2023-01-14, 14:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jaså är det så det fungerar. Oj det visste inte jag. Finns nått som heter kontanter och crypto osv. Idiot.
Du kan inte ens sätta in 10.000 kr kontant på ett bakkonto utan att bevisa var pengarna kom ifrån. Krypto, måste vara jobbigt att se sina pengar sjunka i värde med 75% på ett år.
Citera
2023-01-14, 14:37
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jaså är det så det fungerar. Oj det visste inte jag. Finns nått som heter kontanter och crypto osv. Idiot.

Tråden handlar om inrapporteringen som ska komma att ske från marknadsplattformar. Ditt val av betalningssätt är irrelevant. Vill du annonsera på väggen hos din lokala knarklangare och sedan ta betalt i Bitcoin så kan du göra det, men det har ingenting med ämnet att göra.
Citera
2023-01-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju evetuell vinst som ska beskattas. Säljer du för samam so du köpte för, dvs det belopp som redan tidigare skattats, blir det ingen ny skatt.
detär nog sällan som det händer på tradera dessutom hur skall det kollas? Det är som pomperipossa skatten med ett tillägg total kontroll
Citera
2023-01-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nej, vinsten ska beskattas om försäljningen sker i större skala och sker i vinstsyfte.

Är det rimligt tycker du att svenska företag ska betala moms, skatter mm på varor som de köpt in, som redan skattats i ett annat land för att sälja som andrahandsvaror i sverige?
det sker knappast på tradera
Citera
2023-01-14, 14:39
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
detär nog sällan som det händer på tradera dessutom hur skall det kollas? Det är som pomperipossa skatten med ett tillägg total kontroll

Skatteverket begär in underlag för ditt köp.
Citera
2023-01-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan inte ens sätta in 10.000 kr kontant på ett bakkonto utan att bevisa var pengarna kom ifrån. Krypto, måste vara jobbigt att se sina pengar sjunka i värde med 75% på ett år.
Sant Orwell hade bara fel om årtalet
Citera
2023-01-14, 15:21
Medlem
Frågan är mer invecklad.

Om du tex samlar på gamla gitarrer som har en stigande värdeutveckling, inflation kan ju givetvis göra sitt till här också.
Om du då köpte en gitarr för många år sedan och nu säljer den, så kanske du gör en vinst på säg 100.000kr , ok då ska du skatta på den vinsten.
Men ditt gitarrsamlande är ju egentligen en hobby som inte egentligen har några ekonomiska motiv, du hade samlat på gitarrer även om dom var gratis så att säga, och alla pengar du säljer gitarrer för går endast till att köpa andra gitarrer.
Nu har du hamnat i en situation där du inte kan ersätta din sålda gitarr med en värdemässigt likvärdig gitarr i och med att du krävs på vinstskatt på den sålda gitarren, att den nya gitarren du vill köpa har haft samma värdeutveckling ä det ingen som bryr sig om och resultatet blir att du nu måste betala skatt om du vill byta ut en gitarr i din samling.

Sedan kan man då fråga sig vad som gäller om du hittar en annan samlare som har en värdemässigt likvärdig gitarr, båda med en ca 100.000kr värdeökning sedan inköp och ni byter gitarr med varandra. Eller du byter till två andra mindre värdefulla gitarrer. Skall det då skattas?

Och om man drar exemplet längre, du byter gitarren mot en skulptur av en gitarr som är gjord av guld. Vad blir skatten då?

(Det blir lite samma problem som om du säljer din lägenhet(med vinst) och skall använda pengarna till att köpa en ny, med skillnaden att det för sådana fall finns speciella regler.)
Citera
2023-01-14, 15:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Sant Orwell hade bara fel om årtalet
Krypto och ett kontantfritt samhälle hade inte ens Orwell kunnat fantisera fram. Fantastiskt vad som kan införas eller tas bort, om det sker lite i taget.
Citera
2023-01-14, 15:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Frågan är mer invecklad.

Om du tex samlar på gamla gitarrer som har en stigande värdeutveckling, inflation kan ju givetvis göra sitt till här också.
Om du då köpte en gitarr för många år sedan och nu säljer den, så kanske du gör en vinst på säg 100.000kr , ok då ska du skatta på den vinsten.
Men ditt gitarrsamlande är ju egentligen en hobby som inte egentligen har några ekonomiska motiv, du hade samlat på gitarrer även om dom var gratis så att säga, och alla pengar du säljer gitarrer för går endast till att köpa andra gitarrer.
Nu har du hamnat i en situation där du inte kan ersätta din sålda gitarr med en värdemässigt likvärdig gitarr i och med att du krävs på vinstskatt på den sålda gitarren, att den nya gitarren du vill köpa har haft samma värdeutveckling ä det ingen som bryr sig om och resultatet blir att du nu måste betala skatt om du vill byta ut en gitarr i din samling.

Sedan kan man då fråga sig vad som gäller om du hittar en annan samlare som har en värdemässigt likvärdig gitarr, båda med en ca 100.000kr värdeökning sedan inköp och ni byter gitarr med varandra. Eller du byter till två andra mindre värdefulla gitarrer. Skall det då skattas?

Och om man drar exemplet längre, du byter gitarren mot en skulptur av en gitarr som är gjord av guld. Vad blir skatten då?

(Det blir lite samma problem som om du säljer din lägenhet(med vinst) och skall använda pengarna till att köpa en ny, med skillnaden att det för sådana fall finns speciella regler.)
Det finns ju tavlor som säljer för 10mkr med 99% i vinst om man haft dem sedan 1940-talet. Men jag spekulerar i att nästan ingen betalar någon som helst skatt på försäljning av samlarvaror. Åtminstone inte gitarrer. Och skatteverket borde inte bry sig, engångsinkomster och ytterst ovanliga. När företag som apple skattefuskar för 50 miljarder per år.
Citera
2023-01-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag säljer inte med förlust utan jag säljer skit som jag inte vill ha, har någon nytta av osv. Tex sålde jag en gammal filmaffish jag fick på en premiär för länge sedan till en samlare för en skön summa. Det är grejor som bara ligger och skräpar i ett förråd.

Och dessa tjänar du pengar på? Över 50K/år?

Verkar helt otroligt I mina öron.
Citera
2023-01-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Den är tråden är så dum att man blir dum av att läsa den.

Du far mitt pris for dagens basta inlagg!

Verkar bara vara tva sorters folk har.

1. De som driver nagon form av verksamhet och tycker detta ar bra.
Sund konkurrens ar helt ok. Bra att fuskare aker dit.

2 De som av en eller annan anledning vill fula och da givetvis tycker detta ar jattedaligt.

Glomde grump tre.

De som ar for dumma for att fatta vad som galler och tror de ska skatta pa sina forluster.
Citera
2023-01-14, 16:59
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag sålde just ett musikinstrument för 20 000. Det gick hur bra som helst via swish. "Du kan inte ens" hahaha. Och du har inge koll på hur man handlar med krypto. Jag har sålt et 10 tal instrument via swish och ibland kontant. Mem mest via swish. Banken har inte frågat mig ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in