2023-01-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
varför det? det handlar om andrahandsvaror som redan har beskattats. ska de beskattas en gång till?

Det är ju evetuell vinst som ska beskattas. Säljer du för samam so du köpte för, dvs det belopp som redan tidigare skattats, blir det ingen ny skatt.
Citera
2023-01-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är inte konstigare än att om du köper aktier för dina skattade pengar och senare säljer dem.med vinst så är det 30% skatt på vinsten. Ingen skillnad på gitarrer eller annat.

Fast du kan inte köra gitarrer genom ISK.
Citera
2023-01-14, 11:36
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Det är inte konstigare än att om du köper aktier för dina skattade pengar och senare säljer dem.med vinst så är det 30% skatt på vinsten. Ingen skillnad på gitarrer eller annat.
Det är absolut inte samma sak. Du betalar moms en gång. Så har det sett ut traditionellt. Du betalar inte moms när du sedan säljer en redan skattad vara.
Citera
2023-01-14, 11:37
Medlem
logicss avatar
Jag tror att ganska många missar en viktig poäng här. Skatter är inget nytt fenomen, det är skatt på skatt på moms, på skatt och sedan är det ännu mera skatt och moms och tv avgift på köpet. Men tanken med trådstarten var en annan.

Skattgränsen för vad som är tillåtet att sälja har inte ändrats. Du får fortfarande göra en vinst på upp till 50.000 kr per år vid ENSTAKA försjäljningar av din egendom.

Det som har förändrats är att du kommer att hamna i register hos Skatteverket så fort du säljer för mer än 20.000 kr per år (eller sätter in och säljer fler än 30 annonser)

Det som händer just nu är följande:

Du får sälja och göra vinst på upp till 50.000 per år.

Du blir anmäld till SKV redan vid 20.000 i total omsättning. (omsättning alltså, ej vinst!)
Senast redigerad av logics 2023-01-14 kl. 12:01.
Citera
2023-01-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Det är absolut inte samma sak. Du betalar moms en gång. Så har det sett ut traditionellt. Du betalar inte moms när du sedan säljer en redan skattad vara.

Moms är ju något helt annat än vinstskatt. Du tar ju inte ut moms när du säljer din vara på blocket.
Citera
2023-01-14, 11:54
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Moms är ju något helt annat än vinstskatt. Du tar ju inte ut moms när du säljer din vara på blocket.
Ok. Men jag har då aldrig betalat någon vinstskatt på begagnade prylar. Även om jag sålt för över 60 000 under ett år. Om man driver en antikhandel, så ska man betala skatt om säljer för över en viss summa om jag inte missminner mig. Men som privatperson, nej. Jag har sålt syntar för runt 100 000 2022. Tex. Och ja. Oftast har jag tagit mer betalt än jag betalade från början.

I övrigt så tar tradera ut för höga avgifter så man gör inte så bra affärer där längre. Nu när de börjar rapportera säljare så kommer, hoppas jag, att det går åt helvete för dom.
Citera
2023-01-14, 12:01
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
För det första, var får du 66 000 kr ifrån? Det är 2 000 EUR som gäller, d.v.s ca 22 000 kr. För det andra gäller rapporteringsskyldigheten bara när du använder plattformens betaltjänster, för blockets del alltså ex "frakt med säker betalning, Köp direkt och trygg uthyrning av bostäder och semesterboenden med Blockets systerbolag Qasa".

Du måste skilja på rapporteringsskyldigheten vid 22000 kr och skattskyldigheten vid 66000 kr.

Bara för att det rapporteras blir man inte skyldig att betala skatt.

LL
Citera
2023-01-14, 12:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
En till sista fråga från mig, är du snäll)).. Förstår mig inte riktig på momsen. Behöver man lägga till moms på priset ut till köpare när man säljer begagnat? Eller ska man betala momsen till SKV direkt? Jag menar - begagnade grejor säljs ju i 90% av tiden utan moms. Men sedan läser man om VMB om nu förstår jag ingenting längre.
Tack på förhand!
Googla "skatteverket moms begagnade varor". Det är ingen MOMS på beg varor på tradera, men om man har AB måste man ändå räkna ut och betala in momsen som blir 20% av differensen mellan inköpspris och försäljningspris ("vinsten"), kallas för VMB vinstmarginalbeskattning. Men du kan dra av MOMSen på allt du köper nytt t.ex en dator eller lokahyran.
Citera
2023-01-14, 12:10
Medlem
rofllmaoexdes avatar
Nån startar väl bara en crypto version. Varsågod, jag tar gärna 20%.
Citera
2023-01-14, 12:25
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Googla "skatteverket moms begagnade varor". Det är ingen MOMS på beg varor på tradera, men om man har AB måste man ändå räkna ut och betala in momsen som blir 20% av differensen mellan inköpspris och försäljningspris ("vinsten"), kallas för VMB vinstmarginalbeskattning. Men du kan dra av MOMSen på allt du köper nytt t.ex en dator eller lokahyran.
Det låter ju helt sjukt. Någon har ju redan betalat in moms på dessa varor när dom köptes in nya och så vill staten momsa dem igen??
Om jag har förstått rätt så funkar det så här:

Jag köper in en begagnad tv för 1000 kr
Säljer den för 2000 (kommer alldrig att få dem vinstmarginalerna förstås men OK)

Jag har tjänat 1000 kr
Då ska jag betala moms på denna summa: 200 kr

800 kvar

Bolagsskatt på det: 20 % - 160 kr
Utdelning - 20 % - 160 kr

Summa kvar 480 kr

Vill jag ta ut lön så då är det cirka 50% avd 800 kr som ska bort

Summa kvar cirka 400 kr.

Det blir ju inte mycket kvar av vinsten(
Senast redigerad av logics 2023-01-14 kl. 12:30.
Citera
2023-01-14, 12:25
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Ok. Men jag har då aldrig betalat någon vinstskatt på begagnade prylar. Även om jag sålt för över 60 000 under ett år. Om man driver en antikhandel, så ska man betala skatt om säljer för över en viss summa om jag inte missminner mig. Men som privatperson, nej. Jag har sålt syntar för runt 100 000 2022. Tex. Och ja. Oftast har jag tagit mer betalt än jag betalade från början.

Ja, och det finns massor med andra människor som också fuskar med skatten. Du är inte unik, det här är ett steg på vägen att komma åt de som medvetet fuskar och de som är för dumma för att fatta att de ska betala skatt.
Citera
2023-01-14, 12:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Det låter ju helt sjukt. Någon har ju redan betalat in moms på dessa varor när dom köptes in nya och så vill staten momsa dem igen??
Om jag har förstått rät så funkar det så här:

Jag köper in en begagnad tv för 1000 kr
Säljer den för 2000 (kommer alldrig att få dem vinstmarginaler förstås men OK)

Jag har tjänat 1000 kr
Då ska jag betala moms på denna summa: 200 kr

800 kvar

Bolagsskatt på det: 20 % - 160 kr
Utdelning - 20 % - 160 kr

Summa kvar 480 kr

Villa jag ta ut lön så då är det cirka 50% avd 800 kr som ska bort

Summa kvar cirka 400 kr.

Det blir ju inte mycket kvar av vinsten(
Man tar inte ut lön man tar utdelning som beskattas med 20% tror jag. Du överdriver MOMS-inbetalningen eftersom du glömmer att du kan dra av all MOMS på tjänster och varor. Räkna med 30-35% i total skatt för dina vinster i AB om du gör utdelning, beroende på avsättningar och avdrag, 10-15% i mitt exempel om du inte tar ut pengarna utan låter dem vara kvar i firman. Det är ju bra mycket lägre än en sjuksköterska som betalar 30% i kommunalskatt och sedan ytterligare 25% i sociala avgifter = 55%. Men naturligtvis mer än 0% om man skattefuskar och säljer svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in