2023-01-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det stämmer nog.
Men att vurmen ligger bara i att försöka lösa brottet på nätet i realtid, där tror jag att hon har fel. Vi är alla olika, och visst kan det finnas sådana drag och önskningar från vissa, även om vi inte har en bråkdel av informationen som finns i ärendet.

Men jag tror att det finns många många bottnar, och en av dom är att människor har svårt att förstå hur sådan här brott kan ske och vill förstå varför och hur.

Det ligger i människans natur helt enkelt.

Sedna vill man ju att brottet ska lösas, och det vill alla oavsett om man är på nätet eller inte. Så att följa media kan vara en del av att få veta mer om dur det går, men på flashback kan man få mer detaljer, ibland t o m från människor som har inside information.

Jag tror att vi är så primitiva att vi egentligen bara vill kunna identifiera "ondskan" för att det är en mänsklig överlevnadsfunktion.

Att tro att vi här på flashback ska lösa det här fallet, det är orimligt. Vi har fått många pusslebitar från utredningen, inte mycket. De viktiga är bara utredningen som kan fixa, genom olika forensiska undersökningar.

Det ska finnas något fall här på flashback, vet inte vilket,men det sägs att det var en flashbckare som löste det. Men var det inte så att det hade något att göra med att polisen lagt ner fallet eller inte utrett något som e person gick ut för att leta reda på. Var det en bränd klädhög? Någon som vet?

Men i den sitsen är vi inte i nu.

Möjligen mobilen då. Att någon hittar den.

Oh ja det fallet följde jag med spänning.
"2barns mamman Ida" från Trollhättan.
Mördad av Andreas Johansson. Det fanns inga dna nånstans(bränd bil, brända kläder, kropp ute i ca 5v). Utbrända kläder blev den avgörande pusselbiten. Flashbackaren hette nåt i stil med " Reimerdenyngre", vet inte stavningen..
Det här var nog runt 9-10 år sedan och efter ett par år erkände denne Andreas äntligen och släppte en bok bla. Riktigt svin
Citera
2023-01-14, 17:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså det finns ingenjörer inom bilindustrin och sen forum för hemmamekaniker som försöker lösa diverse fel på bilar och i slutändan är passionen för fordon lika delad s a s.

Ett sånt här fall i Vetlanda, en doktorsavhandling i kriminologi, Efterlyst med Aro och GW eller en deckare av Läckberg så delar journalister, forskare och Flashbackare samma fascination för brott och kriminologi.

Det är som att pissa på Sherlock Holmes och säga att det är nån form av underhållning att lösa brott. Nu finns det ett forum bortom envägskommunikationen i böcker, avhandlingar och TV-program så det är bara att ösa på här för glatta livet.

Det här fallet kommer vara polisiärt uppklarat. Behövs ingne Flashbackare till det. Det finns gott om bevis och det är liksom ett ”tajt” case både vad gäller tekniken, geografin och persongalleriet.

Men ja både kriminologer, poliser och journalister hämtar både inspiration, underrättelser och kunskap från Flashback.

Jag hittade och presenterade för några veckor sedan en koppling mellan ett aktuellt spionpar och en kvinna som varit med och giftmördat svenska fackföreningsmän i Baltikum. Hittade dom på samma bild i goda grannars lag.

Några veckor senare så blev det en artikel i en tidning och sen drog Expressen upp det på ”förstasidan”.

Och även i det här fallet så ser man att uppgifter från Flashback lyser igenom i publicerad media och även att artiklarna ”följer upp” aktuell diskussionstema i tråden.

Så är det bara liksom. Symbios. Passion. Lösningsbenägenhet. Osv.

Jamen Avel, du är ju inte en average flashbackare riktigt.

Och visst är det så, att det finns uppgifter som bidragit till information någongång, så kan det vara. Sedan ska man inte glömma att det finns personer därute som sitter på info, men som väljer att lämna det här, förhoppningsvis till polisen också. Naturligtvis kan detta få personer också att inse vad de bör göra, och inte göra. På gott och ont.

Jag tror dock inte att majoriteten här inne tror att de är de som kommer att lösa fallet, och det var ju just detta fallet det handlade om i artikeln.

Du har ju en unik kunskap och förmåga som jag vet har varit avslöjande i ett annat fall också, Lena fallet.

Så jag tar väl tillbaka det jag skrev tidigare, iaf till viss del.
Citera
2023-01-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Om JJ:s nya advokat Clea Sangborg.

Jag ändrade min inställning till det här tragiska brottet efter advokatbytet. Efter att ha följt advokat Sangborgs yrkesverksamhet ett antal år finner jag henne som en respektlös person som målsägarbiträde, respektlös mot vad faktiskt är sant. Nu gäller detta speciellt i Lambertz-fallet . . . OK, jag är en gubbjävel i samma ålder. Jag anar nu ett fult försök att komma undan med högst vållande till annans död, som i för sig har alltid varit mitt stalltips.
En liten parantes bara:

Clea Sangborg är inte Johannas Målsägandebiträde

Clea Sangborg är Johannas Försvarsadvokat
Och ja, försvarsadvokater ska försvara sin klient till varje pris, spelar ingen roll vem eller vad dom kör över, så länge det är till deras klients fördel.
Då är man en duktig försvare och kan sitt jobb.
Citera
2023-01-14, 17:32
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Annars hade tingsrätten fått hyra Elmiamässan för alla nyfikna som hade kommit för att titta.

😂😂😂
Citera
2023-01-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer nog.
Men att vurmen ligger bara i att försöka lösa brottet på nätet i realtid, där tror jag att hon har fel. Vi är alla olika, och visst kan det finnas sådana drag och önskningar från vissa, även om vi inte har en bråkdel av informationen som finns i ärendet.

Men jag tror att det finns många många bottnar, och en av dom är att människor har svårt att förstå hur sådan här brott kan ske och vill förstå varför och hur.

Det ligger i människans natur helt enkelt.

Sedna vill man ju att brottet ska lösas, och det vill alla oavsett om man är på nätet eller inte. Så att följa media kan vara en del av att få veta mer om dur det går, men på flashback kan man få mer detaljer, ibland t o m från människor som har inside information.

Jag tror att vi är så primitiva att vi egentligen bara vill kunna identifiera "ondskan" för att det är en mänsklig överlevnadsfunktion.

Att tro att vi här på flashback ska lösa det här fallet, det är orimligt. Vi har fått många pusslebitar från utredningen, inte mycket. De viktiga är bara utredningen som kan fixa, genom olika forensiska undersökningar.

Det ska finnas något fall här på flashback, vet inte vilket,men det sägs att det var en flashbckare som löste det. Men var det inte så att det hade något att göra med att polisen lagt ner fallet eller inte utrett något som e person gick ut för att leta reda på. Var det en bränd klädhög? Någon som vet?

Men i den sitsen är vi inte i nu.

Möjligen mobilen då. Att någon hittar den.

Det var mordet på Ida i Trollhättan.
Citera
2023-01-14, 17:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Annars hade tingsrätten fått hyra Elmiamässan för alla nyfikna som hade kommit för att titta.

Haha, ja det är förstås så att många är nyfikna, men samtidigt är det vanliga arbetsdagar och folk jobbar.

Sedan vet jag inte vad lagen säger om just lykta dörrar. Det är väl så att vi i Sverige har rätt att lyssna på rättegångar (offentigehtsprincipen eller vad det nu kan gå under?) och att man väljer lykta dörrar när det handlar om minderårig eller andra känsliga fall såsom våldtäckt osv?

Jag tror på öppna dörrar.
Citera
2023-01-14, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Oh ja det fallet följde jag med spänning.
"2barns mamman Ida" från Trollhättan.
Mördad av Andreas Johansson. Det fanns inga dna nånstans(bränd bil, brända kläder, kropp ute i ca 5v). Utbrända kläder blev den avgörande pusselbiten. Flashbackaren hette nåt i stil med " Reimerdenyngre", vet inte stavningen..
Det här var nog runt 9-10 år sedan och efter ett par år erkände denne Andreas äntligen och släppte en bok bla. Riktigt svin

Ok, vet inget om fallet egentligen, men man får väl hoppas att polisen har gjort det de behöver i det här ärendet, och tror på fällande när den dagen kommer.

Om jag själv bodde i Vetlanda skulle jag säkert jämt ha ögonen öppna för den där mobilen, och föröka räkna ut vilken väg hon tagit, även om det i princip är lönlöst.

Och nu tar jag åter tillbaka lite av det jag skrev om "oss flashbackare". Det har ju hänt både en och annan gång att detär allmänheten som hittar saker som polisen borde ha hittat. Inte bara MPS då.

Säkerligen har det föregåtts av en del läsande även i aktuell tråd.
Citera
2023-01-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
En liten parantes bara:

Clea Sangborg är inte Johannas Målsägandebiträde

Clea Sangborg är Johannas Försvarsadvokat
Och ja, försvarsadvokater ska försvara sin klient till varje pris, spelar ingen roll vem eller vad dom kör över, så länge det är till deras klients fördel.
Då är man en duktig försvare och kan sitt jobb.

Att vara duktig på sitt ”jobb” är inte samma sak som att vara en bra människa.
Tror det kräver en speciell form av närmast samvetslös rationalisering för att t.ex kunna försöka få våldtäktsmän eller mördare fria trots att man inser deras skuld.
Citera
2023-01-14, 17:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså det finns ingenjörer inom bilindustrin och sen forum för hemmamekaniker som försöker lösa diverse fel på bilar och i slutändan är passionen för fordon lika delad s a s.

Ett sånt här fall i Vetlanda, en doktorsavhandling i kriminologi, Efterlyst med Aro och GW eller en deckare av Läckberg så delar journalister, forskare och Flashbackare samma fascination för brott och kriminologi.

Det är som att pissa på Sherlock Holmes och säga att det är nån form av underhållning att lösa brott. Nu finns det ett forum bortom envägskommunikationen i böcker, avhandlingar och TV-program så det är bara att ösa på här för glatta livet.

Det här fallet kommer vara polisiärt uppklarat. Behövs ingne Flashbackare till det. Det finns gott om bevis och det är liksom ett ”tajt” case både vad gäller tekniken, geografin och persongalleriet.

Men ja både kriminologer, poliser och journalister hämtar både inspiration, underrättelser och kunskap från Flashback.

Jag hittade och presenterade för några veckor sedan en koppling mellan ett aktuellt spionpar och en kvinna som varit med och giftmördat svenska fackföreningsmän i Baltikum. Hittade dom på samma bild i goda grannars lag.

Några veckor senare så blev det en artikel i en tidning och sen drog Expressen upp det på ”förstasidan”.

Och även i det här fallet så ser man att uppgifter från Flashback lyser igenom i publicerad media och även att artiklarna ”följer upp” aktuell diskussionstema i tråden.

Så är det bara liksom. Symbios. Passion. Lösningsbenägenhet. Osv.
Hur amatörmässiga vi hobbydeckare än är, så är vi många, många med helt olika utbildning, livserfarenhet och fantasi. Vi har möjlighet att ge nya infallsvinklar, just p g a vår otroligt breda, samlade kompetens, som även välrenomerade, rutinerade utredare kan missa.

Även om här finns många långskott och en hel del dravel är jag helt övertygad om att professionen kan hitta guldkorn i tråden.
Citera
2023-01-14, 17:46
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt här?
Har hon tuttat eld på på två dörrar??

Ja, 👍
Citera
2023-01-14, 17:49
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Jag har följt alltför få fall för att kunna veta om man brukar bli så här nyfiken på de misstänka.

Förmodligen har jag varit alltför nav, och har haft för lite erfarenhet av hur en mördare kan fungera. Hur skruvad Stefan Davidsson var kunde jag aldrig drömma om. Inte heller hur skruvad deras relation var.

Och människor är ju olika, situationer och mord är olika, även om en del passar som hand i handske i vissa mönster.

Här avviker mönstret och jag kan nästan inte ge mig till tåls för att få svar på en del frågor.

Jag tror dock att JJ hr blivit överbevisad på ett eller annat sätt, och att det blivit omöjligt att ta sig därifrån, utom genom att krypa genom det lilla lilla hålet. Det kanske hon har diskuterat med sin försvarare om.

En försvarre ska ju handla för klinetens bästa, och även om det inte är advokatens ansvar att ta reda på sanningen, eller få ett erkännande, så kan hon ha diskuterat med JJ att bevisningen är tung för att JJ har med brottet att göra och att OM det var si eller så, så kan man tänka sig ett väldigt mycket lägre straff (vällande och gravfridsbrott t ex), vilket ju kan ha fått JJ att inse att där kan hon krypa in under staketet.

Vet inte om advokater får jobba så, eller brukar göra det. Men försvararen ska ju tillvarata sin klients intressen på bästa sätt, och att inse att det finns möjligheter är kanske försvarets möjlighet om man inser att det finns bevis.

CODE OF CONDUKT- Ett rättvist samhälle

Utdrag från ”Vägledande regler om god advokatsed”: https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/vagledande-regler-om-god-advokatsed-med-kommentarer-juni-2020.pdf

”- En advokats främsta plikt är att visa trohet och lojalitet mot klienten. Advokaten skall som en oberoende rådgivare företräda och tillvarata klientens intressen, inom ramen för gällande rätt och god advokatsed. Advokaten får inte låta sitt handlande påverkas av tanke på egna fördelar eller obehag eller av hänsyn till andra ovidkommande omständigheter.
En advokat skall utöva sin verksamhet med integritet och på ett sätt som främjar det goda rättssamhället. En advokat skall uppträda sakligt och korrekt samt så att förtroendet för advokatkåren upprätthålls.
En advokat får inte främja orätt....]

”-En advokats främsta skyldighet är att ta tillvara klientens intressen på bästa sätt och efter bästa förmåga. Detta innebär att klienten skall visas trohet och lojalitet. Advokaten får dock inte handla i strid med gällande rätt eller vad som följer av god ad vokatsed. Inom ramen för lojalitetsplikten har advokaten alltså att handla på ett rättrådigt och hederligt sätt”.

”-Kravet på iakttagande av god advokatsed leder till begränsningar i handlingsfriheten när en klients intressen skall tillvaratas. Hänsynen till rättsordningen, till motpart samt till tredje man medför att en advokat i sin yrkesutövning inte får använda sig av alla till buds stående medel. Det är en självklarhet att en advokat inte får medverka till brott. Enligt god advokatsed får advokaten inte heller jämna vägen för annans brottsliga verksamhet eller främja en klients intressen på ett otillbörligt sätt”.

Att JJ blir fälld handlar inte bara om att hon ska få ett straff, det handlar främst om att T ska få upprättelse och att försvararen ska förmå sin klient att hålla sig till sanningen. Jag hoppas att JJ:s försvarare har rättvisan som ledstång och att hon inte ser sitt kall kortsiktigt. En försvarsadvokat med en etisk och moralisk kompass vinner i längden.
Citera
2023-01-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izza66
Ja, 👍

Källa på det?
För vad jag har läst så ska rykten säga en dörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in