Citat:
Eller så har de hittat nån ”knastrumpet” i nån byrålåda. Går bara att spekulera men intressant uppgift hur som helst.
Han verkar osäker på konflikten där så evtl hot eller annat kan vara kopplad till annat brottsoffer då kanske.
Annars var åklagaren både bjussig och proffsig i intervjun tyckte jag. Och reportrarna fick bea täckning med frågorna där.
Återigen frågor om mobilen vid fyndplats. Ny uppgift för mig iaf var att mobilen inte var svår att komma in i vilket tyder på att MGM kan ha bidragit med kod eller liknande där.
Han öste lovord över tekniker och IT-forensiker. De ska ha gjort ett väldigt bra jobb. Får vi se IT-protokollen så kan vi utvärdera det sen här in i minsta detalj.
Han känner att det har varit lättjobbat som åklagare med den här utredningsgruppen.
Just med mobilen vid fyndplatsen så hittar de att den uppehållit sig under en tid vid en och samma koordinat. Det är den som det skickas hundpatrull till.
Rent tekniskt så verkar inte IT-forensiker haft några problem med att extrahera datan alltså. Återstår att se vad i analysdelen som blev tidskrävande.
Utan att ha någon som helst aning om hur detta arbete utförts eller vilken metod de nu använt så kan jag visa ett vetktyg som polisen har och hur man med det filtrerar fram filer med platsdata/koordinater.
Video/blogginlägg:
https://www.magnetforensics.com/blog/using-the-geolocation-data-filter-in-magnet-axiom-axiom-cyber/
Som ni ser så kan man få en lista och i den se tidsstämplar. Samma koordinat med olika tidsstämplar under en tid då betyder att någon högst troligt befunnit sig på samma plats och fixat med något.
Denna manöver med filtreringen tar som synes inte lång stund. Beror på mängden data. Är det detta verktyg de använt så är det annat i sammanhanget som varit tidskrävande.
Tillägg: Guiden är två år gammal så verktygen har fått många uppdateringar sedan dess.
Senast redigerad av Avel 2023-01-14 kl. 20:08.
Senast redigerad av Avel 2023-01-14 kl. 20:08.