2023-01-14, 16:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill nog påstå att den är utesluten. Kroppen hade tagit stor skada av att bli kastad från andra våningen, och dom hade då blivit misstänkta för grovt gravfridsbrott.

Men skulle dom lyckats med detta vore det olyckligt då det är svårt att särskilja skadorna från mordet och fallet.

De är väl inte rättsmedicinare som vet vilka skador en kropp får vid ett fall från andra våningen?

Ponera att det handlar om strypning och de tänker att om de upptäcks säger de att de bråkade och T försökte fly genom fönstret via brandstegen men föll.

Att det skulle låta om kroppen träffar tak eller balkong nedanför fönstret är inte osannolikt. Grannar hörde ju rejäla dunsar.

Balkong, tak, trädäck, tre dunsar?
Citera
2023-01-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ktbocken
Varför och hur ska jag framlägga mina källor, utan att de drabbas? Enda sättet att motbevisa det som jag har framlagt är väl att uppvisa skriftligt felaktigheterna?
Det saknades hårtussar ifrån offret och avsaknaden i form av handavtryck kring struphuvudet. Samt det fanns tydliga spår av dna ifrån bägge misstänkta på offrets kropp.
Bägge har uppsåtligt lurat offret att denne ska återfå egendom som de misstänkta säges innehava. Vilket visade sig vara lögn och därför utlöstes gärningen.

Enligt sekretessen är det bevisat att bägge medverkat till själva gärningen. Varför det inte har framkommit än, är p.g.a. de misstänkta har rätt att läsa dessa " offentliga uppgifter ". Vilket betyder att de kan formera sitt försvar som undgår att bli fällda för ett strängare straff.
Men det är bättre att släppa på sekretessen och pålysa de faktiska detaljerna kring berövandet av Toves liv. För när de blir konfronterade och bevisade om de bägges delaktighet, så blir det svårare att kringgå dessa bevis.

Ganska onödigt med daltande och fjantande kring dessa misstänktas lögnaktiga manipulerande. Inte bara tidsmässigt. Utan även ekonomiskt.
Det finns fysiologiska bevis på att bägge har berövat Toves liv. Sedan vem som varit mest delaktig är oväsentligt. Bägge har medvetet deltagit i gärningen. Vilket betyder och belyser att det har varit ett mord som de utfört. Sedan påstå med flera olika versioner ( beroende på bevisen gentemot dem ) talar bara emot ett dråp.

Släpp sekretessen och låt media bli delaktiga i detta fall. Vilket underlättar att eventuellt felaktiga spekulationer inte sprids. Samt med hänsyn till anhöriga och deras smärtsamma funderingar om vad som hänt.
Liksom tidsmässigt och ekonomiskt slöseri av trovärdigt ( bevisat ) händelseförlopp. De har berövat och utfört medvetet Toves liv. Allt annat dravel kring varför och därför är totalt ointressant.
Vilket kommer spridas av deras välavlönade försvarsadvokater, oavsett sekretessen behålls eller släpps.
Ditt språk är nästan obegripligt med tempusbyten, genomgående syftningsfel och ord som inte passar in i meningarna instoppade huller om buller. I call BS.
Citera
2023-01-14, 16:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
” Tea Fredriksson säger att det ligger i tiden med en vurm för ”true crime”, där allmänheten vill utreda brott i realtid. På nätforumet Flashback har över 40 000 inlägg publicerats i tråden där brottet diskuteras.
– Det finns någon typ av tjusning i att vara delaktig i att försöka lösa fallet. Det blir nästan som underhållning för vissa.”
https://www.svd.se/a/JQlJK6/mordet-pa-tove-i-vetlanda-borjar-klarnar

Tack för länken!

Och:
"I tisdags, under den senaste omhäktningsförhandlingen, valde 20-åringen till slut att erkänna delar av gärningen. Det kom efter omfattande teknisk bevisning."
Så mycket för panik, dåliga beslut och dåligt mående som plötsligt blivit bättre då.
//
Pär-Anders Granhag, professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Forskar på misstänktas försvarssstrategier:
"– Det vanliga är att man är mer tuff och motståndskraftig till en början och fortfarande hoppas på att klara sig ur knipan, men att man bryts ner ju längre tid som går."
//
"Advokaten Clea Sangborn hävdar dock att det motsatta har skett."

Vidare:
"Nu är det troligtvis en tidsfråga innan den andra också väljer att prata, enligt Pär-Anders Granhag."
https://www.svd.se/a/JQlJK6/mordet-pa-tove-i-vetlanda-borjar-klarnar
Citera
2023-01-14, 16:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men hon hade ju VERKLIGEN anledning, så T fick skylla sig själv.

Haha, man får verkligen akta sig för att mena det med versaler, det kan typ bli bakslag.
Citera
2023-01-14, 16:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Vurm” för ”crime” kommer från någon som disputerat inom kriminologi.

Hennes tjusning är nog lika stor som ”vår”. Om inte större ändå. Sen gör hon kanske lite mer samhällsnytta med sin ”vurm” men nog har det pirrat till även för henne även i detta sammanhang som divertissemang.

Ja, det stämmer nog.
Men att vurmen ligger bara i att försöka lösa brottet på nätet i realtid, där tror jag att hon har fel. Vi är alla olika, och visst kan det finnas sådana drag och önskningar från vissa, även om vi inte har en bråkdel av informationen som finns i ärendet.

Men jag tror att det finns många många bottnar, och en av dom är att människor har svårt att förstå hur sådan här brott kan ske och vill förstå varför och hur.

Det ligger i människans natur helt enkelt.

Sedna vill man ju att brottet ska lösas, och det vill alla oavsett om man är på nätet eller inte. Så att följa media kan vara en del av att få veta mer om dur det går, men på flashback kan man få mer detaljer, ibland t o m från människor som har inside information.

Jag tror att vi är så primitiva att vi egentligen bara vill kunna identifiera "ondskan" för att det är en mänsklig överlevnadsfunktion.

Att tro att vi här på flashback ska lösa det här fallet, det är orimligt. Vi har fått många pusslebitar från utredningen, inte mycket. De viktiga är bara utredningen som kan fixa, genom olika forensiska undersökningar.

Det ska finnas något fall här på flashback, vet inte vilket,men det sägs att det var en flashbckare som löste det. Men var det inte så att det hade något att göra med att polisen lagt ner fallet eller inte utrett något som e person gick ut för att leta reda på. Var det en bränd klädhög? Någon som vet?

Men i den sitsen är vi inte i nu.

Möjligen mobilen då. Att någon hittar den.
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-14 kl. 16:48.
Citera
2023-01-14, 16:28
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Vill inte ni posta artikeln hit? Eller det kanske är regelbrott att posta så?
Artikeln är låst och har ingen aning om hur man gör då eller om det ens går.
Citera
2023-01-14, 16:50
Medlem
Sedan har vi det här med den otillgängligt trånga ungskogen som TT hittades i. Även där tror jag att mgm lämnat spår i form av brustna kvistar och grenar. Både på marken och på höjden av mgm’s längd. Till detta finns kanske även skoavtryck i denna ungskog efter mgm ?
Troligt har även ett och annat spår som tex barr fastnat på kläder, under skorna och på skornas snören som sedan hamnat i mgm’s bil.

Ju längre in i skogen mgm gått. Desto mer spår lär mgm lämnat efter sig. Visst med hjälp av rörelsemönster kan man komma nära. Men ögat har förmodligen lett polisen helt rätt till slut.

Men visst borde väl mgm rimligen ha lämnat spår efter sig i den otillgängligt trånga ungskogen ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-01-14 kl. 16:55.
Citera
2023-01-14, 16:55
Medlem
Om JJ:s nya advokat Clea Sangborg.

Jag ändrade min inställning till det här tragiska brottet efter advokatbytet. Efter att ha följt advokat Sangborgs yrkesverksamhet ett antal år finner jag henne som en respektlös person som målsägarbiträde, respektlös mot vad faktiskt är sant. Nu gäller detta speciellt i Lambertz-fallet . . . OK, jag är en gubbjävel i samma ålder. Jag anar nu ett fult försök att komma undan med högst vållande till annans död, som i för sig har alltid varit mitt stalltips.
Citera
2023-01-14, 17:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, man får verkligen akta sig för att mena det med versaler, det kan typ bli bakslag.
Ju mer jag tänker på det, desto märkligare tycker jag att det är. Jag kan inte se något sätt det skulle kunna gagna J att i så tydliga ordalag ondgöra sig över T.
Eller kan det möjligen vara att hon ska försöka landa det hela i dråp, att det T sagt/gjort mot J är så fruktansvärt att ingen i hela världen skulle kunna låta bli att reagera på mest kraftfulla sätt?

Jag är sprickfärdigt nyfiken på vad J har att anföra mot T - som dessutom skulle kunna räknas som förmildrande omständighet.
Citera
2023-01-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer nog.
Men att vurmen ligger bara i att försöka lösa brottet på nätet i realtid, där tror jag att hon har fel. Vi är alla olika, och visst kan det finnas sådana drag och önskningar från vissa, även om vi inte har en bråkdel av informationen som finns i ärendet.

Men jag tror att det finns många många bottnar, och en av dom är att människor har svårt att förstå hur sådan här brott kan ske och vill förstå varför och hur.

Det ligger i människans natur helt enkelt.

Sedna vill man ju att brottet ska lösas, och det vill alla oavsett om man är på nätet eller inte. Så att följa media kan vara en del av att få veta mer om dur det går, men på flashback kan man få mer detaljer, ibland t o m från människor som har inside information.

Jag tror att vi är så primitiva att vi egentligen bara vill kunna identifiera "ondskan" för att det är en mänsklig överlevnadsfunktion.

Att tro att vi här på flashback ska lösa det här fallet, det är orimligt. Vi har fått många pusslebitar från utredningen, inte mycket. De viktiga är bara utredningen som kan fixa, genom olika forensiska undersökningar.

Det ska finnas något fall här på flashback, vet inte vilket,men det sägs att det var en flashbckare som löste det. Men var det inte så att det hade något att göra med att polisen lagt ner fallet eller inte utrett något som e person gick ut för att leta reda på. Var det en bränd klädhög? Någon som vet?

Men i den sitsen är vi inte i nu.

Möjligen mobilen då. Att någon hittar den.

Ja alltså det finns ingenjörer inom bilindustrin och sen forum för hemmamekaniker som försöker lösa diverse fel på bilar och i slutändan är passionen för fordon lika delad s a s.

Ett sånt här fall i Vetlanda, en doktorsavhandling i kriminologi, Efterlyst med Aro och GW eller en deckare av Läckberg så delar journalister, forskare och Flashbackare samma fascination för brott och kriminologi.

Det är som att pissa på Sherlock Holmes och säga att det är nån form av underhållning att lösa brott. Nu finns det ett forum bortom envägskommunikationen i böcker, avhandlingar och TV-program så det är bara att ösa på här för glatta livet.

Det här fallet kommer vara polisiärt uppklarat. Behövs ingne Flashbackare till det. Det finns gott om bevis och det är liksom ett ”tajt” case både vad gäller tekniken, geografin och persongalleriet.

Men ja både kriminologer, poliser och journalister hämtar både inspiration, underrättelser och kunskap från Flashback.

Jag hittade och presenterade för några veckor sedan en koppling mellan ett aktuellt spionpar och en kvinna som varit med och giftmördat svenska fackföreningsmän i Baltikum. Hittade dom på samma bild i goda grannars lag.

Några veckor senare så blev det en artikel i en tidning och sen drog Expressen upp det på ”förstasidan”.

Och även i det här fallet så ser man att uppgifter från Flashback lyser igenom i publicerad media och även att artiklarna ”följer upp” aktuell diskussionstema i tråden.

Så är det bara liksom. Symbios. Passion. Lösningsbenägenhet. Osv.
Senast redigerad av Avel 2023-01-14 kl. 17:18.
Citera
2023-01-14, 17:22
Medlem
Citat:
Varför tror du stängda dörrar?

Annars hade tingsrätten fått hyra Elmiamässan för alla nyfikna som hade kommit för att titta.
Citera
2023-01-14, 17:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Om JJ:s nya advokat Clea Sangborg.

Jag ändrade min inställning till det här tragiska brottet efter advokatbytet. Efter att ha följt advokat Sangborgs yrkesverksamhet ett antal år finner jag henne som en respektlös person som målsägarbiträde, respektlös mot vad faktiskt är sant. Nu gäller detta speciellt i Lambertz-fallet . . . OK, jag är en gubbjävel i samma ålder. Jag anar nu ett fult försök att komma undan med högst vållande till annans död, som i för sig har alltid varit mitt stalltips.
Hon är nog Rullmans allra största utmaning. Det vill till att han är petnoga med att mycket tydligt framföra precis ALLT, in i minsta lilla detalj, som talar emot J och inte ge utrymme åt Sangborg att kunna ifrågasätta eller förminska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in