2023-01-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har följt alltför få fall för att kunna veta om man brukar bli så här nyfiken på de misstänka.

Förmodligen har jag varit alltför nav, och har haft för lite erfarenhet av hur en mördare kan fungera. Hur skruvad Stefan Davidsson var kunde jag aldrig drömma om. Inte heller hur skruvad deras relation var.

Och människor är ju olika, situationer och mord är olika, även om en del passar som hand i handske i vissa mönster.

Här avviker mönstret och jag kan nästan inte ge mig till tåls för att få svar på en del frågor.

Jag tror dock att JJ hr blivit överbevisad på ett eller annat sätt, och att det blivit omöjligt att ta sig därifrån, utom genom att krypa genom det lilla lilla hålet. Det kanske hon har diskuterat med sin försvarare om.

En försvarre ska ju handla för klinetens bästa, och även om det inte är advokatens ansvar att ta reda på sanningen, eller få ett erkännande, så kan hon ha diskuterat med JJ att bevisningen är tung för att JJ har med brottet att göra och att OM det var si eller så, så kan man tänka sig ett väldigt mycket lägre straff (vällande och gravfridsbrott t ex), vilket ju kan ha fått JJ att inse att där kan hon krypa in under staketet.

Vet inte om advokater får jobba så, eller brukar göra det. Men försvararen ska ju tillvarata sin klients intressen på bästa sätt, och att inse att det finns möjligheter är kanske försvarets möjlighet om man inser att det finns bevis.

Någon som vet hur det kommer att bli, när åtalet väcks i Eksjö med domen för GM.
Kommer GM sitta i tingsrätten el bakom skärm via länk.
Kommer det bli stängda dörrar el öppen rättegång.
Citera
2023-01-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izza66
Någon som vet hur det kommer att bli, när åtalet väcks i Eksjö med domen för GM.
Kommer GM sitta i tingsrätten el bakom skärm via länk.
Kommer det bli stängda dörrar el öppen rättegång.

Fysisk närvaro i Eksjö, högst troligt bakom stängda dörrar.
Citera
2023-01-14, 14:48
Medlem
Citat:
Tjuvaktighet är inte JJs allvarligaste brott. Och hon uppvisar faktiskt många av de sidor som t ex personer gör som utövar våld i nära relation.

T ex om det stämmer att hon tuttat eld på exets lgh, att hon beskrivs som manipulativ, får låsningar i konflikter, ljuger, verkar vilja styra och ställa i kompisgruppen, har förlåtelsefest för en kompis är väldigt talande i sammanhanget, liksom splittring av kompisgänget i läger (förlägger konflikten utanför sig själv), långsinhet inbäddat med ilska.

Vi vet inte om hon tog ifrån Tove mobilen innan, eller efter mordet. Men oavsett, mobilen är ett bevis i en utredning och det är ett oärligt sätt att hantera bevisning. Det handlar ju i grunden om att försvåra en utredning.

Passar bra in på hennes övriga personlighet.

Vid en olycka, även efter ett fyskiskt bråk, tror jag att de flesta människor (särskilt om man inte är kriminell eller tidigare har gjort allvarliga brott) skulle bli otroligt förskräckta om det inte var meningen.

Man skulle skrika efter hjälp, MH skulle väckas (?), grannar skulle tillkallas, HLR, 112.

Naturligtvis vill ingen normal människa att någon ska dö, om det nu finns minsta chans att rädda personen.

Det skulle vara intressant om det fanns någon sådan forskning på det.Men det ligger i sakens natur att det kan bli svårt, då när det handlar om uppsåt, försöker ju människor maska. Och hur man skulle reagera vid en hypotetiskt fall, det vet vi ju inte riktigt. Man kan bara gissa.

Det drömmer om att J.J tuttat på eld på ex . dörr pga att han gjorde slut med henne.
Hon har även tuttat på en dörr till på ex nr 2 dörr med.
Hon kan inte ta att de gör slut med henne.
För hon vill bara vara ute och festa.
Citera
2023-01-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo

Tack, tråkigt att det blir stängda dörrar, man skulle velat sett dom.
Vad domen blir i deras ansikts uttryck.
Citera
2023-01-14, 14:57
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Skulle nog säga att det inte är helt uteslutet.
Men det fönstret det var på tal om var köksfönstret(Husets långsida) och där finner jag det orimligt då det är för mycket hinder och grannens utbyggnad/tak under.
Om de skulle kastat ut henne genom något fönster så känns det enda rimliga som fönstret i vardagsrummet(husets kortsida) där det är helt fritt under(varken stege eller utbyggnad).

Men i mina öron låter det riktigt sjukt om de misstänkta har gjort på det viset, i det fallet visar dom ingen empati alls mot BOs kropp.

Jag tror att grannarna under hade för mycket koll för att de skulle våga sig på den risken, men visst helt uteslutet är det inte.
Men i sådana fall väljer de nog det lättare fönstret än det som varit på tal i tråden.

De fega subborna visade ju ingen empati alls mot BO eller hennes anhöriga när de mördade henne och lät henne ligga ute så länge.

De kan skylla på fylla när de begick mordet men veckorna som gick innan hon hittades så har de inget att skylla på.
Citera
2023-01-14, 14:58
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Tjuvaktighet är inte JJs allvarligaste brott. Och hon uppvisar faktiskt många av de sidor som t ex personer gör som utövar våld i nära relation.

T ex om det stämmer att hon tuttat eld på exets lgh, att hon beskrivs som manipulativ, får låsningar i konflikter, ljuger, verkar vilja styra och ställa i kompisgruppen, har förlåtelsefest för en kompis är väldigt talande i sammanhanget, liksom splittring av kompisgänget i läger (förlägger konflikten utanför sig själv), långsinhet inbäddat med ilska.

Vi vet inte om hon tog ifrån Tove mobilen innan, eller efter mordet. Men oavsett, mobilen är ett bevis i en utredning och det är ett oärligt sätt att hantera bevisning. Det handlar ju i grunden om att försvåra en utredning.

Passar bra in på hennes övriga personlighet.

Vid en olycka, även efter ett fyskiskt bråk, tror jag att de flesta människor (särskilt om man inte är kriminell eller tidigare har gjort allvarliga brott) skulle bli otroligt förskräckta om det inte var meningen.

Man skulle skrika efter hjälp, MH skulle väckas (?), grannar skulle tillkallas, HLR, 112.

Naturligtvis vill ingen normal människa att någon ska dö, om det nu finns minsta chans att rädda personen.

Det skulle vara intressant om det fanns någon sådan forskning på det.Men det ligger i sakens natur att det kan bli svårt, då när det handlar om uppsåt, försöker ju människor maska. Och hur man skulle reagera vid en hypotetiskt fall, det vet vi ju inte riktigt. Man kan bara gissa.

Det är sant, det normala är att tillkalla hjälp, även om man själv av misstag skulle ha skadat någon eller till och med orsakat någons död. Det är en självklarhet för normala människor. Varför visa inre fungerar så är en gåta. Mordet verkar inte planerat men var det med uppsåt att mörda? Det verkar nästan så eftersom J och M (som jag tvivlar på inte var delaktig) inte genast tillkallade hjälp.
Citera
2023-01-14, 14:58
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
De fega subborna visade ju ingen empati alls mot BO eller hennes anhöriga när de mördade henne och lät henne ligga ute så länge.

De kan skylla på fylla när de begick mordet men veckorna som gick innan hon hittades så har de inget att skylla på.

Nej, det är en oerhörd feghet och empatilöshet. De ville enbart skydda sig själva.
Citera
2023-01-14, 14:59
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Det drömmer om att J.J tuttat på eld på ex . dörr pga att han gjorde slut med henne.

Jag eldar mycket dock inte lägenhetsdörrar och dylikt. Inte enkelt att sätta fyr på en vertikal dörr i bostadshus med stengolv. Måste använda tändvätska o när den brunnit ut vilket går fort slocknar det. Så vad trodde hon? att huset skulle brinna upp.
Citera
2023-01-14, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Varför tror du stängda dörrar?
Citera
2023-01-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Det är sant, det normala är att tillkalla hjälp, även om man själv av misstag skulle ha skadat någon eller till och med orsakat någons död. Det är en självklarhet för normala människor. Varför visa inre fungerar så är en gåta. Mordet verkar inte planerat men var det med uppsåt att mörda? Det verkar nästan så eftersom J och M (som jag tvivlar på inte var delaktig) inte genast tillkallade hjälp.

Mordet kan ha varit planerat sedan länge...

Eller... Sedan bråket på Nöjet.... Att de eller JJ bestämde sig då!
Citera
2023-01-14, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt här?
Har hon tuttat eld på på två dörrar??
Citera
2023-01-14, 15:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Jag eldar mycket dock inte lägenhetsdörrar och dylikt. Inte enkelt att sätta fyr på en vertikal dörr i bostadshus med stengolv. Måste använda tändvätska o när den brunnit ut vilket går fort slocknar det. Så vad trodde hon? att huset skulle brinna upp.

Det visar ju hur störd och empati-lös hon är. En kraftig varningssignal om att något är allvarligt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in