2023-01-14, 12:40
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ja, och det finns massor med andra människor som också fuskar med skatten. Du är inte unik, det här är ett steg på vägen att komma åt de som medvetet fuskar och de som är för dumma för att fatta att de ska betala skatt.
Vad jag förstått så är det bara vinstskatt om du driver en verksamhet som köper och säljer begagnat. Inte privatpersoner.

Dessutom. Om jag köper en pryl för 50 000 och säljer den för hundra så kan jag ju påstå att jag betalde 150 000 för den. Skatt ska man självklart inte betala för begagnat. Ska myndigheterna börja övervaka auktioner också då eller? Detta är ett jävla kommunist land med utsugare.
Senast redigerad av CockWitch 2023-01-14 kl. 12:43.
Citera
2023-01-14, 12:42
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man tar inte ut lön man tar utdelning som beskattas med 20% tror jag. Du överdriver MOMS-inbetalningen eftersom du glömmer att du kan dra av all MOMS på tjänster och varor. Räkna med 30-35% i total skatt för dina vinster i AB om du gör utdelning, beroende på avsättningar och avdrag, 10-15% i mitt exempel om du inte tar ut pengarna utan låter dem vara kvar i firman. Det är ju bra mycket lägre än en sjuksköterska som betalar 30% i kommunalskatt och sedan ytterligare 25% i sociala avgifter = 55%. Men naturligtvis mer än 0% om man skattefuskar och säljer svart.
Jag förstår inte hur staten har mage att ta ut moms igen på grejor på vilka momsen har redan betalats.

Min tanke var att skaffa mig ett extraknäck genom begagnatförsjälning för att täcka konstant stigande boendekostnaderna och kanske ta ut 4-5.000 per månad som lön ur bolaget, men jag ser att det är enbart staten som och div. mellanhänder som kommer att tjäna på detta.
Citera
2023-01-14, 12:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Vad jag förstått så är det bara vinstskatt om du driver en verksamhet som köper och säljer begagnat. Inte privatpersoner.

Ja, det är uppenbart att du inte har förstått. Men det kanske du har gjort nu, så det blir en dubbelseger för det här EU-direktivet.

Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Dessutom. Om jag köper en pryl för 50 000 och säljer den för hundra så kan jag ju påstå att jag betalde 150 000 för den. Skatt ska man självklart inte betala för begagnat. Ska myndigheterna börja övervaka auktioner också då eller? Detta är ett jävla kommunist land med utsugare.

Igen: det är inget nytt med folk som fuskar med skatten. Om du blir granskad av skatteverket kommer de begära underlag för ditt inköp. Kan du inte uppvisa det så schablonbeskattas du.

Som sagt, de som fuskar medveten och de som är för dumma. Du kanske klassar in i båda kategorierna.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-01-14 kl. 12:45.
Citera
2023-01-14, 12:46
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Jag förstår inte hur staten har mage att ta ut moms igen på grejor på vilka momsen har redan betalats.

Min tanke var att skaffa mig ett extraknäck genom begagnatförsjälning för att täcka konstant stigande boendekostnaderna och kanske ta ut 4-5.000 per månad som lön ur bolaget, men jag ser att det är enbart staten som och div. mellanhänder som kommer att tjäna på detta.

Mage och mage moms beryder ju mervärdes omsättningsskatt och det är just vad det är.

Är du momspliktig så får du ju kvitta ingående och utgående moms.
Citera
2023-01-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
varför det? det handlar om andrahandsvaror som redan har beskattats. ska de beskattas en gång till?

Nej, vinsten ska beskattas om försäljningen sker i större skala och sker i vinstsyfte.

Är det rimligt tycker du att svenska företag ska betala moms, skatter mm på varor som de köpt in, som redan skattats i ett annat land för att sälja som andrahandsvaror i sverige?
Citera
2023-01-14, 12:49
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju evetuell vinst som ska beskattas. Säljer du för samam so du köpte för, dvs det belopp som redan tidigare skattats, blir det ingen ny skatt.

Exakt och först över 50.000 i vinst måste man börja skatta för det som skjuter över 50.000 kr.

Det är lite väl många i denna tråd som inte kan ta till sig vad denna förändring innebär i praktiken.
Citera
2023-01-14, 12:51
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Mage och mage moms beryder ju mervärdes omsättningsskatt och det är just vad det är.

Är du momspliktig så får du ju kvitta ingående och utgående moms.
Hur ska du kvitta ingående moms när du köper in begagnade varor som enligt sin natur säljs utan avdragsgill moms?
Det blir en skev situation. Du köper in varor som du inte kan dra av momsen på, men du måste ändå betala in moms när du säljer varorna.
Citera
2023-01-14, 12:52
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad i begreppet "vinst" är det du inte fattar? Om du köpt en bil för 180 000 kr och säljer den för 100 000 kr har du inte gjort en vinst. Du ska således inte betala någon skatt.

Har du köpt en telefon för 4000 kr och säljer den efter 1 år för 3000 kr har du inte gjort någon vinst. Du ska såldeles inte betala någon skatt.

Försök inte förklara, detta är långt över fattningsförmågan hos folk i almmänhet!
Citera
2023-01-14, 12:55
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Försök inte förklara, detta är långt över fattningsförmågan hos folk i almmänhet!

Den är tråden är så dum att man blir dum av att läsa den.
Citera
2023-01-14, 12:56
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Hur ska du kvitta ingående moms när du köper in begagnade varor som enligt sin natur säljs utan avdragsgill moms?
Det blir en skev situation. Du köper in varor som du inte kan dra av momsen på, men du måste ändå betala in moms när du säljer varorna.

Har man det som affärsverksamhet så är det väl bara att betala momsen. Säljer man som privatperson pp tex blocket så blir det ju ingen moms.

Att man inte kan dra av momsen beror ju på att man inte betalat någon moms när man köpte varan beg. Ett avdrag är ju ett avdrag.
Citera
2023-01-14, 13:01
Medlem
logicss avatar
Citat:
Har man det som affärsverksamhet så är det väl bara att betala momsen. Säljer man som privatperson pp tex blocket så blir det ju ingen moms.

Att man inte kan dra av momsen beror ju på att man inte betalat någon moms när man köpte varan beg. Ett avdrag är ju ett avdrag.
Jag vet varför man inte kan dra av momsen på begagnade grejor, det är inte det som är frågan här!
Frågan är varför staten tycker att det är OK att man som företag ska betala in moms på grejorna som har köpts in från privatpersoner. Momsen har ju redan betalats in, privatpersoner kan inte dra av momsen!
Citera
2023-01-14, 13:03
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Jag vet varför man inte kan dra av momsen på begagnade grejor, det är inte det som är frågan här!
Frågan är varför staten tycker att det är OK att man ska betala in moms på grejorna som har köpts in från privatpersoner. Momsen har ju redan betalats in, privatpersoner kan inte dra av momsen!

Fast säljer du privat på blocket så ska man väl inte betala någon moms?

Att företag inte kan dra av moms som någon annan betalat är logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in