info(iaf för mig) Känns mkt bra!!En stor eloge till polis o åklagare är min känsla..
Citera
2023-01-14, 21:49
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
https://sverigesradio.se/jonkoping En matnyttig sammanfattning med åklagaren...en intervju på 18 min o lite ny info(iaf för mig) Känns mkt bra!!En stor eloge till polis o åklagare är min känsla..

Ja det är vad vi diskuterat sedan kl 18
Citera
2023-01-14, 21:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nämnda kriminolog har skrivit uppsats om just True Crime och även om Lisbeth Salander. Hennes avhandling handlade om skräcktematik och fängelsebiografier. På tal om tema brott/brottsutredning som ”underhållning”.

Och hon har antagligen läst tusen timmar Flashback som minimum ovanpå det. Kan jag ta gift på haha.

Så popkultur, deckare, forskning och ”verklighet” går lite hand i hand hela tiden.

Det känns väldigt bra att den här utredningen går mot sitt slut. En avslappnad åklagare i intervju med än mer avslappnade journalister bådar gott för finalen sen.

Intressant uppgift i intervjun om bilen där det verkar som ”bildkvaliten” inte helt kan identifiera bilen. Antingen så beror det på det eller så körde JJ i 200 blås förbi och ”frames per second” hängde inte riktigt med i det tempot s a s.

Kan inte låta bli att skratta; hon måste väl ha någon slags behov av att bortförklara sin egen fäbläss för true crime genom att nämna flashback på det viset hon gör. Jag kan också ta gift på att även hon läser fb, ja.

Och bilen ja, den hade vi fått information om i tråden att bilderna var bra eftersom det var en uppdaterad kamera. Det återstår att se, eftersom Rullman sa att ja det fins en bil som liknar JJs, men det verkar då inte som att den går att identifiera. Och då misstänker jag väl att det som sagts om att man kan se båda tjejerna vid olika tillfällen, det faller bort.

Men det var mycket intressant i inslaget och jag ska lyssna en gång till mer ordentligt. Låter ändå som att Rullman inte har några alternativa rubriceringar för brotten, utan det är mord som gäller. Däremot har annat kommit upp, hm. Andra brottsmisstankar, då gällande andra brott för båda.

Vad kan det vara? För båda sa han alltså.

Ok, dörrbranden, men kan man verkligen komma längre om det är utrett?

Tänker nu att det kanske handlar om att tjejerna gjort något med Tove, typ drogat henne? Men hur ska man bevisa att det är dom?

Kanske det är här MH kommer in, som nu verkar ha berättat en dle även om hon nekar till misstakarna iö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in