2023-01-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kan flika in här med att Rullman sa i senaste intervjun att han utesluter inte andra brottsrubriceringar. Att under en förundersökning är det inte ovanligt att dom stöter på andra misstänkta brott. I detta fall får det mig att tänka på olaga hot och utpressning.

Eller så har de hittat nån ”knastrumpet” i nån byrålåda. Går bara att spekulera men intressant uppgift hur som helst.

Han verkar osäker på konflikten där så evtl hot eller annat kan vara kopplad till annat brottsoffer då kanske.

Annars var åklagaren både bjussig och proffsig i intervjun tyckte jag. Och reportrarna fick bea täckning med frågorna där.

Återigen frågor om mobilen vid fyndplats. Ny uppgift för mig iaf var att mobilen inte var svår att komma in i vilket tyder på att MGM kan ha bidragit med kod eller liknande där.
Han öste lovord över tekniker och IT-forensiker. De ska ha gjort ett väldigt bra jobb. Får vi se IT-protokollen så kan vi utvärdera det sen här in i minsta detalj.

Han känner att det har varit lättjobbat som åklagare med den här utredningsgruppen.

Just med mobilen vid fyndplatsen så hittar de att den uppehållit sig under en tid vid en och samma koordinat. Det är den som det skickas hundpatrull till.

Rent tekniskt så verkar inte IT-forensiker haft några problem med att extrahera datan alltså. Återstår att se vad i analysdelen som blev tidskrävande.

Utan att ha någon som helst aning om hur detta arbete utförts eller vilken metod de nu använt så kan jag visa ett vetktyg som polisen har och hur man med det filtrerar fram filer med platsdata/koordinater.

Video/blogginlägg:

https://www.magnetforensics.com/blog/using-the-geolocation-data-filter-in-magnet-axiom-axiom-cyber/

Som ni ser så kan man få en lista och i den se tidsstämplar. Samma koordinat med olika tidsstämplar under en tid då betyder att någon högst troligt befunnit sig på samma plats och fixat med något.

Denna manöver med filtreringen tar som synes inte lång stund. Beror på mängden data. Är det detta verktyg de använt så är det annat i sammanhanget som varit tidskrävande.

Tillägg: Guiden är två år gammal så verktygen har fått många uppdateringar sedan dess.
Senast redigerad av Avel 2023-01-14 kl. 20:08.
Citera
2023-01-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Att vi som "de goda" tar oss rätten att frihetsberöva människor kanske på livstid kräver att processen är extremt noggrann om vi skall kunna fortsätta att se oss som de goda.

Någon måste föra de åtalades talan och se till att allt verkligen allt som talar till deras fördel förs fram, annars har rättssystemet ingen legitimitet. Att vara den som har den rollen är inget man behöver skämmas över på minsta sätt.

Man hamnar i en fullständigt orimlig logik om man inte tycker advokater skall försvara människor om de inser deras skuld. Advokaten skulle då hålla en egen rättegång i sitt huvud och sedan bara försvara klienten fullt ut om han själv funnit klienten oskyldig i en enmansrättegång.

Om sedan skickliga advokater får åtalade frikända när de bevisligen är skyldiga så är det lagen och domstolarna det är fel på, inte advokatens moral.

För att dra det till ytterligheten då.
Om du är försvarare, skulle du kunna försvara din dotters våldtäktsman och få honom fri eller kommer din moral helt plötsligt sätta stopp när jobbet blir personligt
Citera
2023-01-14, 20:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Har det verkligen stått i media att det var JJ som svarade någon på sociala medier ute vid området för fyndplatsen?

JJ aktivitet i sociala medier, från området under mord-dygnet, var väl inget annat än utläggningen av den så omdiskuterade grepen? Det var så jag tolkade det, även om kvällspressen framställde det som ”exklusiv” information.

JJ uppges ju även ha setts rida i ”området” under söndagen, men inte förbi fyndplatsen.
Citera
2023-01-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Eller så har de hittat nån ”knastrumpet” i nån byrålåda. Går bara att spekulera men intressant uppgift hur som helst.

Han verkar osäker på konflikten där så evtl hot eller annat kan vara kopplad till annat brottsoffer då kanske.

Annars var åklagaren både bjussig och proffsig i intervjun tyckte jag. Och reportrarna fick bea täckning med frågorna där.

Återigen frågor om mobilen vid fyndplats. Ny uppgift för mig iaf var att mobilen inte var svår att komma in i vilket tyder på att MGM kan ha bidragit med kod eller liknande där.
Han öste lovord över tekniker och IT-forensiker. De ska ha gjort ett väldigt bra jobb. Får vi se IT-protokollen så kan vi utvärdera det sen här in i minsta detalj.

Han känner att det har varit lättjobbat som åklagare med den här utredningsgruppen.

Just med mobilen vid fyndplatsen så hittar de att den uppehållit sig under en tid vid en och samma koordinat. Det är den som det skickas hundpatrull till.

Rent tekniskt så verkar inte IT-forensiker haft några problem med att extrahera datan alltså. Återstår att se vad i analysdelen som blev tidskrävande.

Utan att ha någon som helst aning om hur detta arbete utförts eller vilken metod de nu använt så kan jag visa ett vetktyg som polisen har och hur man med det filtrerar fram filer med platsdata/koordinater.

Video/blogginlägg:

https://www.magnetforensics.com/blog/using-the-geolocation-data-filter-in-magnet-axiom-axiom-cyber/

Som ni ser så kan man få en lista och i den se tidsstämplar. Samma koordinat med olika tidsstämplar under en tid då betyder att någon högst troligt befunnit sig på samma plats och fixat med något.

Denna manöver med filtreringen tar som synes inte lång stund. Beror på mängden data. Är det detta verktyg de använt så är det annat i sammanhanget som varit tidskrävande.

Han nämner gps koordinaten. Den har dom fått fram från nån app, när dom tömde telefon? Inte genom masstömtömning som gemene man är bekant med?

Lite synd att han inte ville säga hur länge telefonen befann sig på fyndplatsen. Betydande låter iaf längre än någon minut som krävs för att dra ut kroppen 15 meter i skogen och sen tillbaks in i bilen för att dra.

Den där Magnet Axiom verkar ha många användningsområden. Ha koll på vart frugan har varit t.ex.
Citera
2023-01-14, 20:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag tänkte också på dörrelden när han sa det.
Något annat var att misstankarna stärkts efter man undersökt bilen.
Sen berättade han ju att de hittat TT bara för en av deras mobiler varit en lång tid på fyndplatsen.
En annan sak jag reagerade på är att dödsorsak inte är helt fastställt. Så den som skrev här om möjligen en kudde kan stämma.
Han verkade även väldigt säker på MH inblandning och det kändes som hon berättat en del även om hon förnekar
Sa han att dödsorsaken inte var fastställd eller sa han bara att han inte fått det slutgiltiga utlåtandet?

Det verkar lite motsägelsefullt om han säger att den inte är fastställd, när han i nästa mening menar att tillvägagångssättet gör att endast rubriceringen mord är aktuell.
Citera
2023-01-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izza66
Som jag skrev innan, kan inte säga det pga personen. Som berättat.

Minns att jag läste att det var två bränder med ett par timmars mellanrum i samma stad. JJ lär ha berättat det för en pojkvän hon hade, efter han med dörren. Tänk om det var vad TT hotade att avslöja och att det är motivet till mordet?

Om det är sant eller ej kan jag dock inte bedöma. Måste fundera ett tag på detta...
Senast redigerad av zilvereko 2023-01-14 kl. 21:05.
Citera
2023-01-14, 20:25
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Sa han att dödsorsaken inte var fastställd eller sa han bara att han inte fått det slutgiltiga utlåtandet?

Det verkar lite motsägelsefullt om han säger att den inte är fastställd, när han i nästa mening menar att tillvägagångssättet gör att endast rubriceringen mord är aktuell.

Han sa ju att han väntade på det slutgiltiga men samtidigt så sa han att då får vi se (om jag inte uppfattat det fel). Kanske jag som feltolkar.
För som du säger så blir det ju motsägelsefullt då han verkar stensäkert på att det är mord det handlar om. Han fick ju flera frågor just om detta med ”mord”
Citera
2023-01-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen Avel, du är ju inte en average flashbackare riktigt.

Och visst är det så, att det finns uppgifter som bidragit till information någongång, så kan det vara. Sedan ska man inte glömma att det finns personer därute som sitter på info, men som väljer att lämna det här, förhoppningsvis till polisen också. Naturligtvis kan detta få personer också att inse vad de bör göra, och inte göra. På gott och ont.

Jag tror dock inte att majoriteten här inne tror att de är de som kommer att lösa fallet, och det var ju just detta fallet det handlade om i artikeln.

Du har ju en unik kunskap och förmåga som jag vet har varit avslöjande i ett annat fall också, Lena fallet.

Så jag tar väl tillbaka det jag skrev tidigare, iaf till viss del.

Nämnda kriminolog har skrivit uppsats om just True Crime och även om Lisbeth Salander. Hennes avhandling handlade om skräcktematik och fängelsebiografier. På tal om tema brott/brottsutredning som ”underhållning”.

Och hon har antagligen läst tusen timmar Flashback som minimum ovanpå det. Kan jag ta gift på haha.

Så popkultur, deckare, forskning och ”verklighet” går lite hand i hand hela tiden.

Det känns väldigt bra att den här utredningen går mot sitt slut. En avslappnad åklagare i intervju med än mer avslappnade journalister bådar gott för finalen sen.

Intressant uppgift i intervjun om bilen där det verkar som ”bildkvaliten” inte helt kan identifiera bilen. Antingen så beror det på det eller så körde JJ i 200 blås förbi och ”frames per second” hängde inte riktigt med i det tempot s a s.
Citera
2023-01-14, 20:28
Medlem
Läste det citatet som postades från Ktb..ens inlägg ( läst det tidigare men mindes inte).
Kan det stämma? Någon som har en uppfattning?
OM det är sant tänker jag på två saker… det är så himla konstigt formulerat nåt typ som ” frånvarande märken från händer runt halsen”. Är det vad hen menar? Eller att det finns märken?
Den andra saken är motivet till mordet och att T följde med…. Hon skulle få tillbaka något som tillhörde henne men det visade sig vara en lögn” … vilket då betyder att det var planerat att få med henne hem.
Svårt att spekulera om en Ev spekulation hahah!
Kan det handla om nakenbilder?
Citera
2023-01-14, 20:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Video/blogginlägg:

Tillägg: Guiden är två år gammal så verktygen har fått många uppdateringar sedan dess.
Aj, aj! Nu slår du snart dem på fingrarna. De behöver kanske gå fortbildning hos dig.
Men många gånger och inom många professioner finns inte utrymme eller medel för fortbildning i den omfattningen som vore önskvärd.
Citera
2023-01-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han nämner gps koordinaten. Den har dom fått fram från nån app, när dom tömde telefon? Inte genom masstömtömning som gemene man är bekant med?

Lite synd att han inte ville säga hur länge telefonen befann sig på fyndplatsen. Betydande låter iaf längre än någon minut som krävs för att dra ut kroppen 15 meter i skogen och sen tillbaks in i bilen för att dra.

Den där Magnet Axiom verkar ha många användningsområden. Ha koll på vart frugan har varit t.ex.

Ja högst troligt appdata och GPS.

Haha, ja då får man bara komma på ett sätt att låna hennes mobil i 14 dagar för att få fram koordinaterna…
Citera
2023-01-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rätt länk:
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-i-stor-intervju-det-har-maste-klaras-upp

Åklagare Rullman hintar runt 13-14 minuter in i den långa intervjun om att han kollar även annat som de misstänkta kvinnorna kan ha varit misstänkta för. Kanske sånt som lagts ner i brist på bevis, tänker jag. TEORI: Kanske misstankarna om dörrbranden hos exet?

Är övertygad om att detta kommer ligga åtminstone JJ till last när rättegången startar. Hon har en ordentlig förklaringsbörda på sina axlar.
Senast redigerad av zilvereko 2023-01-14 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in